Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
A napokban, április végén a neves üzleti angyal, Balogh Péter (Petya) cége is beszállt a Brancskozosseg.hu nevű, friss ötletekhez tőkegyűjtést segítő megoldásba. Kövesdi Gáborral, a közösségi finanszírozás egyedi, hazai megközelítését meghonosító alapítóval készítettünk interjút.
Az interjút készítette: Halaska Gábor
Nem kevesebb mint 14-féle közösségi kampány fut ma már egyszerre a nem egészen egyéves első ilyen hazai platformon, a Brancskozosseg.hu portálon, illetve rekordidő, 10 munkanap alatt összejött a 100 százalékos kampánycél egy tartalmas magyar játékfilmre. (A közösségi finanszírozás működéséről lásd lentebbi írásunkat.) Hogy még több ilyen hazai történet juthasson forráshoz, a 120 fős tulajdonosi közösség mellé most az üzleti angyal, a tévéképernyőről, a Cápák között című műsorból is ismert Balogh Péter (Petya) cége szintén beszállt a Brancskozosseg.hu portál egyedi projektjébe, mégpedig angyalbefektetőként.
Mit vár vezetőként az együttműködéstől?
A Brancskozosseg.hu portalon meghonosított STRT koncepció egyik alapeleme, hogy úgynevezett smart money befektetést ad Balogh Petya és vállalkozása. Ez azt jelenti, hogy a tőke mellett piaci gyakorlati képzéseket, tudást és kapcsolatokat is biztosítanak a Brancs növekedése számára. Vezetőként pedig arra számítok, hogy a jó szinergiák megtalálásával, a csapatom bővítésével és a folyamatos önfejlesztéssel a vállalkozásból egy igazi nemzetközi sikersztori tud születni. Fontosnak tartjuk az ökoszisztéma építését és a kezdő, elsősorban hazai vállalkozások támogatását, ebben a továbbiakban is nagy hangsúlyt fektetünk.
Mi lesz Balogh Péter, vagy ahogyan mindenki ismeri, Balogh Petya szerepe?
Petya Magyarország egyik legismertebb angyalbefektetője. Azzal, hogy ő beszáll egy cégbe, fémjelzi és hitelesíti egy vállalkozás piacképességét és vízióját. Számunkra a gyakorlati startupépítési tudása és cégkultúrája példamutató, ezért mint mentorra tekintünk rá. A stratégiai döntésekben, amikor a Brancs növekedésénél több irány is szóba jöhet, végtelenül hasznos lehet Petya tudása és gyakorlati tapasztalatai.
Mi a 2-3 fő különbség a nemzetközi és a hazai tőkegyűjtés közt? Miért lehet jobb a magyar verzió, mik a kihívások a projekt előtt?
A Brancs nem csupán egy platform, ahol egy vállalkozás pénzt tud gyűjteni. Sokkal inkább egy közösség, ahol a kezdő vállalkozások első lépéseiben segítünk nekik, legyen szó szövegírásról, képszerkesztésről, marketingről vagy alapvetően a vállalkozás felépítésével kapcsolatos kérdésekről. A Brancsnál tehát a vállalkozók egyénre, projektre szabott segítséget kapnak az induláshoz, mi megtanítjuk őket „járni” és elindulni az első vásárlók megszerzésében és az ötlet rövid távú validálásában. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk a személyes kapcsolatokra és a vállalkozókra, ezzel építve a közösséget és az ökoszisztémát.
És mi a fő kihívás?
A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a közösségi tőkegyűjtés ebben a régióban egy új keletű dolog, ami sokak számára még nem ismert folyamat. Ennek okán edukálnunk kell a piacot és az embereket. Meg kell nekik mutatni, hogy egy olyan termék vásárlása, amit csak a jövőben kap meg, de ezzel támogatja a kezdő vállalkozásokat, valójában annyira nem kockázatos, különösen ha van egy csapat, egy megoldás, amelynek segítségével biztonságos keretek között támogatható egy projekt. (Képünkön a Brancskozosseg.hu csapata, középen: Kövesdi Gábor, alapító.)
Ez azt jelenti, hogy egy nagyon ügyetlen vagy akár rosszhiszemű tőkegyűjtő csapat vagy projekt nem kapja meg tőletek a nálatok összegyűlő pénzt, és olyankor visszafizetitek a támogatóknak?
Ha valaki nagyon ügyetlen, akkor el sem tudja indítani a kampányát, de pláne nem jön össze neki az első pár száz vásárló. De nagyon sok ellenőrző ponton mennek át a kampánygazdák, ezért minimális az esélye, hogy egy vállalkozó vissza tud élni ezen a platformon. Nem esélytelen, feltehetően lesz rá példa, de azon vagyunk, hogy nagyon sok százból legfeljebb egy ilyen legyen. Továbbá egyébiránt kétszer 5 százalékos összeget fenntartunk, a projekt végéig visszatartunk a vállalkozóktól, ami szintén a támogatók/vásárlók érdekeit védi.
Mi a céljuk hosszabb távon?
