A Volkswagen és a BASF is elhagyni készül a süllyedő német hajót?

2022. december 11. 12:20

Többek között a Volkswagen és a BASF vegyipari vállalat is arra kényszerül, hogy idomuljon az aggasztó német nagyipari helyzethez – van aki még reménykedik és van, aki már nem lát más kiutat, mint elhagyni Európát. Amennyiben Németország nem cselekszik, súlyos következményekkel számolhat a későbbiekben. 

2022. december 11. 12:20
null

Rosszkor tervezett rossz helyen a Volkswagen

Ahogyan a Makronóm több ízben is írt róla, veszélybe került a német ipar, a vállalatok sorban költöznek ki az országból a magas energiaárak miatt. Ennek negatív hatásait a világ egyik legnagyobb német autógyártó vállalata, a Volkswagen is érzi.

A Volkswagen az év elején bejelentette, hogy 2030-ra hat akkumulátorgyárat tervez üzembe helyezni az EU-ban, ennek megfelelően 2022 júniusában a PowerCo akkumulátorgyártó vállalat meg is kezdte a németországi üzem építését. Azonban nem megy minden zökkenőmentesen, hiszen a háború és az Oroszországot célzó szankciócsomagok hatása erősen hat a németországi vállalatokra, főként az energiaárak elszállása miatt. 

Magyarország rövidesen akkugyártó nagyhatalom lesz, így a hír közvetve minket is érint, bár a Volkswagen csoport egyelőre magyar akkugyártó beruházást nem jelentett be.

Debrecen fejlődése még Londonból is látszik

Meglepettségüknek adtak hangot a Financial Times hasábjain - lett figyelmes erre Hortay Olivér, a Századvég üzletágvezetője. A figyelemfelkeltő felütés pedig annak volt köszönhető, hogy elemzésük rávilágít: Magyarország hamarosan Európa akkumulátorgyártó iparának új központjává válik. A kritikusok azonban attól tartanak, hogy emiatt ez a piac is túlságosan függ majd Kínától.

Thomas Schaefer, a Volkswagen vezérigazgatója azonban nemrégiben azt nyilatkozta, hogy Németországban – és emellett az egész EU-ban – már nem éri meg új projektekbe belefogni, mivel az ottani „politikai döntéshozók képtelenek hosszú távon kordában tartani a horribilis energiaárakat.”

„Ha nem sikerül gyorsan és tartósan csökkenteni az energiaárakat Németországban és Európában, akkor megvalósíthatatlan lesz bárminemű beruházás az energiaigényes termelésbe, beleértve az új akkumulátorcella gyárakat is” – írta Schaefer a LinkedIn-en november végén.

Schaefer emellett erősen bírálta a német állami támogatási szabályokat is, „elavultnak és bürokratikusnak” nevezve azokat. 

„Nincs vesztegetni való időnk. Az EU-nak új eszközökre van szüksége ahhoz, hogy elhárítsa az alattomos dezindusztrializációt, és megőrizze Európa vonzerejét a vállalatok számára” – mondta Schafer.

A BASF vegyipari vállalatnak is össze kell húznia a nadrágszíjat

A BASF vegyipari vállalat ludwigshafeni központja mondhatni a világ legnagyobb integrált vegyipari komplexuma, Európa egyik legnagyobb szennyvíztisztító telepével, saját kórházzal és tűzoltósággal is rendelkezik.

Ludwigshafen éltető eleme a földgáz, hiszen ez működteti az erőműveket és alapanyaga a vegyi folyamatoknak – így hát a neves BASF vegyipari óriásvállalatot is fájdalmasan érinti a kialakult németországi energiahelyzet.

A BASF először úgy reagált a gáz árának emelkedésére, hogy leállította ammóniaüzemét, és csökkentette acetilén üzemének teljesítményét.

 – árulta el Uwe Liebelt, a BASF európai telephelyeinek vezetője.

Októberre a vállalat arra a következtetésre jutott, hogy a magasabb energiaköltségek olyannyira aláásták Európa versenyképességét, hogy az egész üzletágát át kell alakítania.

Martin Brudermüller vezérigazgató bejelentette, hogy a BASF „a lehető leggyorsabban és véglegesen” leépít Európában. A legtöbb leépítés várhatóan a ludwigshafeni telephelyen várható.

Az előbbiekben említett két vállalat csupán egy kis szelete azoknak a cégeknek, akik kivonulnak Németországból az olcsóbb gáz reményében. 

Constanze Stelzenmüller, a Brookings Institution amerikai és európai központjának igazgatója szerint Németország a kölcsönös függőség mellett döntött – és most megissza döntésének a levét – fogalmazott a szakértő.

„Európa biztonságát kiszolgáltatta az USA-nak, exportvezérelt növekedését Kínának, energiaszükségletét pedig Oroszországnak” – írta Stelzenmüller, még júniusban. 

Borítókép: MTI/EPA/Filip Singer

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
h040183
2022. december 25. 00:56
"vagy megveszi őket India vagy egy arab ország." A Rover és a Volvo csak az előhírnökök voltak. Felkészülnek a többiek. Nem véletlen, hogy mindegyik nagyobb autógyártó ezerrel épít új telepeket Kínában.
Ficium
2022. december 25. 00:56
Gyertek ide, Magyarországra!
Karvaly
2022. december 25. 00:56
„Európa biztonságát kiszolgáltatta az USA-nak, exportvezérelt növekedését Kínának, energiaszükségletét pedig Oroszországnak” – írta Stelzenmüller, még júniusban.  Aztán valahogy csak az oroszországi függőséget akarják kiváltani, pedig pont az orosz fél a legkisebb a három közül, és csak vele nem volt egyoldalú a függőség. Ilyen az, amikor nem akarják meglátni az elefántot a szobában.
DrPepper
2022. december 25. 00:56
Az oroszok meg megjelennek a piacon az 1 dolláért megvett Renault és Nissan gyárakban gyártott modellekkel.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!