A harcias német kancellár mellé erős szövetségesként betársult az olasz miniszterelnök is, aki a lehető legegyszerűbben közölte, mi is az alapvető problémájuk a tervezett átállással. Giorgia Meloni szerint haladéktalanul újra kell gondolni a belső égésű motorok betiltását, mivel azzal az EU saját felső kategóriás, verhetetlen iparágát végezné ki. „Ha ragaszkodunk az olyan technológiákhoz, amelyek területén az EU-n kívüli országok sokkal előrébb tartanak, az a versenyképességünket ássa alá” – mondta, utalva arra az egyszerű tényre, hogy a globális elektromos járműpiacon Kína abszolút egyeduralkodói pozícióban van. Meloni hozzátette: mindenki meg akarja valósítani a zöld célokat, de azt ne egy központi akarat határozza meg, hogy a tagállamok milyen technológiával kívánnak részt venni a folyamatban.
Kérni lehet
Az előadás ezen a ponton függönyt kapott, az EU-csúcs előtt pedig mindenki azon sakkozott, le tud-e tenni az asztalra olyan javaslatot az Európai Bizottság, amelyet Scholz is elfogadhatónak tart. A csütörtöki EU-csúcsra készülve Scholz reményeit Roberta Metsola próbálta porrá zúzni. Az Európai Parlament elnöke kijelentette: senki nem teheti meg, hogy egy kvázi lezárt és elfogadott megállapodást újra megnyisson, és beleírogasson, ahogyan neki tetszik, ez ugyanis
az egész EU-s jogalkotási folyamat hitelességét ásná alá.
Éppen ezért nyomatékosan arra kérte az európai kormányfőket, hogy a 2035-re vonatkozó tervezetet a jelenlegi formájában fogadják majd el. Ursula von der Leyen a szokásosan semmitmondó „folyamatos tárgyalunk, a szándék mindkét fél részéről megvan, hogy megoldjuk a problémát” mondattal hárított, ugyanakkor azt elismerte, hogy ha nem sikerül dűlőre jutni, az romba döntheti az EU klímaterveinek precízen összeállított ütemtervét.