Nagy bajban a Dunaferr: már az állam fizeti a dolgozók bérét
A dunai vasmű tulajdonosa, a Lyberty Steel nem fizetett, így az államnak kellett mentőövet dobnia: 2 milliárdból fizették ki 3500 dolgozó októberi bérét a Bérgarancia Alapból.
Egy tegnap éjjel megjelent kormánydöntés lényege, hogy a Dunaferr dunai vasmű, bár nem fizeti a villanyszámláját, továbbra is kap áramot. Ám csak a rendezett leállásig. Hogy ez után mi lesz? Nagy kérdés.
Néhány napja, november 28-án, feltehetően igen jelentős áramszámla tartozás okán az E.On Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. értesítette az Dunaferr dunai vasmű teljes áramellátásáért felelős ISD Powert, hogy december elsején lekapcsolják az áramot a vasműben.
A kormányzat szerencsére „résen volt”, és
A november 30-án, szerda éjjel megjelent kormányhatározat a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormány kimondta: az ISD Power energiaellátását, valamint a vele kapcsolatban álló telephely, vagyis jogilag többek között a vasmű ellátását nem lehet lekapcsolni. (A konkrét friss szabály a 488/2022. (XI. 30.) Korm. rendelet veszélyes üzemek villamosenergia-ellátásával kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedésekről.)
A másik fontos „tűzoltó” intézkedés pedig az volt, hogy mindaddig nem kapcsolható le a vasmű az áramellátásról, amíg az áram „a telephely területén található legnagyobb kockázatot jelentő létesítmények szakszerű és biztonságos leállításához szükséges.” E döntés betartásának két felelős kormányzati személye is meg lett nevezve, egyfelől a Fejér Megyei Védelmi Bizottság elnöke, dr. Simon László főispán, valamint Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
Az elhibázott privatizáció okán ma rendezetlen tulajdonviszonyok közt vergődő, sok éve veszteséges, 2019 óta elfogadott mérlegbeszámoló nélkül működő, vitatott legitimitású vezetéssel dolgozó vasmű kapcsán a Makronóm is többször írt helyzetjelentést az elmúlt hetekben.
Az első írásunk lényege ma is aktuális. E szerint a Dunaferr Zrt. a csőd szélén áll, dacára annak, hogy az elmúlt bő egy évben nagyon megnövekedett az acéltermékek ára, így – 2022 őszéig legalábbis – óriási nyereségtartalommal lehetett volna gyártani. Ugyanakkor az utóbbi 1-2 évben már arra sem volt elegendő forgótőkéje a dunai vasműnek, hogy kellő mennyiségben szerezzen be alapanyagokat, vagy fizessen az energiáért, vagy éppen a dolgozókat határidőre kifizesse. És a kormányzat hónapok óta segíteni szeretne, a helyi képviselő mentőtárgyalásokat szervezett, de nem volt könnyű dolga, mert a vasmű tulajdonviszonyai rendezetlenek. Ráadásul ukrán és orosz üzleti körök vitatkoznak évek óta a tulajdonjogon, így megegyezésükre marginális esély mutatkozik.
Két hete pedig azt is megírtuk, hogy akár 500 milliárdos is lehet a Dunai Vasmű által felhalmozott adósság, és bár akkor még fűtötték negyed-ötöd teljesítményen az egyik dunaújvárosi vaskohót, de a kapcsolódó kokszolómű tönkremehet, ha elfogy az orosz tulajdonos pénze, vagy magára hagyja a gyárat.
(A fotó illusztráció - forrás: 123rf.hu)