Mutatjuk, mi kerül 800 ezerbe egy csúcstelefonon

2023. augusztus 01. 07:54

Az iPhone-hoz és a Samsunghoz hasonló piacvezető okostelefonoknak manapság igencsak megkérik az árát. Tény, hogy az évek alatt egyre okosabbak és egyre több funkcióval látják el őket, azonban nem ez az egyetlen ok, amiért ilyen drágák ezek a készülékek.

2023. augusztus 01. 07:54
Egyre dráguló csúcstelefonok
Fekete Kíra

A Makronóm Intézet elemzőjének írása. 

Az okostelefonok évről évre „okosodnak”. Nem is olyan régen még annyit kellett pötyögnünk egy-egy SMS megírásához, hogy elzsibbadtak az ujjaink, ma pedig már olyan fotókat és videókat készíthetünk a telefonjainkkal, amelyek néhány fényképezőgépet bőven leköröznek. 

Ezzel együtt a fogyasztók elvárásai is az egekbe szöktek, a vállalatoknak pedig lépést kell tartaniuk az igényekkel. Nagyobb kijelzők, élesebb kamerák, nagyobb tárhely – ezekkel az igényekkel a cégek csak úgy tudnak lépést tartani, ha többet fektetnek a kutatásba és fejlesztésbe. Végső soron pedig a befektetésnek meg kell térülnie, és ennek egyetlen módja, ha ezt a fogyasztókra hárítják.

Közbeszólt az emelkedő költségek és az infláció is

Bár az előbb részletezett költségnövekedés elég indoknak tűnhet, itt még nem ér véget a történet. Az inflációnak is erős hatása van a telefonok árnövekedésére, vegyük például a 2014-ben piacra dobott 649 dolláros (mai árfolyamon 226 813 forintos) iPhone 6-ost. Az amerikai inflációs kalkulátor szerint ez az ár 2022 májusában az inflációval kiigazítva 793 dollárnak (mai árfolyamon 277 137 forintnak) felel meg a 22,1 százalékos kumulatív inflációs ráta miatt. Egy évvel később, 2023 májusában további 4,0 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, tehát az iPhone 6 a jelenlegi árfolyamon nagyjából 825 dollárba (288 253 forintba) kerülne. Az infláció követése pedig fontos a telefongyártóknak és -értékesítőknek ahhoz, hogy megvédjék az üzletüket a veszteségektől.

Az okostelefon-alkatrészek költsége szintén emelkedik. A Counterpoint Research Component Research csapata szerint az iPhone 12 anyagköltsége közel 415 dollár, ami 21 százalékkal több mint elődje, az iPhone 11 esetében. Az Apple OLED-kijelzőre való váltása 23 dolláros növekedést eredményezett, az 5G-támogatás pedig további 34 dollárt tett hozzá. 

Emellett a csiphiány is erősen befolyásolja az árak alakulását, hiszen a Kína–USA csipháborúban bevezetett korlátozások, továbbá a magas kereslet-alacsony kínálat páros is felfelé tolja az árakat. 

Tehát az alkatrészek egyre drágábbak, ezt pedig szintén nem szeretnék ők maguk megfizetni, így azok áthárulnak a vásárlókra.

Az emelkedő anyagköltségek mellett a csúcskategóriás telefonok gyártása is egyre többe kerül. Manapság egyre divatosabbak a könnyebben kezelhető, vékonyabb, kisebb méretű telefonok, amelyekhez kisebb alkatrészek szükségesek. Ezek tervezése és gyártása igen költséges

Azonban érdemes megfigyelni, hogy gyakran régi dizájnokat használnak fel újra, mivel ez a vállalat és így a fogyasztók számára is költséghatékony megoldás. Jó példa erre az Apple iPhone SE. Ez a készülék többek között azért olcsóbb, mert az Apple újra felhasználja a régi iPhone 8 vázát, és csak a belső alkatrészek egy részét cserélte ki.

Ezt is ajánljuk a témában

Hosszabb ideig használjuk a telefonjainkat

Az elektronikai eszközök nagy része, ezáltal az okostelefonok eladásai csökkennek, és ennek az egyik fő oka, hogy tovább tartjuk meg a készülékeinket, mint korábban. A Strategy Analytics kutatócég szerint 2014 óta egyre hosszabb ideig őrizzük meg az okostelefonjainkat. A csúcsot 2020-ban érték el, amikor a felhasználók rekordhosszúságú, 43 hónapig, azaz valamivel több mint három és fél évig tartották meg a telefonjaikat.

