Őrjöngenek a közösségi oldalakon, miután Kamala Harris alelnökjelöltje melegnek titulálta Elon Muskot
Áll a bál Amerikában: Tim Walztól nem idegenek a hasonló kijelentések, korábban Orbán Viktort is „diktátornak” titulálta.
Az elmúlt negyedévben visszaesett a Tesla profitja a folytatódó árcsökkentések miatt, Musk azonban nem bánja, hiszen – szokás szerint – még nagyobb tervei vannak a jövőre nézve.
Az autógyártó januárban kezdte el csökkenteni a Model Y SUV és a Model 3 szedán árát – és a legutóbbi tőzsdei gyorsjelentése azt mutatta, hogy a profitja drámaian visszaesett az elmúlt negyedévben.
A befektetőkkel folytatott, a tőzsdei cégeknél hagyománynak számító, az adott negyedéven eredményeket kommentáló telekonferencián Musk utalt arra, hogy folytatja ezt a stratégiát, mégpedig azért, hogy ezzel próbálja elcsábítani a vásárlókat a hagyományos autógyártóktól és a Tesla más elektromosautó-riválisaitól.
Ahogyan a Makronóm korábban megírta,
„A Tesla konkurenciája nem csupán a többi elektromos autó (azaz EV) gyártója, de a hagyományos autógyárak is” – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője az Insidernek. „Azért csökkentik az árakat, hogy a Model 3 végül versenyezhessen más, akár nem elektromos szedánokkal, a Model Y pedig a többi SUV-val”.
Elemzők arra figyelmeztettek hogy a cél elérése érdekében a Teslának nyilvánvalóan fel kell áldoznia a rövid távú pénzügyi eredményeit, hogy növelje a piaci részesedését – és talán még túl korai lenne megmondani, hogy az árháború segíti őt, vagy visszafelé sül el.
A Model 3 most kevesebb mint 40 000 dollárba kerül, szemben az év eleji 62 990-nel. A Model S és a Model X is 20 százalékkal olcsóbb, mint 2023 elején.
Ezek a csökkentések azonban felemésztették a Tesla haszonkulcsát. A szerdai gyorsjelentésben
A szerdai eredménybeszámoló során Musk elmondta a befektetőknek, hogy a vállalat az értékesítés növekedését a rövid távú profit szempontjai elé elé helyezi. „Azt az álláspontot képviseljük, hogy a szélesebb körű elérés a helyes választás a kisebb kereslettel és a magasabb árréssel szemben” – mondta.
Eddig a Ford volt az egyetlen hagyományos autógyártó, amely januárban reagált a Tesla lépésére, és mérsékelte a Mustang Mach-E árát. Azonban a Ford vezetése azóta nem csökkentett, nem ment bele az újabb árversenybe.
Bár az autóiparban nem szokatlan az árverseny, a gépjármű-előállítóknak nehézséget okozhat, hogy a Tesla árcsökkentéseinek a mértékét elérjék anélkül, hogy saját haszonkulcsuk érdemben sérülne.
„Úgy gondolom, hogy a hagyományos autógyártóknak most azzal kell megküzdeniük, hogy csökkentik az árakat, vagy kevesebb járművet adnak el magasabb áron, hogy megőrizzék a nyereséget. Választaniuk kell az árcsökkentés és a nyereség további mérséklése között. Izgalmas árháborúnak nézünk elébe” – mondta Seth Goldstein, a Morningstar részvényelemzője.
A Tesla árrése az elmúlt negyedévben visszaesett, mivel az árcsökkentés felemésztette a nyereséget azonban az árrés újra emelkedhet, ha Musknak sikerül még tovább nyesnie a költségeket. (A sorozatgyártás sikeres felfuttatása e téren hagy mozgási lehetőséget a Tesla-vezérnek, ráadásul ha több autót ad el, és a benzines riválisokkal is versenyezni kezd, akkor hosszabb távon a cég újra profitábilis lehet.)
Musk és más vezetők még március 1-jén azt nyilatkozták, hogy a Tesla innovatív gyártási technikákat vezetne be és kisebb gyárakat használna. A vállalat emellett a pletykák szerint egy olcsóbb modellt is fejleszt, amely várhatóan 25 000 dollár (mintegy 8,6 millióforint) körüli összegbe fog kerülni. Egyes elemzők azonban úgy vélik, hogy az új jármű 2025-ig nem kerülhet piacra.
Azt azonban kijelenthetjük, hogy egy olyan Tesla piacra dobása, amelynek az ára megegyezik egy Chevy Trax vagy Ford Focus ellenértékével, bénító csapást mérhet a hagyományos autógyártókra – mondta Dan Ives, a Wedbush elemzője az Insidernek.