Kényszerleszállás volt Ferihegyen, le kellett zárni a kifutópályát
Személyi sérülés nem történt, azonban hidraulika-folyadék ömlött ki a repülőgépből.
A Boeing repülőgépek sorozatos meghibásodásai miatt az év végén távozik a vezérigazgató, és a cégvezetés is átalakul. Az amerikai vállalat gondjai az egész légi közlekedési ágazatra kihatnak, egyebek közt nőhetnek a jegyárak. Európai versenytársa, az Airbus sem örül a Boeing bajainak.
A szerző a Makronóm Intézet elemzője.
A CNN amerikai hírtelevízió jelentése szerint Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója bejelentette lemondását, és az év végén távozik a vállalattól. Az amerikai repülőgépgyártó cég vezetőségében széles körű átalakulások mennek végbe, céljuk, hogy megfelelően reagáljanak a válságra, amely az év eleje óta tart – fejtette ki a csatorna.
A 66 éves Dave Calhount 2019 végén hívta segítségül a Boeing, amikor az igazgatótanács menesztette az elődjét. A vezérigazgató most az alkalmazottaknak írt levelében kifejtette, hogy az Alaska Airlines tavaly januári balesete „döntő fordulópont volt a Boeing számára: a világ szeme ránk szegeződött. Tudom, hogy helyre fogjuk hozni, amit elrontottunk, és visszavezetjük a vállalatot a fellendülés és a stabilitás útjára.”
Öt éve már, hogy az amerikai gyártót sorozatban érik a problémák, kezdve a 2018-ban és 2019-ben történt két halálos kimenetelű 737 MAX-balesettel, amelyben 346 ember vesztette életét.
Nemrég az Alaska Airlines egyik 737 MAX gépén a levegőben kiszakadt egy ún. ajtódugó, amely tátongó lyukat hagyott a gép oldalán – emlékeztetett a CNN. Ezek a balesetek odáig vezettek, hogy az amerikai gyártó repülőgépeinek egy részét biztonsági a okokból földre parancsolták.
Január 5. – Néhány perccel a felszállás után az Alaska Airlines 737 MAX 9-es járatának az egyik ajtódugója leszakadt. Az amerikai Polgári Légiközlekedési Hatóság, az FAA a típus 218 üzemben lévő gépe közül 171-et ellenőrzés céljából repülési tilalom alá helyezett. Az előzetes vizsgálat megállapította, hogy négy csavar hiányzott, amikor a gép elhagyta a Boeing-gyárat.
Február 26. – Az FAA elmarasztaló jelentést tett közzé a Boeingről, amely számos, a repülésbiztonságra vonatkozó eljárásbeli hiányosságot emelt ki.
Március 7. – A United Airlines Boeing 777-esének egyik kereke a San Franciscó-i repülőtérről való felszálláskor leszakadt, senki sem sérült meg.
Március 9. – John Barnettet, a Boeing volt mérnökét, aki a gyártó szabványait bírálta, holtan találták. A BBC brit csatorna szerint öngyilkosságot követett el.
Március 11. – A Latam Airlines 787-es repülőgépe Új-Zéland felett hirtelen és jelentősen vesztett repülési magasságából, azaz zuhanni kezdett, több utast a gép plafonjára dobva. Tucatnyian megsérültek. A Boeing arra kérte a légitársaságokat, hogy ellenőrizzék a 787-eseket a pilótafülkében lévő kapcsoló miatt, amely zuhanást okozhat.
Március 25. – Dave Calhoun, a Boeing vezetője bejelentette, hogy az év végén távozik a vállalat éléről.
A Boeing év eleji katasztrofális teljesítménye jelentős hatással van a légitársaságokra és az utasokra – jelezte a Bloomberg amerikai gazdasági hírportál. Az amerikai repülőgépgyártó által tapasztalt gyártási késedelmek tovább súlyosbítják a kereskedelmi légi közlekedés alapját képező keskeny törzsű repülőgépek hiányát.
A United Airlines, a Southwest Airlines és a Ryanair is azon légitársaságok közé tartozik, amely a Boeing szállítási késedelmei miatt átszervezéssel küzd. A gyártó ugyanis elsősorban azon dolgozik, hogy orvosolja azokat a biztonsági hiányosságokat, amelyekre az Alaska Airlines járatán januárban történt baleset során derült fény.
A nyári csúcs közeledtével a légitársaságok a járatok számának csökkenését jelentik be, és repülőgépeket keresnek a már megrendelt Boeing 737-esek pótlására. Úgy tűnik, még a Boeing sem tudja, mikorra készülnek el a gépei, mivel amerikai ellenőrök serege fésüli át a gyárait.
