A légi utazás egyre bonyolultabbá vált
Az 1990-es években a fapados légi közlekedés térhódítása vezette be a gyors, olcsó, egy hétvégébe is beleférő utazások ötletét. Ez jelentette az európai éjszakai vonatok halálát, amelyek nagyrészt veszteségesnek számítottak.
A 2001. szeptember 11-i terrortámadások világszerte drámaian megnövelték a repülőtéri biztonsági követelményeket, valamint az utasok várakozási idejét a reptereken. A 9/11-et követő években a bűvös három óra – ez az a vasúti utazási idő, amely mellett a légi közlekedéssel versenyezni lehet – négy vagy akár ötre változott. Egy másfél órás repülőút Párizs és Nizza között, amely 600 kilométerre van, például már nem sokkal gyorsabb vagy kényelmesebb, mint egy öt és fél órás vasúti utazás, különösen, ha beleszámítjuk a repterekre való kiutazás és az ottani várakozás idejét. A vonatokon ma már konnektorok és wifi is van, így akár fel lehet készülni egy üzleti tárgyalásra is.
Ez nem jelenti azt, hogy a hosszú távú vonatozás Európában úgy menne, mint a karikacsapás. Egy vagy több nemzetközi határ vonattal való átlépése több különböző nemzeti vasúttársaságnál történő foglalást jelenthet, és azt, hogy az utazás minden egyes szakaszára egyedi biztosítási fedezet vonatkozik.
„Az útvonalakat és az árakat gyakran a helyi piacok határozzák meg – magyarázta a francia tévétársaságnak Jon Worth, aki az európai országok közötti vonatközlekedést vizsgáló Cross Border Rail projektet vezeti. –