A völgy, ahol az akkumulátorgyárak teremnek

2023. május 19. 18:37

A beruházók között szinte minden nagy szereplő jelen van: a szomszédból gépjárműgyártó nagyágyú, startupból felnőtt francia vállalkozás, nemzetközi autóipari együttműködés, de távol-keletiek is fektetnek be itt. Ez is része Macron újraiparosítási elképzelésének.

2023. május 19. 18:37
null

Pósa Tibor írása a Makronómon. 

írása a Makronómon. 

Egy nappal azt követően, hogy Párizsban Emmanuel Macron részletesen kifejtette újraiparosítási elképzeléseit, múlt pénteken Dunkerque-be utazott, ahol bemutatta a gyakorlatban, hogy miről is beszélt. A fél kormányt magával vitte, hogy ők is jelen legyenek a tajvani ProLogium akkumulátorgyár alapkőletételén. A tervek szerint 5,2 milliárd euróból (a mai árfolyamon több mint 1900 milliárd forintból) megvalósuló gigagyár, amelyhez a francia állam egymilliárd euróval járul hozzá, 2026-ban áll termelésbe. A teljes kapacitását 2030-ban éri el, ekkor 

évente akár 500 ezer elektromos járművet is képes lesz ellátni akkumulátorral, 

a gyár együttes évi teljesítménye 48 gigawattóra (GWh) lesz. A tajvani cég a térségben közvetlenül háromezer főnek, áttételesen pedig 12 ezer alvállalkozónak biztosít munkát. 
Hogy egy ilyen nagyberuházás mindenkinek tetsszen, az szinte kizárt. Pár tucatnyian most is összegyűltek a városházánál, ha már Macron is idejött, de ők sem az üzem ellen tiltakoztak, hanem ennyien maradtak azok közül, akik nem tudnak napirendre térni a francia nyugdíjreform elfogadása fölött. Nagy hangzavart keltettek, doboltak, edényekkel csörömpöltek, trombitát fújtak, ezt a „muzsikát” kellett élveznie az államfői látogatás biztosítására kivezényelt nagyszámú rendőri erőnek. De összetűzés most nem történt.

Egy akkumulátorgyár is lehet zöld?

Miért is választotta Macron elnök a zöld- és jövőbe mutató beruházásra kiváló példaként a tajvani üzemet, hiszen mifelénk más se hallunk, mint hogy egy akkumulátorgyárnál környezetszennyezőbb ipari létesítmény nem is létezhet: energia- és vízfaló, sőt a földet is örökre megmérgezi. Egy „normális nyugati országban” – a hazai ellenzékiek Franciaországot, a szabadság, egyenlőség és testvériség hazáját csak annak tartják – meg ezzel reklámozzák a jövő iparát, amely ráadásul zöld is. A ProLogium 2006-ban alakult a szakadár kínai szigeten, Tajvanon. A franciaországi üzem az első külföldi beruházásuk, így igyekeztek a legfejlettebb termékeikkel megjelenni Európában. Mégpedig a dunkerque-i gyárban új típusú akkumulátort fognak gyártani, amely egy kilogrammra számolva kétszer nagyobb teljesítményt tud leadni, mint a jelenlegi lítiumion energiatárolók. 

A gigagyár energiaéhségét pedig zöldenergiából tudják csillapítani: a gravelines-i atomerőmű a közelben van, de ha akarnak, akkor tengeri szélerőművekből is szerezhetnek elektromos energiát. A vízigény kielégítésére tisztított vizet használnak. Ráadásul Dunkerque-nek és vidékének kiváló szállítási útvonalai vannak. A tengeri kikötő is biztosított, így a világ összes tájáról érkezhetnek hajók. Autópályák is összekötik a környező országokkal, Párizs egyórányira van, de ha valaki az észak-európai piacot, esetleg Németországot akarja megcélozni, az sincs messze. A térségben a tavalyi munkanélküliség magasabb arányt (8,7 százalék) mutatott, mint az országos átlag (7 százalék). Így nem tűnik légből kapottnak az a helyi vezetés által kitűzött cél, hogy az elektromos járműipar számára a következő években mintegy húszezer főt fognak átképezni.

Több akkumulátorgyár hazája lesz a régió

A többi akkumulátorgyártó vállalkozás is úgy látja, hogy Franciaország északi része kiváló lehetőségeket biztosít. Ma már nem véletlenül nevezik a vidéket akkumulátorvölgynek. Szinte egymás után jelentik be, majd adják át a gigagyárakat. 
Az értesülések szerint az első gyár felavatásán  részt vesz a francia államfőn túl Németország kancellárja, Olaf Scholz is. Május végén avatják fel Douvrinben az Automotive Cells Company (ACC) akkumulátorüzemét, amely a franciák és a németek autóipari óriásainak együttműködésével jött létre. A 2020-ban alakult ACC létrehozói közt van a Stellantis (a Peugeot, a Citroen, a Fiat, a Chrysler márkát tömörítő csoport), a Saft TotalEnergies és a Mercedes-Benz. Az első termelőegység 13,4 GWh-s teljesítményű lesz, de 2030-ra évi 120 GWh-ra fut fel a legyártott akkukapacitás. Addigra az üzem – egy év alatt – körülbelül félmillió elektromos gépjárműhöz biztosít majd akkumulátorokat. 

