Az EP-képviselő elárulta: így lehet Orbán Viktor a híd Európa és az USA között
Gál Kinga szerint Trump hatalomra kerülésével az európai patrióták is bátrabban fognak politizálni.
Ha az USA és szövetségesei más eredményt akarnak, akkor változtatniuk kell azon, amit eddig csináltak, módosítaniuk kell a követeléseiket, és másképp kell tárgyalniuk – írja Daniel Larison.
Ned Price amerikai külügyminisztériumi szóvivő pár napja válaszolt egy észak-koreai diplomáciával kapcsolatos kérdésre. A cikk szerzője szerint ez a felelet akaratlanul is megmutatta az amerikai megközelítés ostobaságát:
„Sajnos ez egy pusztán hipotetikus kérdés. Ez egy akadémikus felvetés, mivel minden rendelkezésünkre álló csatornán keresztül világosan és következetesen közvetítettük, hogy készen állunk és hajlandók vagyunk konstruktív diplomáciát folytatni a KNDK-val. A szövetségeseinkkel és a partnereinkkel közös célunk a Koreai-félsziget teljes denuklearizációja. Azért mondom, hogy ez hipotetikus és akadémikus, mert a KNDK minden egyes alkalommal elmulasztotta, hogy érdemben elkötelezze magát ezen ajánlatok mellett. De ha a KNDK elfogadná ezt a javaslatot, akkor megnéznénk, hogy tudnánk-e olyan gyakorlati lépéseket kidolgozni, amelyek segíthetnek a Koreai-félsziget teljes atomfegyver-mentesítésének hosszú távú céljainak előmozdításában.”
Daniel Larison ezzel kapcsolatban kifejti, hogy a félsziget teljes atomfegyver-mentesítésének célja ellentétes az Észak-Koreával folytatott konstruktív diplomáciával. Amíg ez marad az amerikai politika célja, addig nem lesz konstruktív diplomácia.
Ha a „Koreai-félsziget denuklearizációja” nem jelent mást, mint Észak-Korea egyoldalú leszerelését, akkor Észak-Korea nem fog „érdemben elköteleződni” a saját kapitulációjára vonatkozó követeléssel.
Így teljesen természetes Észak-Korea viselkedése, mert egyszerűen nincs, ami ösztönözné őket arra, hogy eleget tegyenek az Egyesült Államok által meghatározott feltételeknek.
A KNDK kormánya tehát nem fog részt venni egy olyan folyamatban, amelynek a végeredménye egy olyan arzenál lebontása, amelyet majdnem két évtizeden át építettek. Az Egyesült Államok és szövetségesei tudomásul vehetik ezt a valóságot, és ennek megfelelően módosítják a céljaikat. Vagy hátradőlhetnek, és nézhetik, hogyan fejlődik és bővül tovább Észak-Korea nukleáris arzenálja és rakétaprogramja. Ha az USA és szövetségesei más eredményt akarnak, akkor változtatniuk kell az eddigi hozzáállásukon és módosítaniuk kell a követeléseiket – von konklúziót szerző.
Larison leírja a Biden-kormány tisztviselőiről, hogy amikor arról beszélnek, hogy képtelenek diplomáciai előrelépést elérni más kormányokkal, akkor szeretik azt mondani, hogy „a labda az ő térfelükön pattog”. A Biden-kormányzat már régóta ezt a vonalat követi Észak-Koreával szemben, és nem véletlen, hogy azóta Észak-Korea folytatta haderejének növelését és rakétáinak tesztelését.
Azzal, hogy azt mondják, „a labda az ő térfelükön pattog”, a kormányzat úgy tesz, mintha a romló helyzet kizárólag a másik fél hibája lenne
– így mentegetik, hogy mennyire siralmasan elhanyagolták a kérdés megoldását.
A szerző szerint ez a passzivitás és a kezdeményezésre való minimális hajlandóság egész egyszerűen gyengíti az amerikai diplomáciát. Így nem csoda, hogy az Egyesült Államok az elmúlt években kevés jelentős diplomáciai eredményt ért el. Pedig a két fél közül nyilván az USA az erősebb és biztonságosabb állam, így hát megvan az a lehetősége, hogy megtegye az első lépést a tárgyalások felújítása érdekében, ha tárgyalni akar. A szerző szerint az USA-nak nagyobb a rugalmassága és a cselekvési szabadsága, mint Észak-Koreának, ami azt jelenti, hogy Amerika van abban a helyzetben, hogy a jelenlegi patthelyzetből kilépjen.
Ezt azonban nem teheti meg, ha továbbra is ragaszkodik a maximalizmusához és a kényszerítő taktikához.
A szerző idéz Van Jackson új könyvéből (Pacific Power Paradoxon) amely szerint „az észak-koreai probléma soha nem fog megoldódni az egyoldalú leszerelési követelésekhez kapcsolódó nyomással. Az egyetlen megoldás az, ha együtt élünk a Kim-rezsim azon igényével, hogy a külső fenyegetés mélyen gyökerező észlelésével szemben felvértezze magát, miközben komoly erőfeszítéseket teszünk az ezt a felfogást tápláló rivalizáló kapcsolat megváltoztatására”.
Daniel Larison azt elismeri, hogy ezt a megoldást nehéz lesz megvalósítani, de legalább van némi esély az együttműködésre és az Észak-Koreával való viszony instabilitásának csökkentésére. Ami biztos, hogy a jelenlegi megközelítés garantáltan több kudarcot fog okozni, és szinte biztosan további észak-koreai rakéta- és nukleáris kísérletekhez vezet. Ha az Egyesült Államok azt akarja, hogy Észak-Korea érdemben elkötelezze magát a fegyverzetcsökkentés mellett, akkor hajlandónak kell mutatkoznia arra, hogy észszerű kompromisszumot ajánljon a kormányának, ahelyett, hogy ultimátumot bocsát ki és további gazdasági háborúval fenyegetőzik.
Megjegyeznénk,
úgy véljük, mindez érvényes az USA oroszokkal szembeni viszonyára is, még akkor is, ha erre a szerző ezúttal nem tért ki.