Szeretnénk egy minél inkább a teljesítményt előtérbe helyező vállalkozói kultúra elterjesztését, és hogy minél többen merjenek vállalkozni. Illetve hogy a vásárlók is lássák azt, hogy tudatos döntéseikkel maguk is hatással vannak a társadalomra, a gazdaságra és a vállalkozói környezetre. Hiszek abban, hogy egy közösség, sőt egy egész társadalom akkor lehet sikeres, ha a vállalkozói és gondolkodói szabadon tudnak érvényesülni és alkotni. Azért dolgozunk, hogy azok az ötletek és projektek kapjanak teret, amikre valódi igény van és amik a közösség javát szolgálják. El akarjuk érni, hogy a vállalkozások sikerét kizárólag a teljesítmény határozza meg. Célunk, hogy a cégeket és a magánembereket bátorítsunk arra, hogy ne féljenek belevágni az ötleteik megvalósításába, illetve hogy megértessük a társadalommal, hogy vásárlói döntéseikkel ők is alakítják a világot maguk körül.
Mi az a közösségi finanszírozás?
A termékcélú közösségi finanszírozás lényege, hogy komoly bizalmat szavaz a vásárló/támogató egy projektnek, hiszen azelőtt vásárolja meg a terméket/szolgáltatást, hogyan az létrejött volna. Sőt, igazából ezeknek a vásárlásoknak köszönhetően jönnek létre ezek a projektek. Az USA-ban már az emberek 60-70 százaléka használja ezt az értékesítési és finanszírozási formát, hazánkban ez még csak 10-15 százalék. Ezért is komoly szó, hogy ez már nem egész egy év alatt a 18. sikeres kampány a Brancson.
Hogyan működik a közösségi finanszírozás?
A Kickstarternek és az Indiegogónak hála a jutalomalapú közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű, és 2022-ben megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legfrissebb innovációit, termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg, azaz az első vásárlóknak köszönhetően tud piacra lépni az adott vállalkozás vagy projekt. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.
A Brancs közösségéhez bárki csatlakozhat ötletgazdaként vagy vásárlóként. A platform az üzleti projektek mellett jótékony célokat is támogat, így van lehetőség arra is, hogy fontos társadalmi ügyek kapjanak nagyobb visszhangot. A projektek vásárlói biztonságban érezhetik magukat, hiszen a külföldi minta szerint alkalmazott „mindent vagy semmit” elv alapján egy kampány csak abban az esetben tekinthető sikeresnek, ha az adott kampányidőszakon belül elérte a kitűzött célösszeget. Ha ez nem teljesül, a vásárlók visszakapják a befizetett összeget, de dönthetnek akár úgy is, hogy ezzel egy másik kampányt támogatnak.
A Brancson például 2022-ben a Birsbirtok kampánya nem egész 3 hét alatt elérte a kitűzött 1 milliós célt, végül pedig 231 százalékon zárt. Átlagosan 40-60 nap alatt zárnak a tőkegyűjtő kampányok, ezért is nagy szó a 10 munkanap alatt, április 28-áig 100 százalék fölé forduló One More Like játékfilm sikere. A Brancs bő egy évvel ezelőtti indulása óta átlagosan 5-6 kampány futott eddig egyszerre. Az organikus növekedésnek és a folyamatosan érkező sikerkampányoknak köszönhetően egyre nagyobb az érdeklődés és egyre több kampány indul el az oldalon. Ennek köszönhetően most 10 új kampány fut és 4 korábbi sikeres projekt is elérhető már az oldalon.
Az eddigi legmagasabb összeget a 3D-nyomtatóhoz PET-palackból újrahasznosított alapanyagot gyártó Refilamer érte el, amely több mint 4 millió forintot gyűjtött az első vásárlóitól. De a közösségnek köszönhetően indította el értékesítését sikeres kampánnyal a nemrég 3 cápát is kifogó Cseles felnőttszörp, a legutóbbi POKET-kötet, Zubreczki Dávid Balatoni Templomséták könyve, a digitális névjegykártya forradalmasítója, az Urilcard mobiltagje, a provokatív politikai társasjáték, a TrumpifyME vagy a Molnár Piroskát és Vilmányi Benetet is soraiban tudó Csendes éj mozifilm. De voltak már sikeres jótékonysági kampányok is, mint az űrutazást gyermekeknek bemutató Spacebuzz, a digitális oktatást promotáló Robokaland vagy egy Madárodú projekt is.
De itt nem állnak meg: szeretnének évente több száz hasonló sikeres projektet megvalósítani, ezért maguk is közösségi tőkegyűjtést indítottak, amikor is bárki már pár tíz ezer forinttal lehet a magyar úttörő projekt tulajdonosa. A már biztosan sikeres közösségi kampányban több mint 120-an – köztük 9 korábbi sikeres kampánygazda – éltek a lehetőséggel, és még néhány napig lehet hozzájuk és ezekhez a projektekhez csatlakozni. Éppen őhozzájuk társult a napokban Balogh Petya újonnan indított cége a STRT is, de a tulajdonosi közösség tagja több ismert startupszereplő, Csillag Péter, Verő Barbara és Szakacsits Szabolcs is.