Felfüggeszti a munkaerő-felvételt az IBM azokon a területeken, ahol a menedzsment megítélése szerint az adott munkafolyamatokat már a mesterséges intelligencia is képes elvégezni. A lépés illeszkedik abba a hatékonyságnövelő folyamatba, amelynek segítségével a vállalat 2 milliárd dolláros megtakarítást tervezett be a következő évekre.
Az IBM jelenleg mintegy 260 ezer alkalmazottat foglalkoztat, és eddig óvatosan bánt az elbocsátásokkal. Arvind Krishna vezérigazgató elmondása szerint a pozíciókat alapvetően az irodai háttérmunkák esetében szüntetik meg, az emberi munkaerő szerepét ugyanis a mesterséges intelligencia veszi át. Ilyen pozíció jelenleg 26 ezer van a cégnél, Krishna számításai szerint ezek 30 százalékát, vagyis 7800 állást az elkövetkezendő néhány évben már az MI fogja betölteni. Elsősorban adminisztrációs és monoton munkavégzést követelő, egyszerű feladatokat ellátó munkakörökről van szó, amelyekkel az automata rendszerek is könnyedén elboldogulnak majd – mondta Krishna, rámutatva, hogy a HR-terület fontosabb munkaköreit, például a termelékenységértékelést vagy a munkaerő-összetétel meghatározását továbbra is emberek töltik majd be. Egyszóval: a „könnyítés” abban rejlik, hogy az IBM alapvetően nem kirúgásokat tervez, hanem az egyébként is távozó munkavállalók pozícióját szünteti meg.
A mesterséges intelligencia használata a ChatGPT felbukkanásával óriási pánikot és zűrzavart okozott a munkaügyi területen is. Míg egyesek szerint a munkaerőpiac alapjaiban fog megremegni, a robotok pedig szó szerint elveszik az emberek munkáját és megélhetését, mások a mesterséges intelligenciát az emberi munkavégzést segítő eszköznek tekintik, amely új aranykort hozhat el az egyébként is megújulásra kényszerülő területeken. Az IBM bejelentése mindenesetre az eddigi legnagyobb horderejű a témában, éppen azokat igazolva, akik szerint a robotok már most is ellenségei az embereknek.
Fotó: 123RF