Az elmúlt esztendő utolsó negyedévében a kínai elektromos járműveket gyártó BYD megelőzte a Teslát az elektromos autók eladásainak terén. Ez csupán egyike azoknak a zöldmérföldköveknek, amelyeket Kína a közelmúltban elért. Talán ami még jelentősebb, hogy az ázsiai ország megújulóenergia-kapacitásának – főként nap-, szél- és vízenergia – az aránya 2023-ban elérte a teljes energiatermelési kapacitás mintegy 50 százalékát.
Kína évtizedek óta támogatja a hazai napelem-előállítást, a verseny intenzív és folyamatosan nő a kereslet. Így a lítiumion-akkumulátorok mellett a napelemgyártást is uralja: a globális termelés több mint 80 százalékát adja.
A nyugati politikai és iparági vezetők azonban azt szeretnék, ha a kínálat változatosabb lenne, és nem csak Kínából származó termékek árasztanák el a piacot. Az ázsiai országot okolják azért is, hogy az elmúlt hetekben négy európai gyár bezárt. Brüsszel a további üzembezárások megakadályozása érdekében azt tervezi, hogy különböző támogatásokban részesíti ezt az iparágat. Emellett biztonsági aggályok is felmerültek részükről a kritikus infrastruktúrában használt, Kínában gyártott alkatrészeket illetően.
Dennis She, a Longi Green Energy Technology alelnöke azonban óva int a korlátozásoktól. A Financial Timesnak elmondta, hogy
ha akadályozzák a kínai napelemek behozatalát, azzal a nyugati országokban lelassulna a fosszilis tüzelőanyagokról történő átállás.
Emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy a legalább részben nem az ázsiai országban gyártott napelemek ára például az Egyesült Államokban a duplájára növelné a költségeket. A Wood Mackenzie szerint tavaly a kínai napelemgyártás költségei több mint 40 százalékkal, wattonként 15 centre csökkentek, míg Európában ez az ár 30, Amerikában pedig 40 cent.
Kína megfojtja az amerikai gyárakat
A múlt hónapban amerikai szenátorok egy csoportja felszólította Joe Biden elnököt, hogy emelje meg a kínai gyártású napenergia-importra kivetett vámokat, mivel azok ártanak a hazai termelésnek.
A nyugati protekcionizmusra válaszul a kínai napenergia-ipar – amely az elmúlt 15 évben több európai és amerikai vámmal is szembesült – egyre inkább az offshore vevőkhöz közeledik, többek között az Egyesült Államokban.