Egészen a falig
December 5-én életbe léptek a brüsszeli szankciók az orosz olajra. Az éjjel rendkívüli Kormányinfón jelentette be Gulyás Gergely miniszter és Hernádi Zsolt MOL elnök-vezérigazgató az üzemanyagokra vonatkozó hatósági ár eltörlését. A kormány az utolsó pillanatig fenntartotta az intézkedést, a jelenlegi helyzetben pedig szó szerint elment a falig, ám a helyzet a napokban egy nagyon súlyos, azonnal megoldandó kérdéssé „egyszerűsödött”:
ellátásbiztonság vagy alacsonyabb ár?
A választ a körülmények és a kényszer döntötte el. Hernádi szerint a benzinkutak negyedénél teljesen elfogyott az üzemanyag, az ellátásbiztonság az elhibázott brüsszeli szankciók miatt gyakorlatilag összeomlott. Beindult a pánikvásárlás is, így az elmúlt napok forgalma a tavalyi duplájára nőtt, a nagykereskedelmi rendelésekből 871-et kellett visszautasítani. „A MOL az idén 2,2 milliárd liternyi üzemanyagot értékesített, míg tavaly 1,5-öt. Csak az elmúlt napokban több mint 500 millió liter üzemanyagot adott el” – mondta Hernádi, ez pedig azt jelentette, hogy
a MOL gyakorlatilag eddig bírta egyedül az ország üzemanyag-ellátását megoldani.
Az ellátáshiány felülírta a szándékot, így a Kormányinfót követően a benzin ára azonnal 641 forintra, míg a dízelé 699 forintra ugrott. Megkezdődhet az import, amely néhány héten belül stabilizálni fogja a helyzetet, és megszünteti a benzinkutaknál kialakult állapotokat.
Mentőöv
A tavaly november 15-én bevezetett benzinárstop magyar családok százezreinek nyújtott megfizethető, rögzített áras üzemanyag-ellátást. A 480 forinton maximalizált ár – amelyet jellegénél fogva május 27-től már csak a magyar rendszámú gépkocsik tulajdonosai vehettek igénybe – jóval, időnként 50 százalékkal is alatta maradt az európai piaci áraknak, mind a gázolaj, mind a 95-ös benzin esetében.
Ahogyan arról már hosszabban írtunk, az európai benzinárak júliusi kilövése idején egy hazai (heti egyszeri) tankolás 14 500 forinttal került kevesebbe, mint a külföldi. Ugyanez a benzinkúti kitérő a dízelesek esetében októberben volt a legelőnyösebb, ekkor 14 482 forinttal volt olcsóbb a magyarországi ár az európaiénál.
Ha egy hetente egyszer tankoló családra bontjuk az adatokat, az havonta több mint 50 ezer forint megtakarítást jelentett,