Mivel a fő versenytársnak, az Airbusnak az évtized végéig megtelt a rendelésállománya, így a légitársaságok nem lelnek olyan gyártót, amelyhez fordulhatnának.
További nehézségeket okoz a légi közlekedés számára, hogy a hajtóművek kopása miatt számos Airbus repülőgépet kellett földön tartani. Az amerikai Pratt & Whitney hajtóműgyártó múlt év júliusában gyártási hibát fedezett fel az A320neo típusú repülőgépek egyes motorjaiban. Ez a fejlemény jelentősen korlátozza a repülőgépek elérhetőségét egy olyan időszakban, amikor a légitársaságok igénye különösen magas.
A Boeing közölte, „teljes mértékben arra összpontosít, hogy a szükséges változtatásokat végrehajtsa a gyártási rendszerében. Emellett a szükséges időt szánja arra, hogy kiváló minőségű, minden szabályozási követelménynek megfelelő repülőgépeket adjon át megrendelőinek.” „A probléma viszont nem korlátozódik 2024-re – mondta Steven Townend, a BOC Aviation lízingcég vezetője. – Több évbe fog telni, mire a dolgok rendbe jönnek.” Az utasok számára ez kevesebb járatot és valószínűleg magasabb árakat jelent, legalábbis néhány népszerű célállomás esetében.
A hiány elsősorban a keskeny törzsű repülőgépeket érinti, különösen a Boeing 737-est és az Airbus A320-ast, amelyet rövid és közepes távú járatokra használnak. Ezek a típusok a világ flottájának nagy részét teszik ki – mutatott rá a Bloomberg.
Ennek következtében a belföldi és a kontinensen belüli járatok jobban érintettek, mint a hosszú távúak.
Az Amex Global Business Travel amerikai utazási iroda szerint a légitársaságok nem bővítik elég gyorsan az ülőhelyeket, hogy kielégítsék a New York és Los Angeles közötti keresletet. Az ügynökség arra számít, hogy a nyári főszezonban a business osztály árai 8,5 százalékkal is emelkedhetnek ezen a forgalmas útvonalon az Egyesült Államok két partja között.
Az elmúlt három–négy évben a koronavírus-járvány miatti gyártási késések az Airbusnál és a Boeingnél közel négyezer repülőgéptől fosztották meg a légitársaságokat – ez Steven Townend becslése a BOC Aviationtól. A Boeing közelmúltbeli problémái tovább növelik a kereslet és a kínálat közötti szakadékot.
A United Airlines most arra számít, hogy a 2024-ben szerződés szerint átadandó 157 MAX típusú gép kevesebb mint egyharmadát kapja meg. A légitársaság éppen most ír alá szerződést lízingcégekkel, hogy e repülők egy részét legalább harminc Airbus A321-esre cserélje le.
A Southwest Airlines, amelynek a teljes flottája Boeing-gépekből áll, a szállítások lassulása miatt lefelé módosította az idei évre vonatkozó növekedési becsléseit, és szinte minden felvételt befagyasztott. A légitársaság az idén várhatóan egyetlen 737 MAX 7-es gépet sem kap, mivel az még mindig a tanúsításra vár.
Európában a Ryanair bejelentette, hogy 17 Boeing repülőgéppel kevesebbet fog kapni, mint amennyit június végére remélt. Emiatt a nyári útvonalait felülírják, és ez a cégnél az idén mintegy 5 millióval kevesebb utast jelent. A légitársaság azt tervezi, hogy ennek következtében akár 10 százalékkal is megemeli a viteldíjakat.
A Boeingnél a 2024-es kilátások továbbra sem világosak. A szabályozó hatóságok jelenleg havi 38 gépre korlátozzák a 737-esek gyártását, de a cég januárban és februárban csak 42-t szállított le. A vállalat illetékesei remélik, hogy az év második felében megközelítik a célt.
Március elején a Boeing jelentős, 85 gépre szóló megrendelést kapott az American Airlinestól a legnagyobb 737-esre, a MAX 10-esre. Ez a típus létfontosságú a Boeing számára: jól fogy, és ez az A 321-esek egyetlen hatásos konkurenciája.
Az Airbus nagyobb repülőgépei egyre népszerűbbek, mivel azokkal több utast tudnak szállítani nagyobb távolságokra.
Az említett megállapodás kapcsán az American Airlines pénzügyi igazgatója, Devon May úgy nyilatkozott, hogy ez a lépés lényegében bizalmi szavazás volt a Boeing iránt. Ugyanakkor jelezte, hogy vállalata biztosított magának opciókat az Airbusnál, arra az esetre, ha a Boeing MAX 10 modelljének kiszállításában további késedelmek merülnének fel.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTI/EPA/Hayden Smith
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.