Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
Rövidesen, március közepétől közvetlen repülőjáratokat vezet be a szerbiai országos légitársaság, az Air Serbia, Belgrád és Budapest között, amelyek kezdetben 15 járattal, a nyári hónapokban pedig már heti 17 alkalommal közlekednek majd.
Ez a döntés három évvel azután született meg, hogy 2019-ben a szerb kormány határozata alapján törölték a Niš-Budapest útvonalat . Akkor ezt a lépést azzal magyarázták, hogy a dél-szerbiai nagyvárosból az utasok gyenge érdeklődést mutattak Magyarország fővárosa iránt. Bár akkor a budapesti járat nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket,
A Belgrád-Budapest vonalhoz azonban újra nagy elvárásokat fűz a szerb légi cég, ha másért nem is, a budapesti átszállásokkal jelentős mértékben megnövelnék a Szerbiából induló, egyetlen átszállással elérhető légi úti célokat.
A repülőjegyeket már december óta meg lehet vásárolni, mindössze 49 eurós áron (kevesebb, mint 18800 forintért) a turista osztályra. Még február közepén is lehetett ezért az akciós összegért jegyet váltani az első, március 13-án induló járatra. Mindenesetre rövidesen napi rendszerességgel indulnak repülők a szerb fővárosból Budapest felé, bizonyos napokon több időpontban is.
Ám nem ez az egyetlen új járat. Az Air Serbia légitársaság az idei nyártól összesen 22 új városba indít járatokat, köztük az észak-macedóniai Ohridba, a bolgár Várna városába és Krakkóba is.
Miután a szerbek legszívesebben a görög szigeteken nyaralnak, a légitársaság Rodoszra, Korfura, illetve Kréta szigetén Iráklio és Haniá városába is indít repülőgépjáratokat. Az első A320 Airbus repülőgép, ami ezeken a relációkon repül majd, április 28-án indul Iráklio (Heraklion) városába, és június 4-től lehet utazni Haniába (a Chania International Airportra), június 5-től pedig Rodoszra, majd 9-től Korfura.
Közvetlen járatok indulnak a törökországi Ankarába és Izmirbe. Az Air Serbia azon európai légitársaságok közé sorolta magát, amelyek 2022-ben a legtöbb heti járatot indították el az isztambuli repülőtérre.
Ily módon a két város között utazóknak napi hat járat áll a rendelkezésére, három járatot az Air Serbia, a maradék hármat pedig a Turkish Airlines üzemelteti (a két légitársaság közötti megállapodásnak köszönhetően).
A szerbiai légitársasággal májustól már a németországi Hamburgba, Kölnbe, a svédországi Götheborgba és a franciaországi Marseille városba is el lehet jutni Belgrádból. A repülőtársaság listáján szerepel májustól az olaszországi Firenze, Nápoly, áprilistól Catania, júniustól pedig Palermo is. Az Air Serbiával május 17-től még a tengerentúlra is, mégpedig Chicagóba is el lehet utazni.
A járatlista bővítése már decemberben megkezdődött, ugyanis akkor indult útjára az első Belgrád-Tiencsin (nemzetközi írásmóddal: Tianjin) járat is, amivel
Mégpedig a Pekingtől mindössze két órányira, 137 kilométerre fekvő nagyvárosba. Ezzel pedig egyike lett azon európai légitársaságoknak, amely közvetlen járatot indít a kelet-ázsiai országba.
A spanyolországi Malaga kikötővárosba is rendszeres járatot vezettek be az év utolsó heteiben.
A szerb légitársaság adatai alapján 2022-ben összesen 2,76 millió utast szállítottak, ami 73 százalékkal több utast jelent, mint 2021-ben, miközben 60 százalékos forgalomnövekedést ért el a szerbiai repülőterekről: Belgrádból, Nisből és Kraljevból. Átlagosan 72 százalékos kihasználtsággal büszkélkedhetnek.
Az Air Serbia nem titkolja, két nehéz év után a múlt évben újra pozitívnak könyvelhették el az évet. A közzétett adatok alapján 21 millió eurós (8,06 milliárd forintos) profitot termelt a múlt évben, miközben az állították, hogy egyetlen eurónyi állami támogatást sem kaptak. Ez azért is figyelemre érdemes kijelentés, mert a 2022 állami költségvetés tervezete szerint az Air Serbia is azon állami vállalatok listáján szerepelt, akiknek a büdzséből támogatást szántak. Igaz, ezt a listát mintegy 60 vállalat terhelte, akik között a költségvetési tervezet alapján 170 millió eurót osztottak volna szét.
Mint arról korábban a Flynaissus.com portál beszámolt, az Air Serbia 2017 óta évente 20,8 millió eurós központi támogatást kap, kivéve 2020-at, amikor a Covid-járvány miatt a kormány döntése alapján közel ötször ennyiért, 100 millió euró értékben feltőkésítették a légitársaságot.
A múlt év kivételével a támogatások összértéke 2016-hoz képest jelentősen csökkent, hiszen akkor 41,8 millió eurós támogatást kapott a légitársaság. A juttatások összegének csökkentését a szerb kormány és a társaság kisrészvényese, az Etihad Airways közötti tranzakciós megállapodás szabályozta. (Az Etihad az Egyesült Arab Emírségek két nemzeti légitársaságának egyike, a másik a jól ismert Emirates – a szerk.)
A szerb kormány a 2022-re szánt segítséget azzal magyarázta, hogy a Jat Airways (egykori jugoszláviai légitársaság, amiből létrehozták az Air Serbiát) régi adósságának törlesztésére fordítják. Ana Brnabić (Ana Brnabity) szerb miniszterelnök korábbi nyilatkozata szerint 2023-ig tervezik törleszteni a Jat történelmi adósságát.
Az Air Serbia 2020-ban visszafizetett egy 57,6 millió dolláros kölcsönt az Etihad Airways Partnersnek, amelyet 2015-ben vett fel, majd 2021-ben újabb 63 millió dollárt fizetett vissza egy másik alapból származó kölcsönért. 2020-ban a szerb légitársaság 77 millió euró (mai árfolymon mintegy 29,5 milliárd forint) veszteséget könyvelt el, hat egymást követő nyereséges év után.
A Duna és a Száva délen jobban hajózható lesz, milyen előnyöket jelent ez nekünk?
A Belgrád-Budapest gyorsvasút munkálatai Dél-Európa felé is folytatódnak
Közel 970 milliárdos IMF-hitelt kap Szerbia – mi lesz ennek az ára?