Ugrás után most zuhanás jöhet a világkereskedelemben
2022. november 17. 11:15
A világ nagy gyártói és kereskedői hosszú tél elé néznek. A globális központi bankok idei monetáris szigorításai ugyanis csak 9-12 hónap múlva szűrődnek át a reálgazdaságba.Várható, hogy a világkereskedelem az elkövetkező negyedévekben még inkább lassulni fog. A legelső bizonyíték a bajokra, ha a kikötőkben lévő konténerek száma elkezd nőni.
2022. november 17. 11:15
p
0
1
1
Mentés
A Bloomberg Trade Trackerbajlós kilátásokat mutat a világkereskedelemre vonatkozóan, mivel az európai háború, a kínai Covid - erőfeszítései és az amerikai kamatemelkedés zavart okoztak a gyárak vezetőinél. A konténerhiány teljesen megfordult, a zuhanó hajózási díjak és a szállítások törlése egyre nagyobb lendületet kapnak az év legforgalmasabb hajózási időszakában.
A német üzleti várakozások októberben mélyen a normális szint alatt maradtak, és a szingapúri elektronikai PMI a világjárvány kezdete óta először süllyedt a normális szint alá.
A világ két legnagyobb gazdasága hasonlóan borúlátó az exportkilátásokkal kapcsolatban:
októberben mind az amerikai, mind a kínai mutató zsugorodott, az amerikai pedig a normális alatti tartományban van
a Bloomberg nyomkövetőjén.
A FedEx amerikai szállítmányozó és a dán AP Moller-Maersk is a globális lassulás jeleire figyelmeztetnek.
„A globális kereskedelem idén visszafelé halad. A Covid időszak boomja már régen elmúlt,
a világjárvány idején megrendelt új tévét, kanapét és grillsütőt egy ideig nem kell majd lecserélni” – mondta Soren Skou, az AP Moller-Maersk hajózási óriás vezérigazgatója miközben egy sor olyan kihívást sorolt fel, amelyek az árukereskedelmet a visszájára fordítják.
A FedEx pénzügyi igazgatója, Michael Lenz egy globális ipari konferencián elmondta, hogy a vállalat a csomagkézbesítés iránti gyenge keresletre reagálva parkoltatja a repülőgépeit csökkentve ezzel a költségeket.
Az áruk Covid-boomja elpárolgott. A
fogyasztók a számítógépek és televíziók vásárlásáról átálltak arra, hogy a megmaradt pénzüket élményekre költsék.
Már májusban látható volt, hogy a készlet-felesleg lehűti a fellendülő áruszállítási piacot. Most van a szállítási főszezon, a kiskereskedők már lemondták a tengerentúli megrendeléseket, így a szállítmányozási vállalatok csökkentik a szállítási kapacitást, éppen a nagy kiskereskedelmi szezon, a Black Friday és a karácsony előtt.
A Csendes-óceánon túli szállítási tarifák zuhannak.
A globális kereslet visszaesése és a megingott világkereskedelem egy további problémához vezetett: a kikötőkben a konténerek hatalmas zsúfoltságához.
Egyszerűen nincs elég raktárhely az összes konténer elhelyezésére. A konténerkészlet további piacra kerülésével (pl. a lízingelt flották eladása után) a következő hónapokban további nyomás nehezedik majd a depókra. Különösen Kínában, az ottani üres konténerek újrapozícionálása miatt, egyesek számára kulcsfontosságú kihívást, mások számára pedig versenyelőnyt jelent majd az üzletágban.
Andrea Monti, a Sogese olasz konténerraktár-tulajdonos vezérigazgatója a Container xChange-nak nyilatkozott: „Bármi is jött be és jött ki például a milánói depónkból, eléggé akadozott. És a depókban a konténermennyiség olyan mértékben növekszik, hogy néhány depó-szolgáltatási megállapodásra vonatkozó kérést visszaküldünk. Olyan helyzetben vagyunk, hogy egyes helyszíneken nem tudunk új ügyfeleket fogadni”.
Monti szerint az idén technikailag
nem számítanak szállítási csúcsszezonra a globális lassulás miatt, mivel sok kiskereskedő még magas készletszinttel rendelkezik.
A Los Angeles és Sanghaj közötti vonal konténerárai és a JP Morgan konszolidált globális feldolgozóipari PMI-je 2021 vége óta együtt csökkentek.
Johannes Schlingmeier, a Container xChange társalapítója és vezérigazgatója elmondta:
„A kiskereskedőknél elegendő készlet van. Amint ezek a készletek kimerülnek Észak-Amerikában és Európában, a vállalatok újra rendelni fognak, és a szállítási kapacitás iránti kereslet újra meg fog ugrani. Bár ez már nem fog visszatérni a maximális pandémiás szintre, de minden bizonnyal visszatér a hosszú távú átlagos emelkedő trendhez. Most jött el az az állapot, amikor a rakomány ismét „időben” érkezik, és ezért az új megrendelések lassulását várja, ahogy a vállalatok alkalmazkodnak ehhez a gyorsabb átfutási időhöz a tengeri szállítmányozásban. A konténer-tulajdonosok számára ez potenciálisan a konténertárolási díjak emelkedését jelentheti a depóknál, mivel több konténer halmozódik fel, és ráadásul hosszabb ideig.
A törölt hajóutak számának növekedéséről a Drewry tengerészeti kutatócég számolt be, amely szerint
november vége és december eleje között a világ legfontosabb hajózási útvonalain a hajóutak 14 százalékát törölték.
A német gazdaság hosszabb ideje küzd versenyképességi problémákkal, és egyelőre nem látszik, mikor jöhet el a fordulat legfontosabb külpiacunkon – amit az augusztusi ipari termelési adatok is tükröznek. A Makronóm Intézet elemzőjének értékelése szerint a hazai ipari teljesítmény érdemi felpattanása várhatóan csak jövőre következhet be, amennyiben a német gazdaság helyreáll és a belső kereslet is tovább élénkül.
Volt némi halvány remény 2024-ben egy minimális, 0,3 százalékos gazdasági bővülésre. De még ezt az előrejelzést is le kellett rontani. A Scholz-kormány egyre nagyobb kutyaszorítóba kerül.
Nem jó hír hazánknak sem, hogy gyülekeznek a felhők a német gazdaság felett, hiszen ezer szállal kötődünk hozzájuk. A múlt héten átfutottuk a Spiegel gazdasági rovatát, és nem igazán találtunk pozitív hangulatú írást. Már maguk a németek sem igazán tudják, miképp lehetne ebből a helyzetből kikecmeregni.