Hétfőn sajtótájékoztatót tartott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Katona Bence, a Nemzeti Tőkeholding Zrt. (NTH) elnök-vezérigazgatója. Egyebek mellett szó esett a zöldenergetikai átállás gyorsításáról, a hazai vállalatok külföldi beruházásainak elősegítéséről és az új tőkefinanszírozási struktúrák bevezetéséről.
Nagy Márton elmondta, hogy intézményátalakítást hajtottak végre és növelték a tőkealapok aktivitását. A Nemzeti Tőkeholding felállításával az alapok kikerültek a fejlesztési bankok alól, és egy központi rendszer szerint működnek a Nemzetgazdasági Minisztérium égisze alatt. Így azok közvetlenül a gazdaságpolitikai eszköztárhoz tudnak csatlakozni.
Az aktivitást a miniszter szerint úgy tudták növelni, hogy a passzív „zombialapokat” felszámolták, mivel az elkért pénzt nem forgatták be a gazdaságba, így vagy felszámolták vagy összevonták őket. A már meglévő alapok aktivitását is növelték, letörték az alapkezelési díjakat.
A szakmai zsargonban zombialapoknak minősülnek azok, amelyek a befektetési időszak közepére nem tudtak felmutatni aktivitást.
Például több helyi, városi alap képtelen volt célzottan a helyi vállalkozásokat segíteni, ezért az alapokat összevonták vagy felszámolták. De nem csak a városi alapoknál volt erre példa. A fentiek is szerepet játszottak abban, hogy 2023-ben elindították a Baross Gábor Tőkeprogramot, ami azóta is szorosan kapcsolódik a Baross Gábor Hitelprogramhoz
Baross Gábor Tőkeprogram – még nincs vége
A Nemzetgazdasági Minisztérium és az NTH tavaly indította el a Baross Gábor Tőkeprogramot, amely
összesen 600 milliárd forintnyi tőkefinanszírozási forrást biztosít a magyar gazdaság növekedési pályára állítása, a versenyképesség növelése és a munkahelyek védelme érdekében.
A hárompilléres tőkeprogram első (ingatlan- és értékpapíralapok) pillére 164 milliárd forinttal járult hozzá az ingatlan- és értékpapíralapok feltőkésítéséhez. Az alprogram már rövid távon is sikeresnek bizonyult, az alapok a 2023 végi adatok alapján 4,3 százalékos nominális megtérülést produkáltak, az évesített hozam pedig 10 százalék felett alakult. Az első pillér hozzájárult a zöldfejlesztésekre irányuló magánberuházási kedv fellendítéséhez, ezáltal számos zöldenergiához kapcsolódó befektetés magvalósulásához, valamint a tőzsdei likviditás élénkítéséhez. A Baross Gábor Tőkeprogram részeként az állam két további pilléren keresztül biztosít tőkefinanszírozást a hazai vállalatok részére.
Megkerülhetetlen magántőkepiac
Egy nemzetközi szinten erős, reziliens gazdaság működéséhez elengedhetetlen az egészséges finanszírozási szerkezet megteremtése, amelynek az alapját
a hitelezés és a garanciavállalás mellett a tőkefinanszírozás biztosítja.
A tőkefinanszírozási iparág egészének a bővülése ma is erőteljes, a növekedési potenciálja vonzó a befektetők számára. Az e szegmensben kezelt tőke volumene európai szinten már meghaladta az 1000 milliárd eurót. Ennek azonban mindössze 1 százaléka jelenik meg a kelet-közép-európai régió összes tőkealapjánál.
Magyarország a kockázatitőke-finanszírozások területén már jól teljesít – Európában a tőkebefektetések átlaga a GDP 0,089 százaléka, hazánkban a GDP 0,056 százalékának megfelelő volumen a befektetett összeg. Ugyanakkor a magántőke tekintetében elmaradásban vagyunk. E terület fejlesztése nemzetgazdasági szempontból is kritikus, hiszen egyértelműen kimutatható, hogy a magántőkepiac fejlettsége erősen korrelál a gazdasági teljesítménnyel. A magántőkeipar ugyanis képes támogatni a vállalatokat a geopolitikai bizonytalanságok közepette is, valamint hatékony pénzügyi eszközt jelent a vállalkozások építésében, szerkezetátalakításában és újraélesztésében.
Magyarország kifejezett érdeke tehát, hogy aktivizálja a hazai magántőke-befektetőket, egy dinamikusan fejlődő iparágat teremtsen, ezáltal biztosítsa a stabil gazdasági növekedést.
Ennek megteremtésében az állami szerepvállalás a fejlett országokban is bevett gyakorlat, amely nem kiszorítja, nem helyettesíti, hanem ösztönzi a magánszektor beruházásait. Az állam ezen katalizátorszerepét magántőkealapok elindítása és hatékony működtetése révén kívánja betölteni, amely széles körben képes ösztönözni a magánbefektetők, például nagyvállalatok, egészség-, nyugdíjpénztárak, továbbá magánszemélyek bekapcsolódását a finanszírozási körbe.
A Nemzeti Tőkeholding csoport 2023. január 1-jén elsősorban azzal a céllal jött létre, hogy
még hatékonyabbá és eredményesebbé tegye a részben vagy egészben állami hátterű tőkealapok tevékenységét, miközben szakmai irányítási és kompetencia-központként gondoskodik az új állami hátterű tőkealap-struktúra működtetéséről.
Az NTH a koordinációjában lévő társaságokon, azaz az MFB Invest Zrt.-n, az EXIM Invest Zrt.-n és a Focus Ventures Zrt.-n, illetve azok leányvállalatain keresztül valósítja meg ezeket az alapításkor kitűzött stratégiai célokat.
Megalakulását követően az NTH felülvizsgálta a meglévő tőkealapokat, ennek eredményeképpen az új, hatékonyabb és átláthatóbb működést biztosító folyamatoknak köszönhetően jelentősen, 49-ről 67 százalékra nőtt az alapok kihasználtsága. Az ernyőszervezet az alapkezelési díjak mértékét egységesen évi 1,5 százalékban maximalizálta annak érdekében, hogy a források lehető legnagyobb része a reálgazdaságba áramolhasson.
Hangsúly a zöldátálláson
A csoport stratégiai tervei között szerepel a zöldenergetikai átállás gyorsítása tőkealapokon és egyedi befektetéseken keresztül, a magyar vállalatok külföldi beruházásainak (kifektetés) elősegítése nemzetközi fókuszú befektetési alapok révén, a logisztikai fókuszú tőkealapok teljesítményének további növelése, valamint új tőkefinanszírozási struktúrák magyar piacra történő bevezetése, mindezek mellett részben vagy egészben állam által finanszírozott alapok forráskihelyezésének további ösztönzése.
Kapcsolódó:
Címlapfotó: MTI
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
2025 májusában a bruttó átlagkereset 702 800 forintra emelkedett, ami az előző év azonos időszakához viszonyítva közel 51 ezer forintos, azaz 7,8 százalékos növekedést jelent.
Hol tart Magyarország az MI nyújtotta lehetőségek alkalmazásában? Mely szektorokat érinti ez a technológiai áttörés a leginkább? Hogy áll e terület jogi szabályozása? Utánajártunk.