Júliusban a Volkswagen (VW) jelentette be, hogy 700 millió dollárt (mintegy 250 milliárd forintot) költ a kínai Xpeng autógyártó 5 százalékos részesedéséért. Annak ellenére, hogy a lassan 90 éves német autógyár több kocsit ad el egy nap alatt, mint a kilencéves Xpeng havonta, Kínában azonban a VW teret veszít. Az év elején a helyi bajnok BYD immár le is taszította trónjáról a VW-t mint a legkelendőbb autómárkát. Pedig a Volkswagen hosszú évtizedek óta erős márka a hatalmas ázsiai országban. A vásárlás nem véletlen, hiszen a német VW és a kínai Xpeng közt erős is az együttműködés: az utóbbi legalább két új VW-emblémás modellt tervez a piacra, az első típus érkezését 2026-ra tervezik.
A múlt hónap végén a Stellantis (a PSA-Citroën csoport és a Fiat-Chrysler (FCA) egyesülésével 2021 elején létrejött autóipari óriás) még nagyobb fába vágta a fejszéjét. A Kínában működő Jeep-gyár bezárása után röviddel a cég 1,1 milliárd dollár értékű üzletet költött a kínai elektromosjármű-piac 36. helyén álló a Zhejiang Leapmotor részesedésének megszerzésére.
Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója mindezeket a tranzakciókat annak a jelének véli, hogy a globális autógyártók mennyire lemaradtak az elektromos járművek versenyében.
A Stellantis ezúttal 21 százalékos részesedést szerzett a Leapmotorban. A cégek egy vegyesvállalatot is létrehoznak, amelyek nevében a Stellantis néhány Leapmotor modellt fog Kínán kívül gyártani és értékesíteni. Ennél is fontosabb, hogy
a Stellantis hozzáfér a Leapmotor technológiájához, beleértve az automatizált vezetési funkciókat is.
A cég vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint az ügylet „fehér űrt” töltött be a társaság üzleti modelljében.
Magyar startup a globális autóipari színpadon
Érdekes szál a történetben, hogy nemrég erősítette meg magyarországi, önvezető autós befeketését a Stellantis. Pár hete derül ki ugyanis, hogy Mintegy 20 milliárd forintot fektet a világ egyik legnagyobb autóipari konglomerátuma, a Stellantis az általa tavaly megvásárolt magyar startupba, az önvezető technológiával foglalkozó aiMotive Informatikai Kft.-be; a beruházást a magyar kormány 5 milliárd forinttal támogatja.
A szerződések a kínai autópiac szerkezetének jelentős változását is jelzik. Körülbelül 40 éven át az ázsiai országban tevékenykedni kívánó globális autó-előállítóknak vegyesvállalatot kellett alapítaniuk egy helyi gyártóval, ahol 50 százalékos tulajdoni hányadot szerezhettek, mivel Peking a hazai gépkocsi-előállítók fejlesztésére és védelmére törekedett. Bár nem szívesen, de ezt a pozíciót a VW, a Toyota és a General Motors is hajlandó volt elfogadni, hogy bejusson a növekvő piacra, amely a világ legnagyobb piacává nőtte ki magát.