„A nácikkal ellentétben, akiknek a terve a szén cseppfolyósítása volt, a jelenlegi német kormány egy tisztább technikát támogat, amelynek lényege, hogy vízből hidrogént vonnak ki, és azt szén-dioxiddal kombinálva üzemanyagot állítanak elő. Mindkét módszer középpontjában az úgynevezett Fischer–Tropsch-szintézis áll, amelyet két német kémikus, Franz Fischer és Hans Tropsch fejlesztett ki az 1920-as években” – írja a szerző, összemosva a német vegyészetet a nácizmus korabeli politikai „sikereivel”. Majd egy okos csúsztatással próbálja beszűkíteni a szintetikus üzemanyag mellett kardoskodók mozgásterét, amikor azt írja: „nem valószínű, hogy sok mai német (vagy Brüsszelben tárgyaló) ismeri ezt a történetet. Pedig a másoktól való energiaellátásra való támaszkodásban rejlő kockázat több mint egy évszázada beleégett Németország kollektív tudatalattijába.”
Ezek után kapunk egy beszámolót arról, hogy a németek számára nem idegenek a külföldi energiafüggőség veszélyei, az első világháború brit blokádjától kezdve egészen az Északi Áramlat, a Balti-tenger alatti csővezetékek közelmúltbeli megsemmisítéséig, amelyek olcsó orosz gázt szállítottak a német otthonokba és az iparba. Mindenesetre a szerző itt egy felelőtlen hibát követett el. Mert bár van párhuzam a blokád és a vezeték felrobbantásának hatása között, ez könnyen arra ösztökélheti a figyelmetlen olvasót, hogy még az elkövetők között is párhuzamot vonjon.
A szerző a helyzetelemzésében már nem téved nagyot, amikor azt írja, hogy az első világháborúban elszenvedett német vereséget követő években Fischer és Tropsch ugyanazt a függetlenségi vágyat kergette, amely ma is vezérli az ottani energiapolitikát, kezdve Berlin ambiciózus megújuló energiaforrásokra való átállásától, az Energiewendétől a helyettesítő üzemanyagokkal való legújabb kacérkodásig. A német vezetők a modern szintetikus üzemanyagokat, amelyeket gyakran e-fuels (elektroüzemanyagok) néven emlegetnek, a benzin és a dízel tiszta alternatívájának tekintik, amely megőrizheti a Mercedeseket és a BMW-ket generációkon át működtető belsőégésű motorjaikkal együtt. Ráadásul a belsőégésű motorok megtartásával Németország (sőt egész Európa) kevésbé függne az elektromos járművek gyártásához nélkülözhetetlen lítium és más ásványi anyagok importjától.
Németország legújabb szintetikusüzemanyag-törekvése azonban ugyanazzal az akadállyal szembesül, mint a nyolcvan évvel ezelőtti: a magas költségekkel.
Természetesen a cikk írója hozzáteszi, hogy Hitler hasonló kihívással nézett szembe, ugyanis az 1930-as évek elején a szintetikus üzemanyagokat gazdaságtalannak tartották, különösen, amikor a nagy gazdasági világválság közepette zuhantak az olajárak.