Törökország
18:002024. június 18.
Grúzia
Portugália
21:002024. június 18.
Cseh Köztársaság

Így alakult át 22 év alatt a globális autóexport

2023. október 12. 12:06

A nyertesek: Kína, Mexikó, Dél-Korea. A vesztesek: Kanada, Japán és az USA.

2023. október 12. 12:06
null
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A tavalyi évben a statisztikák szerint mintegy 85 millió gépjárművet gyártottak a világon. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) adatai tíz országot jelölnek meg olyan óriásként, amely zömében felelős ezért a hatalmas mennyiségért.

A Visual Capitalist ábrája a 2000 és 2022 közötti autóipar kapacitásának alakulását ábrázolja igen egyszerűen, de annál hatásosabban: a bal és a jobb oldali körök az egyes országok részesedésének változását jelzik az autóipari termékek tekintetében a globális exportpiacon. (Lényeges: a WTO nemcsak a gépkocsikat, hanem az ahhoz szükséges alkatrészeket, motorokat, akkumulátorokat stb. is listázza, amikor „autóipari termékről” beszél, ugyanakkor nem számolja bele például a motorkerékpárokat.)

 

Infografika: Visual Capitalist

Új óriások a színen

A 2000 óta a legnagyobb növekedést produkáló országok között az első természetesen Kína, a maga 7,7 százalékos ugrásával. Az ázsiai óriás 2009-ben lett a világ legnagyobb autópiaca, ami nemcsak a hazai gyártók növekedését, hanem az alkatrész-beszállítók térhódítását is eredményezte. Az elektromos gyártás berobbanása aztán olyan helyzetelőnyt biztosított neki, amelyből hosszú ideig nehéz lesz kimozdítani.

Mexikó 3,2 százalékos növekedése sem meglepő: az ország ügyesen édesgeti magához a nagy gyártókat, az olcsó munkaerő ráadásul pluszösztönzést jelent a külföldi vállalatoknak a gigaberuházásokra.

Dél-Korea sikerét egyértelműen a Hyundai felemelkedésének köszönheti, így a 2,5 százalékos globális részesedésnövekedés igen szép eredménynek számít.

A vesztesek között első helyen az egyre érthetetlenebb gazdaságpolitikát folytató Kanada áll, amelynek az autóipara szisztematikusan amortizálódott az elmúlt évek folyamán. A Trudeau-kormány most az elektromos gyártás fellendülésétől várja a visszarendeződést, beleértve ebbe elsősorban az akkuüzemek építését.

A mínuszos listán Japán az ezüstérmes 6,4 százalékos csökkenéssel, míg az USA a harmadik, amely piaci részesedésének a 2,6 százalékát vesztette el az évek folyamán.

 

Fotó: MTI/EPA/EFE/Toni Albil

 

 

 

További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.   

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2023. október 29. 02:11
Az autógyártásban ugyan nem az összeszerelés helyszíne a lényeges. Csak mert egy autó Made in Mexico, attól még nem lesz mexikói cég terméke, márkája. Hasonlóképpen attól ugyan nem lesz magyar autó az Audi, BMW, Mercedes, Suzuki csak mert Magyarországon gyártják. A cégtulajdonos nemzetisége számít, nem a futószalag mellett dolgozóé.
connorj
2023. október 12. 12:09
Kép letöltve.
RasPutin
2023. október 12. 12:08
Mondjon már nekem valaki egy mexicoi autómárka nevet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!