Kína bekeményít az elektromos akkugyártásban

2023. október 27. 14:26

Peking ismét megnyomta a vészcsengőt, most a grafitra lengetett be exportszabályozást. Újabb baljós hír az elektromos járműiparnak: Kína a világ legnagyobb termelője és a globális finomítói kapacitások 90 százalékának birtokosa. 

2023. október 27. 14:26
HSZI Csin-ping
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

Nyilvánvaló válasz érkezett az USA újabb, Kínának postázott chipexport-korlátozási intézkedéseire, valamint Ursula von der Leyen bejelentésére, amely szerint az Európai Bizottság szubvenciós vizsgálatot indít a Kínából érkező elektromos járművek importjával kapcsolatban. Az EB szerint alapos a gyanú, hogy Peking óriási állami támogatást nyújt a Kínában prosperáló vállalatoknak, ezért tudják azok olcsón és óriási mennyiségben az EU területén eladni termékeiket. 

Bár Von der Leyen indoklása több sebből vérzik, a vizsgálat várható eredménye ennek a gyanúnak a megerősítése, következményként pedig nagy összegű extravámok bevezetése lesz.  

Ezt is ajánljuk a témában

Amikor az USA (az EU-val együtt) kőkeményen beleállt a chipek és a csúcstechnológiás félvezetőgyártó berendezések exporttilalmába, Peking válaszul kiviteli korlátozásokat vezetett be a galliumra és a germániumra, két olyan anyagra, amely nélkül gyakorlatilag nem létezhet zöldátállás és megújuló energiaipar. Brüsszel annyira megdöbbent a válaszon, hogy egy hétig senki nem szólalt meg a várható következményekről és a vésztervekről.  

A mostani intézkedés Peking részéről hasonló, így már egyértelmű tendencia tükröződik a háttérben: minden egyes – a kínai kereskedelmet a „kockázatmentesítés” jegyében korlátozó – tiltó rendelkezésre érkezik egy válasz a távol-keleti nagyhatalomtól, amely szintén „nemzetbiztonsági aggályokat” hangoztatva indoklásképpen, egy-egy stratégiai fontossági anyagra vonatkozik.  

Most éppen a grafitra.  

Saját szavaikkal 

Kína a szokásos eljárást követte: minden esetben hivatalosan, legfelsőbb szinten kell jóváhagyni a grafittal kapcsolatos exportengedélyeket. Ez szándékosan lelassíthatja (az exportellenőrzés nem egyenlő a tilalommal, de könnyen átcsúszhat abba) annak az országnak a kiviteli eljárásait, amely a világ legnagyobb grafittermelője és -exportőre, ráadásul globálisan uralja a grafitfinomítási piac 90 százalékát. 

A kínai kereskedelmi minisztérium úgy fogalmazott: a lépés „elősegíti a globális ellátási lánc stabilitásának biztosítását, valamint nemzetbiztonsági érdekeket is szolgál”. Az indoklás cinikus válasz az USA és az EU felé, amely pontosan így szokta megindokolni a „kockázatmentesítést” és az exportkorlátozó intézkedéseket, így aztán nem maradhatott el a szokásos „a rendelkezés nem egyes országok ellen irányul” formula sem. Pedig dehogynem.  

A kínai grafit fő importőre egyébként Japán, India, az USA és Dél-Korea. Utóbbi fénysebességgel próbálja megoldani az ásvány helyettesítését az elektromos akkumulátorok anódjaiban, de az USA is – a kutatók szerint – előrehaladott kísérleteket folytat egy új vegyülettel, ami gyorsan újratölthető, így kiválthatja a grafitot a gyártásban.  

Vészcsengők, vésztervek 

A sietség érthető: egy esetleges grafithiány Dél-Koreában óriási káoszt okozhat. A Kínán kívüli beszerzés a rendelkezésre álló globális készletek szűkössége, Peking dominanciája, illetve regionális szerepe miatt várhatóan az egekbe emeli majd a gyártási költségeket. Nem csoda, hogy Dél-Korea első körben a tárgyalási lehetőséget keresi Kínával, ezzel párhuzamosan pedig folyamatosan egyeztet a gyártókkal. Japán harciasabb hangulatában volt, így első reakciójában máris beígérte Kína bepanaszolását az egyre súlytalanabbá váló Kereskedelmi Világszervezetnél.  

A december 1-jétől életbe lépő rendelkezésnek persze voltak előzményei. A mesterséges és természetes grafit finomított változatai szerepeltek már ideiglenes exportellenőrzési listán, most ezekre vezetik be újra a szabályozást, ugyanakkor öt olyan grafitverziót vettek le onnan, amelyet alapvetően a kohászatban, a vegy- és az acéliparban használnak. Lefordítva:  

 a mostani korlátozó intézkedések egyértelműen a globális elektromosjármű-iparnak szólnak figyelmeztető csengőként. 

Ugyanakkor abban még az elemzők sem értenek egyet, hogy egy szimpla exportellenőrzési szabályozás megmarad-e a fenyegetés szintjén, vagy átválthat egy tényleges tilalomba is.  

A piac már készül az ugrásra 

Miután az ehhez hasonló exportellenőrzések eddig soha nem durvultak el, a prognózisok többsége pozitív. Az viszont igaz, hogy (ugyanúgy, mint a gallium és germánium esetében) a grafit ára Kínán kívül várhatóan megugrik majd, míg belföldön alacsony szintre süllyed a felhalmozás miatt. 

A kivárás ez esetben jó taktika lehet, ám az USA és az EU Kínával szembeni korlátozó intézkedései változatlanul egy globális kereskedelmi háború képét villantják fel, ezért senkinek nincs sok ideje töprengeni.  

A készletbiztosítás érdekében várhatóan december 1-jéig ugrásszerűen nő majd az érintett országok grafitimportja. Hosszabb távon természetesen a kínai elektromosjármű-ipar fog igazán profitálni a szabályozásból: az akku- és az elektromosjármű-gyárak részvényei már a bejelentés után emelkedni kezdtek. 

 
Fotó: MTI/EPA/Kirgiz elnöki hivatal sajtószolgálata 
 

 

 

 

További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon. 

 

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nyúlgerinc
2023. október 28. 17:08
Így kell ezt csinálni Kína. Csak így tovább.
MaBaker
2023. október 28. 14:02
Mocskos tehetségtelen linerális nyugati politikusok akik stratégiai ágazatokat engedtek át Kínának. Most miattuk szívunk. Aztán szinte évente fog valami újabb hülyeségük hatása kibukni.
Ehetős Odó
2023. október 27. 20:12
Ezek az agyhalott brüsszeliták tényleg a kínaiakat akarják megszívatni? Már rég nincsenek egy súlycsoportban.
Gullwing
2023. október 27. 17:46
az Európai Bizottság szubvenciós vizsgálatot indít a Kínából érkező elektromos járművek importjával kapcsolatban. Az EB szerint alapos a gyanú, hogy Peking óriási állami támogatást nyújt a Kínában prosperáló vállalatoknak, ezért tudják azok olcsón és óriási mennyiségben az EU területén eladni termékeiket. Mi a faszom köze van az eu-nak a kinai gyárak támogatásához??????
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!