Ne vágj ki minden fát! – figyelmeztet egy hazai online fenyőfarendelő oldal, a fenyofa.com szlogenje. Ez a pofonegyszerű, mégis a digitalizációt zseniálisan felhasználó magyar „találmány” arról szól, hogy az ember egy weblapon, fotó és sorszám alapján pár perc alatt kiválasztja a karácsonyfának valót, és a kereskedő így kizárólag azokat vágja ki, amelyekre ténylegesen szükség van, nem lesz eladatlan felesleg.
Persze, mondhatjuk, hogy a földlabdás fa még jobb ötlet és megoldás, de egyrészt nem mindenki szereti ezt a verziót, nem is mindig marad meg az ilyen kis fa. Továbbá a gyökeres verziók szállítási költsége (így ökológiai lábnyoma) jelentősen nagyobb, mert nem csak a súlya, de a helyigénye is 3-4-szer több az ilyen kaspós verziónak, azaz egy teherautó jóval kevesebb gyökeres fát tud egy fuvarban elhozni.
Továbbá a nagyobb méretű fák ilyen módon már nem is szállíthatók, a lakásokba pedig ki cipelne be egy körülbelül 80-100 kilós dézsában egy 2 méternél magasabb fenyőt. Arról nem is szólva, hogy ekkora korában még valószínűtlenebb, hogy a szobahőmérsékletet, majd az újabb átültetést, a kiültetést elviseli a növény.
Bár a gazdasági nehézségek és kihívások jól ismertek, a fenyőkereskedelem idén is jó szezont zár. Az árak felmentek, de azért nem nőttek jobban, mint az általános infláció. Az érdeklődést pedig jól mutatja például az említett fenyofa.com oldalának már 24-e előtt egy héttel is olvasható nyitóoldali üzenete: „Kedves Érdeklődő! Idén már nem tudunk több megrendelést fogadni! Találkozzunk 2023-ban! Kellemes ünnepeket kívánunk!”
Mindenhol van fa? A műfenyő menő?