A kínai grafit fő importőre egyébként Japán, India, az USA és Dél-Korea. Utóbbi fénysebességgel próbálja megoldani az ásvány helyettesítését az elektromos akkumulátorok anódjaiban, de az USA is – a kutatók szerint – előrehaladott kísérleteket folytat egy új vegyülettel, ami gyorsan újratölthető, így kiválthatja a grafitot a gyártásban.
Vészcsengők, vésztervek
A sietség érthető: egy esetleges grafithiány Dél-Koreában óriási káoszt okozhat. A Kínán kívüli beszerzés a rendelkezésre álló globális készletek szűkössége, Peking dominanciája, illetve regionális szerepe miatt várhatóan az egekbe emeli majd a gyártási költségeket. Nem csoda, hogy Dél-Korea első körben a tárgyalási lehetőséget keresi Kínával, ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan egyeztet a gyártókkal. Japán harciasabb hangulatában volt, így első reakciójában máris beígérte Kína bepanaszolását az egyre súlytalanabbá váló Kereskedelmi Világszervezetnél.
A december 1-jétől életbe lépő rendelkezésnek persze voltak előzményei. A mesterséges és természetes grafit finomított változatai szerepeltek már ideiglenes exportellenőrzési listán, most ezekre vezetik be újra a szabályozást, ugyanakkor öt olyan grafitverziót vettek le onnan, amelyet alapvetően a kohászatban, a vegy- és az acéliparban használnak. Lefordítva:
a mostani korlátozó intézkedések egyértelműen a globális elektromosjármű-iparnak szólnak figyelmeztető csengőként.
Ugyanakkor abban még az elemzők sem értenek egyet, hogy egy szimpla exportellenőrzési szabályozás megmarad-e a fenyegetés szintjén, vagy átválthat egy tényleges tilalomba is.
A piac már készül az ugrásra
Miután az ehhez hasonló exportellenőrzések eddig soha nem durvultak el, a prognózisok többsége pozitív. Az viszont igaz, hogy (ugyanúgy, mint a gallium és germánium esetében) a grafit ára Kínán kívül várhatóan megugrik majd, míg belföldön alacsony szintre süllyed a felhalmozás miatt.