Berlin most egy hasonló „kínai sokk” előtt áll – írja Marin, egy valóban döbbenetes példát húzva elő a kalapból: Németország tavaly – először, mióta csak német ipar létezik – több autót importált Kínából, mint amennyit exportált. 2022. január és augusztus között 1,8 millió kínai autó érkezett a német piacra, visszafelé azonban csak 1,7 millió német járművet indítottak útnak.
In China, for China
Ironikus, de igaz: a jelenlegi kínai fejlettség nagy részben Németországnak köszönhető. A villámgyors iparosodásban hangsúlyos szerepet kapott a német szerszámgépek és autók tömeges importja, ám Kína nem állt meg itt: a know-how-t is megvásárolta velük együtt, vagyis csak akkor nyitotta meg igazán piacát Németország előtt, ha az hajlandó volt olyan vegyesvállalatokat létrehozni, amelyekben kínai munkások generációját képzik ki az alkalmazandó technológiákra. Ez aztán annyira jól sikerült, hogy Kína elrobogott Németország mellett az autópiacon, és már egyáltalán nincs szüksége segítségre a területen – Berlin ezzel szemben csak a közelmúltban jött rá, mit is csinált a Frankenstein-laborban, arra végképp nem számítva, hogy Kína több szegmensben is előnybe kerül vele szemben.
Az egyik ilyen előnyt Németország önként adta Kínának, szimplán azzal a ténnyel, hogy nem hajlandó lemondani a belső égésű motorok gyártásáról. Miközben Berlin sokfrontos háborút indított hagyományos autóiparának megmentéséért, hanyagolva az átállás intenzív felkészülési időszakát, Peking egyáltalán nem foglalkozik ezzel, és villámgyorsan fejleszti elektromos technológiáját, változatlanul óriási összegeket áldozva az új autógyártás oltárán, a kritikus fémek bányászatától kezdve az akkumulátorgyárak befektetésén át a kész termékek importözönéig. Egyszerűsítve:
Németországot nem lehet legyőzni a belső égésűek piacán, de minden feltételt megad ahhoz, hogy az elektromos mezőnyben, amely máris uralja a jövőt, lemaradjon.
A másik előnyt egyszerűen Kína méretéből adódó kapacitása, illetve az állami és magánfinanszírozás hibrid modellje adja: szó szerint értendő a pénz nem számít, a termelési határ pedig a csillagos ég kitétel, amelynek létjogosultságára a máris zuhogó bőséges profit a legfényesebb bizonyíték.