A vörös vonal határán: veszélyes hónapok következnek, Magyar Péter terve nem hagy kérdőjelet

Történelmi időszak következik Európa életében, nagyon nem mindegy, hogy ki fogja vezetni Magyarországot 2026 után.

Az Emirates légitársaság elnöke egy interjúban bejelentette, hogy mégis esélyt ad az Airbus A380-as hatalmas utasszállító gépnek. A világon található flotta majd felét, 114 darabot birtokló cég 2024-ig üzembe helyezi teljes állományát. A British Airways és a Lufthansa is azt fontolgatja, hogy újból munkába állítja ezeket az óriásgépeit. Feltámadás vagy csupán kísértetjárás az óriásgépek újbóli felbukkanása?

Pósa Tibor írása a Makronómon.
Az A380-as lelkes rajongói és jó néhány utas, aki szeretett az óriás utasszállítóval repülni, minden bizonnyal örömmel fogadták a fenti bejelentést. Viszont a világ légitársaságainak vezetőit kevéssé dobta fel a hír. A Qatar Airways elnöke, Akbar Al Baker korábban így nyilatkozott az Airbus gépéről: „Hatalmas feladat megtölteni utasokkal, ráadásul ez egy kerozinfaló és rendkívül környezetszennyező gép. Minimális az esélye annak, hogy újra üzembe állítsuk.” A labdarúgó-világbajnokságot rendező ország légitársaságától most mégis arról érkeztek hírek, hogy a tíz gépből, amely ebből a típusból a hangárakban porosodik, ötöt újra bevetnek hosszú távú járataikon.
Mikor lépett a kihalás útjára ez az óriás „állatfaj”? Tulajdonképpen a belépőjének időzítése sem volt szerencsés. Az Airbus mérnökei már a ’90-es években gondolkodtak azon, hogy a Boeing 747-es Jumbo elöregedésével támadhat egy piaci rés a nagy utasszállítók terén. A légi szakemberek úgy ítélték meg a piac alakulását, hogy az exponenciálisan növekedni fog, így körülbelül háromszor annyira becsülték a légi utasok várható számát, mint amennyi valójában lett.

A tervek között nem szerepelt még a 2008-as gazdasági vész, majd az egész világot megrengető egészségügyi válság, valamint az újabban jelentkező gazdasági válság sem.
Az európai szakemberek eredeti számításaik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a nagy utasszállítók piacán elfér még 1400 gép, amelyen – még a Boeinggel osztozva is – elég szép bevételt lehet majd besöpörni. Elindították tehát az A380-as programot: az évezred első éveiben megkezdődött a tervezés és kivitelezés. A 2005-ben bemutatkozó Airbus A380-as típusa már méreteivel is elismerést váltott ki, legalábbis a repülést szeretők körében: négy hajtóműves, kétszintes hatalmas repülőgép, amely az ülések elhelyezésétől függően 550-850 utas szállítására képes.
A megrendeléseket, amelyek a kezdetekben viszonylag bőségesen érkeztek az európai főhadiszállásra, Toulouse-ba, a cég éppen 2008-tól kezdte meg kielégíteni. Pont ennek az évnek az utolsó harmadában, amikor az Észak-Amerikából kiinduló másodlagos jelzáloghitel-válság az egész világgazdaságot megrázta.
A pénzügyi krízis már önmagában utasszámcsökkenést produkált, és még az utána következő években is csak a jó anyagi helyzetben lévőknek volt meg a lehetőségük arra, hogy hosszú távú útjaikon kipróbálhassák az A380-as minden kényelmét.
Errefelé megvolt az a vásárlóréteg, amelyik gond nélkül megengedhetett magának egy utazást a nagy repülővel, ahol a prémium osztályok is gyakran csurig megtelnek.
Az Airbus az évek alatt 243 darabot gyártott ebből a típusból. Meg is kérték az árát, a megrendelőnek átlagban 450 millió dollárt (mai árfolyamon 177 milliárd forintot) kellett kifizetnie egy utasszállítóért. Az utolsó megrendelés 2016-ban futott be, ám már ekkor látszott, hogy mekkorát tévedtek azok, akik előzetesen a piac megháromszorozódása mellett kardoskodtak. Persze, ők sem láthatták előre a jövőt.
A légiipart a szó szoros és átvitt értelmében is földre kényszerítő koronavírus-járvánnyal azután az A380-as számára elérkezett a vég. Az Airbus 2020 szeptemberében jelentette be, hogy felhagy az A380-as további gyártásával. Mint ismert, a repülési korlátozások rendkívül megnehezítették azt, hogy a gépeket utasokkal töltsék fel. Aki továbbra is szállított A380-assal utasokat, annak jelentős árengedményeket kellett adnia az érdeklődőknek.
Ebből harminc körül mozog az Emirates repülő A380-as flottája. A légitársaság a napokban tett bejelentést arról, hogy az elkövetkező években a rendelkezésre álló gépeket mind repülésre fogja.
Ez azért okozott némi elégedettséget az Airbusnál. Sőt a dubaji társaság azt is közölte, hogy jó pár repülőjén, számszerűen 67-en kicseréli, felújítja a belső berendezést, erre a francia Safran céggel kötött egyezséget. A meglévő kettő mellett egy új osztályt is bevezet, a Premium Economy minősítésűt.
Más légitársaságok is azt jelentették be, hogy ők is üzembe helyezik a hosszú távú repülésre szánt nagygépeiket. Úgyhogy elkezdődött a nagy jövés-menés az A380-asakat őrző hangárok körül.
Felfoghatjuk ezt az A380-as típus nagy visszatérésének? A szakértők szerint nem, ha nem is minden egyes darabot, de most jó párat üzembe helyeznek.
Az A380-asok reneszánszába természetesen a turistaforgalom jelentős növekedése is belejátszott, mintha az utasszámok megindultak volna a járvány előtti szint felé. De túlzott lelkesedés nem tapasztalható turisztikai körökben: nyilván ma a recesszió, a gazdasági visszaesés rémét látják feltűnni az egész világon. Ha ez a jóslat megvalósul, akkor a többség még a gazdag arab államokban sem azon fog agyalni, hogy hova menjenek majd üdülni, és hogy mindezt egy hatalmas és drága géppel tegyék.
(Fotó: 123RF)