Németország előtt ott a nem is olyan régen történt amerikai példa, de nem úgy tűnik, mintha el akarna lépni a dezindusztrializációs folyamat száguldó vonata elől. Marin írásában kiemeli: a pandémia és az ukrajnai háború katasztrofális hatásai után Berlinnek nemhogy függetlenedési terveket kellene kidolgoznia Kína ellenében, hanem éppen ellenkezőleg: minél több ázsiai elektromosakkumulátor- és chipgyártó befektetést kellene behúznia Németországba.
A jelen ráadásul máris a mesterséges intelligenciáról szól, amely meghatározza az elektromos autók fejlődését, ezen a területen azonban szintén óriási lemaradása van a németeknek. Tanulmányozniuk kellene a kínai módszert, amely nem restell a technológiai startup nagyhatalomnak számító Izraellel vegyesvállalatok tengerét létrehozni, kecske és káposzta alapon, abszolút működőképesen. Ez segíthetne áthidalni Németország lemaradását, a mérnökök pedig elsajátíthatnák azokat a készségeket, amelyek minimálisan szükségesek a globális versenyképesség fenntartásához.
Berlinnek ugyanakkor a lehető leghamarabb be kellene robbantania saját (nem a múltat fürkésző) innovációs forradalmát,
létrehozva egy, az amerikai DARPA-hoz hasonló, állami támogatású fejlesztési ügynökséget, amely a magánszektorral együttműködve, rövid távú projektekben alapozná meg a jövőhöz nélkülözhetetlen technológiai folyamatokat – óriási hatást gyakorolva a szélesebb gazdaságra. (Hasonlóval már próbálkoztak a németek. 2018-ban, amikor a védelmi minisztert még Ursula von der Leyennek hívták, éppen amerikai mintára jelentettek be egy kibervédelmi kutatás-fejlesztési ügynökséget – elég sovány büdzsével. Akkor elismerték, hogy ezen a téren Németország nagyon elmaradt az USA-tól és Kínától. Mint látható, öt évvel később ennél sokkal nagyobb problémái vannak a technológiai iparnak.)
Ha Németország beleragad saját tradíciói mocsarába, a bukás borítékolható lesz. A hibrid megoldások – amelyben összeillesztenék például a kínai iparpolitika és az amerikai innovációs törekvések elemeit – adhatnának akkora motivációt a gazdaságnak, amellyel Berlin egyrészt elkerülhetné a kínai sokkot, másrészt felkészülhetne az óhatatlanul bekövetkező, első lépésben az elektromobilitás jelzővel illetett korszakra. Ha azonban nem kezd el sürgősen új utakat keresni a probléma megoldására, és változatlanul csupán a belső égésű éra meghosszabbítását tekinti prioritásnak, háttérbe szorítva az innovációt és mesterséges intelligenciát, a történelem és a globális gazdaság vihara fog végigsöpörni rajta, ronggyá verve az iparát, az európai belső piaccal együtt.