Az eladások visszaesésével a vállalatok emelik az árakat, hogy fenntartsák a nyereségességet. Miközben az okostelefon-eladások 2019 óta csökkenő tendenciát mutatnak a Statista szerint, a bevételek általában véve stabilak. Ez a tendencia az áremelésekkel magyarázható. 

Meg kell fizetni a luxust

Számos olyan okostelefon létezik a piacon, amely az átlagos igényeket kielégíti, és ennek megfelelően árazták be. Nem mindenkinek van szüksége hatalmas teljesítményre és fényképezőgépeket meghazudtoló kamerára.

Azonban ha mégis piacvezető telefonra áhítozunk, akkor azt meg is kell fizetni. Ha prémiumkategóriás készülék mellett döntünk, akkor gyakorlatilag a luxusért, esetleg a jobb szoftveres és ügyfélszolgálati minőségért, illetve természetesen a márkaértékért fizetünk a legtöbb esetben. Az igazi ár-érték arány a középkategóriás szegmensben van. Emellett a prémium-okoskészülékek marketingtaktikája azt mutatja, hogy ezeket az emberek már közel sem csupán telefonoknak tekintik. 

Ezek igazi státuszszimbólumok, luxuscikkek, amelyeket birtokolni valamiféle felsőbbrendűséget kölcsönöz a fogyasztónak. Hiszen dicsekedni, villogni is lehet azzal, ha egy csúcstelefon félmillió forintnál is drágábban jut el a vásárlóhoz, akkor is, ha valaki csak részletre tudja megvenni, és akkor is, ha fél-egy év múlva harmadannyit ér a készüléke.

Összességében tehát a vállalatoknak nyomós okaik vannak az áremelésekre, azonban a piacon szerencsére bőven van miből válogatni. Érdemes körülnézni, és olyan készüléket választani, amely megfelel az igényeinknek, és ki is használjuk a csodálatos új funkciókat. 

Web: makronom.eu

Címlapfotó: shutterstock

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2023. december 17. 23:14 Szerkesztve
Ez egy public relations cikk, Kira Fekete? Fizettek érte és nincs feltüntetve? Talán a telefon generációk nyereség arány változását kellene bemutatni. Esetleg a kutatás-fejlesztés gyártók általi megtéríttetését? Mennyi is az egy év, másfél? Na meg a reklám-propaganda költségek arányát a készülék árban. A cikk egyetlen használható adata az US, 2014-2023 közti belpiaci 26%-os inflációja, mely szerint a dollár egyre kevesebbet - szart - ér.
Tuners
2023. augusztus 01. 09:43
Az is elég beszédes hogy a folyamatosan évente érkező csúcsmodellekbe mennyi újítást csepegtetnek. De most komolyan hasonlítsuk össze példának az iPhone 13 és iPhone 14 specifikációit. Sok különbséget nem fogunk találni, elmondom. Vagy ugyanúgy a 12-ről a 13-ra. Ha 4-5 generációt kihagyunk oké. Én szeretem az iPhone-t ezt szoktam meg, minden ott van ahol lennie kell, szóval inkább a szoftveres rész miatt használom, próbálkoztam androiddal de ki nem állhattam, de úgy vagyok hogy használtam SE 2020-t ami elég jól bírta kb három évig, utána sikerült a folyóba ejtenem, amit olyan szinten kibírt hogy sikerült az adataimat meg beállításaimat migrálnom az újra de végül meghalt, aztán annyi. Most haszálom az újat megint ameddig bírom aztán majd a 17-es környékére ez is feladja aztán addigra lesz is annyi újítás hogy észlelni fogom a különbséget. Azokra akik minden évben rohannak az új modellért furcsán nézek. Minek?! 😃 Pont ez a céljuk, ezért dobják ki őket.
Teringettét
2023. augusztus 01. 09:40
Kurvasokat költesz valamire, ami végül nem lesz teljes mértékben a tiéd. Cserébe te magad válsz a "termékké", amivel a big-tech cégek kereskednek. De ne csüggedj, nem lesz időd ezen morfondírozni, mert ott tik-tok, youtube és megannyi minden, amivel ugyanezek a cégek folyamatosan túszul ejtik a figyelmedet.
Kybon
2023. augusztus 01. 09:28
Tegnap láttam egy 'modern' családot! Autó. Apuka indított, közben baszkurálta a konzolra tűzött mobilt. Feleség lefelé nézett, beesett vállakkal: valszeg mobil. Két gyerek hátul, nyak háthoz képest 50 fokban beesve, mobiltapizás. Megélték a pillanatot...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!