Pósa Tibor írása a Makronómon.
Az A380-as lelkes rajongói és jó néhány utas, aki szeretett az óriás utasszállítóval repülni, minden bizonnyal örömmel fogadták a fenti bejelentést. Viszont a világ légitársaságainak vezetőit kevéssé dobta fel a hír. A Qatar Airways elnöke, Akbar Al Baker korábban így nyilatkozott az Airbus gépéről: „Hatalmas feladat megtölteni utasokkal, ráadásul ez egy kerozinfaló és rendkívül környezetszennyező gép. Minimális az esélye annak, hogy újra üzembe állítsuk.” A labdarúgó-világbajnokságot rendező ország légitársaságától most mégis arról érkeztek hírek, hogy a tíz gépből, amely ebből a típusból a hangárakban porosodik, ötöt újra bevetnek hosszú távú járataikon.
A jólét kora
Mikor lépett a kihalás útjára ez az óriás „állatfaj”? Tulajdonképpen a belépőjének időzítése sem volt szerencsés. Az Airbus mérnökei már a ’90-es években gondolkodtak azon, hogy a Boeing 747-es Jumbo elöregedésével támadhat egy piaci rés a nagy utasszállítók terén. A légi szakemberek úgy ítélték meg a piac alakulását, hogy az exponenciálisan növekedni fog, így körülbelül háromszor annyira becsülték a légi utasok várható számát, mint amennyi valójában lett.
Anno a „létező világok legjobbikára” készültek, hiszen minden virágzott, újabb és újabb csúcsok dőltek meg az életszínvonalban, ment a szekér
A tervek között nem szerepelt még a 2008-as gazdasági vész, majd az egész világot megrengető egészségügyi válság, valamint az újabban jelentkező gazdasági válság sem.
Az európai szakemberek eredeti számításaik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy a nagy utasszállítók piacán elfér még 1400 gép, amelyen – még a Boeinggel osztozva is – elég szép bevételt lehet majd besöpörni. Elindították tehát az A380-as programot: az évezred első éveiben megkezdődött a tervezés és kivitelezés. A 2005-ben bemutatkozó Airbus A380-as típusa már méreteivel is elismerést váltott ki, legalábbis a repülést szeretők körében: négy hajtóműves, kétszintes hatalmas repülőgép, amely az ülések elhelyezésétől függően 550-850 utas szállítására képes.
Főleg az arab légitársaságok vették
A megrendeléseket, amelyek a kezdetekben viszonylag bőségesen érkeztek az európai főhadiszállásra, Toulouse-ba, a cég éppen 2008-tól kezdte meg kielégíteni. Pont ennek az évnek az utolsó harmadában, amikor az Észak-Amerikából kiinduló másodlagos jelzáloghitel-válság az egész világgazdaságot megrázta.