Továbbá Ukrajna a háború kitörése előtt már a világ napraforgóolajának egynegyedét termelte meg, és – a heves harcok dacára – továbbra is a tíz legnagyobb búza-, árpa- és méztermelő ország közé tartozik.
Ben Aris egyenesen úgy fogalmaz, hogy a szomszédos országok gazdái egész egyszerűen nem tudnak versenyezni az ukrán agrártermékekkel. Azt viszont megjegyeznénk, hogy a gabonaválság egy teljesen szétzilált agrárpiacon következett be. Az agrártermelés költségei (műtrágya, energia) soha nem látott módon növekedtek, amit a gazdák bevállaltak, bízva, az annak is mutatkozó magasabb terményárakban. Mindezekbe beleszólt az aszály, azaz kevesebb árualappal rendelkeztek maguk az európai gazdák is.
A gazdák egy új bevétel-költség egyensúly kialakulásában reménykedtek, amibe villámcsapásként érkezett az olcsó ukrán gabona, amelynek eladói viszont a gyors, akár a termelési áron aluli értékesítésben voltak érdekeltek.
Aris azt is felveti, hogy ha Ukrajna az EU tagjává válna, akkor külföldi befektetések áramlanának az ágazatba, és eurómilliárdokat fordítanának a hajózási és vasúti kapcsolatok javítására, hogy Ukrajna teljes mezőgazdasági potenciálját kiaknázhassák. Ez az érvelés hasonló, mint amiben a Köztes-Európa agráriuma reménykedett húsz évvel ezelőtt, az akkori csatlakozásunkkor. Emellett az akkori nagyüzemeink jócskán bíztak a nagyobb üzemméretek technológiai, termelési előnyeiben. Röviden szólva csatlakoztunk és csalatkoztunk.
Aki bővebben szeretne olvasni az agrárcsatlakozások mérlegéről, érdemes felütnie a Közgazdasági Szemlét, Jámbor Attila–Somai Miklós–Kovács Sándor 2016-os tanulmányát, amelyben az EU csatlakozás tízéves mérlegéről megállapították, hogy az új, régiós tagállamok nem voltak képesek teljes mértékben kihasználni a csatlakozás adta lehetőségeket. Az eredményekből az is látható, hogy a magas hozzáadott értékű termékekre való szakosodás jó stratégiának bizonyult, mert gyorsabb fejlődést biztosított, mint a mezőgazdasági alaptermékekre való koncentrálás. Érdekes módon azok a tagországok agrárcsatlakozása volt a legsikeresebb, amelyek megfelelő diverzifikáltsággal bírtak a termelés, a tulajdonjogok és az üzemméretek terén.
Ben Aris a másik problémának azt látja, hogy
EU-tagként Ukrajna jogosulttá válna a KAP keretében több milliárd eurónyi támogatásra.
Az 1962-ben indított KAP-ot az élelmiszertermelés biztosítására és a mezőgazdasági termelők jövedelmének támogatására tervezték. A KAP bírálói szerint ezzel a gazdák jellemzően 40 százalékkal többet keresnek, mint a nem mezőgazdasági dolgozók. Igaz, azt nem veszik figyelembe, hogy a támogatások fejében számos más funkciót (vidéki foglalkoztatás, környezetvédelem, tájfenntartás, stb.) is ellátnak a mezőgazdászok. Tekintettel arra, hogy Ukrajnában jelenleg az egyik legalacsonyabb béreket fizetik Európában, az EU szinte a teljes ukrán mezőgazdasági ágazat bérköltségeit támogatná.
Önellátás a jó gazda gondosságával
A szerző zárszóként felhozza az egyik nagyon fontos aspektust, miszerint az élelmiszertermelés terén önellátónak lenni nem csak gazdasági kérdés. Széles körben nemzetbiztonsági kérdésnek is tekintik. Idézi azok véleményét, akik szerint a komparatív előnyök gazdasági elvével összhangban az EU-nak fel kellene hagynia azzal, hogy az ökológiailag káros intenzív gazdálkodási technikákkal próbálja magát ellátni, és egyszerűen ki kellene szerveznie az élelmiszertermelés nagy részét Ukrajnába (ami egyfajta új gyarmatosítást jelentene). Azt tegyük hozzá, hogy Európa ebben az esetben a környezetszennyezést is kihelyezné a kerítésén kívülre. Ha Ukrajna EU-s tagországgá válna, akkor viszont nehezen képzelhető el ennek a koncepciónak a fenntartása, hiszen ez már kétfajta szabályzó rendszert feltételezne.
Egy esetleges ukrán csatlakozásnál azt is figyelembe kell venni, hogy az ukrán földek jelentős részének tulajdonjoga idegen országok vállalatainak birtokában van. Többek közt olyanokéban, amelyek érdekeltek a feltehetően igen káros GMO növények termesztésében. Az is kérdéses, hogy az ukrán mezőgazdaság az esetleges támogatásokért miképp tudja majd teljesíteni azokat a feladatokat (vidéki foglalkoztatás, környezetvédelem, tájfenntartás, stb.), amelyeket elvárnak az európai gazdáktól.
Ben Aris megemlíti azt is, hogy mivel a brüsszeli politikusok csak nemrég szabadultak ki az orosz gáztól való túlzott függőség alól, a legutolsó dolog, amiért szavaznának, hogy az EU Ukrajnától függjön egy olyan alapvető dologban, mint az élelmiszer. Zárszóként felveti: „ha Ukrajna az EU teljes jogú tagja lenne, akkor ezt Európa megkapná az önellátást”.
Ehhez csak annyit tennénk hozzá, hogy a Covid bebizonyította, az ellátási láncok összeomlásánál nem igazán működött a legendásnak gondolt európai szolidaritás, tehát
az élelmiszer-önellátás esetében is biztonságosabb, ha egy-egy tagország főleg a saját képességeire épít.
Kapcsolódó:
Meguntuk hallgatni a brüsszeli csendet: Magyarország betiltotta az ukrán gabona importját
Két ábra azoknak, akik nem értik, mi a gond az ukrán gabonadömpinggel