A szerző a Makronóm Intézet elemzője.
Két évvel az ukrajnai háború kitörése után az orosz titán még mindig folyamatosan áramlik Nyugatra. Az elem népszerűsége az ipari felhasználásban nélkülözhetetlen és kiváló tulajdonságainak köszönhető: olyan erős, mint az acél, de 45 százalékkal könnyebb, ellenáll a korróziónak, szélsőséges hőmérsékleti viszonyok között is biztonságosan alkalmazható, ötvözetként pedig a legnagyobb szilárdságú anyagokat lehet belőle gyártani. Nem véletlen, hogy az űrkutatás és a repülőgépipar egyik legfontosabb elemének tekintik.
A világ legnagyobb titánbeszállítója az orosz VSMPO-AVISMA, amely gyakorlatilag a világ összes jelentős repülőgépgyártójával szerződésben állt. Azaz áll a mai napig, mivel a függőségi viszony felszámolására a nyugati partnerek részéről sem képesség, sem akarat nem nagyon nyilvánult meg.
Szeretik az orosz titánt
Bár több vállalat ígéretet tett arra, hogy megszakítja a gazdasági kapcsolatokat Moszkvával, a titán annyira létfontosságú elem a kereskedelmi és a katonai repülőgépgyártásban, hogy hiánya a nemzetbiztonság és a polgári repülés szempontjából is súlyos zavarokat okozna – mutatott rá beszámolójában a The Washington Post.
Miután a háború kitörésekor, 2022 februárjában a VSMPO ötven ország vállalatával állt szerződésben, senki, sem az EU, sem az Egyesült Államok nem gondolkodott szankciók kivetésén – és ez a békebeli állapot a mai napig tart.
Pedig a VSMPO-AVISMA részben a Rostec nevű állami, több száz vállalatot tömörítő védelmi konszernmonstrum tulajdonában van. Az anyacéget 2014 óta sújtják büntetőintézkedések, a vezérigazgatóját szintén: Szergej Csemezovot az EU a Krím annektálásakor rögtön szankcionálta, a területén lévő vagyonát befagyasztotta és megtiltotta belépését az unióba.
Bár a 2023-as adatokat Oroszország már nem hozta nyilvánosságra, 2022-ben a VSMPO nagyjából 15 ezer tonna titánt exportált nyugati üzletfeleinek mintegy 370 millió dollár értékben. A mennyiség zöme a leglelkesebb szankcionáló országokba, Németországba, Franciaországba, az Egyesült Államokba és Nagy-Britanniába érkezett. Nyugati számítások szerint a helyzet 2023-ban sem változott, az export értéke minimum 345 millió dollár volt. A vállalatot egyedül Ukrajna és Kanada szankcionálta, aztán az Egyesült Államok is exportkorlátozást vezetett be a cég termékeire, ám az csak a közvetlen kereskedelmet tiltotta meg, a harmadik országokon keresztül érkezőt már nem.