Pósa Tibor írása a Makronómon.
Az autóiparban először februárban kelt híre a most már legnagyobb kínai autógyár, a Geely és a francia Renault kapcsolatainak további erősödéséről. Az alapos háttértárgyalások idáig tartottak, de végül sikert hoztak. A létrehozott közös vállalatból egyenlő arányban részesedik a két autógyár. A Renault 17 gyárával vesz részt az együttműködésben, plusz még öt fejlesztő központjával. Három földrészen találhatók ezek a cégek – Spanyolországban, Portugáliában, Törökországban, Romániában, Brazíliában, Chilében és Argentínában –, összesen 10 ezer munkás dolgozik ezekben az üzemekben. A gyárak közül egyik sem franciaországi.
Megőrizni a blokkoló kisebbséget
A Geely bevitte az üzletbe két svédországi Volvo gyárát, amely Aurobayben található, valamint három kutatás-fejlesztési központját. Ezek összesen kilencezer embert foglalkoztatnak. Nyolc márkához – Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Geely, Volvo, Lynk & Co és Proton – gyártanának majd főleg hagyományos elven működő, belsőégésű motorokat, sebességváltókat és hibrid technológiát. A tervek szerint évi ötmillió motor kerülne ki az üzemekből, a Horse éves forgalma 15 milliárd euró (6000 milliárd forint) körül lenne.
A két autógyártó elképzelései alapján többekkel is tárgyalnak a részvénytársaságba való bekapcsolódás lehetőségéről. A legelőkelőbb helyen a kőolaj-kitermelő szaúdi állami óriásvállalat, az Aramco szerepel, ami az üzlet komolyságát tovább növeli.
A kiszivárgó hírek szerint a megállapodás a szaúdiakkal csupán napok, esetleg hetek kérdése.
Érdekesség, hogy a két fél a Horse létrehozásában termelőeszközeivel vett részt, nem volt semmilyen tőkemozgás. A tájékozottak szerint az Aramco húszszázalékos tulajdonosi részesedésről tárgyal. Fontos, hogy a Renault és a Geely továbbra is azonos arányban részesednek a cégből.
Bármekkora tőkével szállna be a cégbe valaki, akkor is meg kell őriznie a nemkívánatos döntéseket blokkoló kisebbséget.
A parasztfiú a rizsföldről
Van még jövője a fosszilis üzemanyagra tervezett motoroknak – tehetjük fel a kérdést. Hiszen az Európai Unió országaiban csak 2035-ig lehet új benzines és dízelüzemű gépkocsit eladni.
Nem csak Európából áll a világ – ez a két autógyártó szakembereinek véleménye. Pont ez volt a tárgyalásokon a Renault igazi ereje, hogy még két kontinensen - Dél-Amerika és Ázsia - van jelen. E hozadékért cserébe most bejuthat Kínába és az Egyesült Államokba.