A készülőben lévő második gyár az AESC-Envisioné lesz. Ezt a kínaiak 2018-ban a japán, de jó ideje már francia Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance keretében működő, a világ hatodik legnagyobb autógyártójának számító Nissantól vették meg, ők 2025-re tervezik a Lille-hez közeli Douaiban épülő üzem átadását. A gyár kezdeti  éves kapacitása csak 9 GWh-nyi akku előállítása lesz, de ez az évtized végére ez felfut 30 GWh-ra, amely ugyancsak 500-600 ezer gépkocsinak – főleg kis városi autónak – biztosít akkumulátorokat. (Darabra azért ugyanannyit vagy többet, mint a dunkerque-i gyár, mert itt egy-egy akku jóval kisebb kapacitású lesz, speciális kisautókhoz.) A Renault a Nissannal folytatott együttműködése kapcsán arra számít, hogy a kínaiak gyárától is beszerezheti a számára szükséges akkumulátort.  
Aztán egy negyedik vállalat, a grenoble-i Verkor is belevág a térségben az akkumulátor gyártásába. A pályáját 2020 nyarán, startupként kezdő vállalkozás a Dunkerque-ben másfél milliárd euróért épülő üzemével a legnagyobbak között találta magát. A cég a finanszírozás kérdésében már megállapodás előtt áll több nagybefektetővel. A Verkor a Renault-val kötött együttműködésre alapozta a gyárát, itt készül majd különböző városi terepjárók és egy elektromos sportkocsi, az Alpine akkumulátora. Az üzem termelésének 2025-re kell felfutnia 16 GWh-ra, a tervek szerint a 2030-as cél az évenkénti 50 GWh elérése. 

Franciaország biztosítja a helyét az elektromobilitásban

A most már tehát négy, éveken belül megvalósuló nagy akkumulátorgyárral Franciaország előkelő helyet vív ki magának az elektromobilitásban. A verseny azonban keménynek ígérkezik. 

Csak Európában mintegy húsz hasonló terv van megvalósulási szakaszban. Egyedül a német Volkswagen hat nagy akkumulátorgyárat tervez nyitni.

Ez utóbbiak 2030-ra évente összesen 240 GWh energiatároló kapacitást lesznek képesek előállítani. 
Az európai gyártók még így is késésben vannak az ázsiai akkumulátorüzemekhez képest. Hosszú időbe tartott az EU-ban felismerni azt, hogy elektromos autózásban a végső ár 35 százalékát az akkumulátorok teszik ki. Az ebből származó óriási profit java eddig az olyan nagy ázsiai gyártók zsebébe vándorolt, mint a Samsung, az AESC, az SKI vagy éppen a Debrecen mellett (is) gyárat építő CATL. (Ez utóbbi 3000 milliárd forintból épül 221 hektáron, az éles termelés 2025-re várható és az összkapacitás 100 GWh-s lesz.)
Miközben az ázsia óriásgyártók egyszerű beszállítóként kiszolgálták akkumulátorokkal a nagy európai autóipari szereplőket, addig otthon fénysebességgel fejlesztették a saját modelljeiket. Az elektromos gépjárművek gyártásában jelentős előnyre tettek szert. Talán még nem késő, hogy Európában is felébredjenek.
Ha hadba áll a most készülő és tervezési szakaszban lévő európai akkumulátorgyárak tömege, vajon elegendő tárolókapacitást tudnak-e biztosítani az itt létrehozott gépkocsiknak? 
Várhatóan még ez sem lesz elég, ugyanis a becslések, amelyek igyekeztek felmérni a jövőben eladott elektromosautó-mennyiséget, minden egyes esztendőben növekednek. Néhány éve a szakértők úgy gondolták, hogy 2030-ra évi 450 GWh tárolókapacitás elég lesz. Ekkor az új eladott járművek közül 45 százalékra saccolták az elektromosak arányát. Most meg 70 százalékkal számolnak,

a friss becslések szerint az évtized végén csak Európában évente 12 millió villannyal hajtott járműre lesz kereslet, 

ehhez pedig az eddig becsült duplájára, 900 GWh-ra lesz szükség. 
Aki haladni akar a korral, annak nincs más választása, mint hogy kemény környezetvédelmi feltételeket szabva, de meghajoljon az idők szava előtt. Ha nem ezt teszi, akkor végérvényesen lemarad.

Címlapfotó:123rf.com
 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rendesember
2023. május 21. 13:25
Minden mindennel összefügg. A NOLIMPIA momemtumos akció után hol volt olimpia rendezve? 1-et lehet találni.
Nannyó
2023. május 21. 11:48
És Magyarországon jelenleg csak két akkumulátorgyár épül?!
Kormánypárti2
2023. május 21. 11:30
És ilyenkor ne tételezze fel az ember hogy a "zöldjeink" nem csak hülyék, hanem gazemberek is? Nem kellene megvizsgálni a külföldi számláikat?
mai nap
2023. május 19. 19:46
Van még valakinek kétsége, honnét rendelik meg az akkumulator-gyártás ellenes tüntetéseket? Ugyanúgy mint az olimpia-elleneseket pár éve ...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!