Lesz-e atom a csomagban?
Az atomenergia szankcionálása nem lehet és nem is lesz része az újabb büntetőbatyunak. Bár Lengyelország és a balti államok erősen lobbiznak a teljes orosz nukleáris ipar szankcionálása érdekében, a zöld átállás pedig alapból feltételezte az atomreaktorok leállítását, a dolog megszavazásának már az előkészítése is több sebből vérzik. Nem csak azért, mert Magyarország – amely éppen csúcsra pörgette az orosz technológiával épülő Paks 2 építését – azonnal vétózna, de azért is, mert vannak olyan országok (klasszikus példa Bulgária), amelyek a szintén orosz technikával és alkatrészekkel működő atomerőműveikből más országokba is exportálnak energiát, így egy szankciós lépés dominó-effektust indíthatna el, amely teljes régiók gazdasági összeomlásához vezetne. Az atomot javaslat szintjén sem említik majd, igaz, Németország erre a maga részéről a vállát vonja: ahogyan Habeck fogalmazott, a kormány kitart az úgynevezett energiapolitikai fordulat mellett, vagyis felhagy az atomenergia használatával, mert a technológia vállalhatatlanul kockázatos, a radioaktív hulladék kezelése pedig több nemzedéket sújtó teher. És itt sétál bele az újabb függőségi csapdába.
Nincs menekvés
Az ambiciózus német tervek a szél- és naperőművekről újabb függőségi viszonyba taszítják az országot, amely Európában talán a legtöbbet küszködött az energiaellátásával az olajkorszak berobbanása óta.
A technológiához szükséges ritkaföldfémek piacát ugyanis napjainkra gyakorlatilag egyetlen szereplő, Kína uralja.
A német ipar gondolkodásmódját jól jelzi, mennyire nem akarja tudomásul venni például azt a paradigmaváltást, amely a belsőégésű motorok és az elektromos járművek között éppen zajlik. Az Európai Unió 2035-től betiltja a belsőégésű motorokat a területén, de a német autóipari óriások a mai napig nem az e-fejlesztéseken, inkább a nulla kibocsátású szintetikus üzemanyag megalkotásán fáradoznak. Eközben Kína világelső lett az elektromos járművek piacán, beleértve az eladott járművek számát és a teljes akkumulátorgyártás-kapacitást is. Megkerülhetetlen tényező, amely okos húzással vásárolt fel szerte a világon (különösen Afrikában) szinte minden olyan bányaterületet, ahol az elektromos autógyártáshoz, napenergia vagy szélenergia előállításához szükséges ritkaföldfémeket bányásszák.
Németország nem tudja kikerülni Kínát és az ázsiai piacot, ha az atomenergia helyett más, megújuló energiát választ. Peking a legnagyobb stratégiai partnerré fog válni, éppen úgy, mint Oroszország egykoron.
Pedig a lehetőség adott az atomenergia legszélesebb körű kihasználására, de a német kormány nem kíván élni a legegyszerűbb lehetőséggel, inkább beindítja a már bezárt szénerőműveit is. A kérdés, meddig bírja velük, hiszen az importszenük 50 százaléka is a háború előtti Oroszországból származott. Kemény döntések várnak úgy a német, mint minden európai kormányra.
A hurráoptimizmus ellenére az Oroszország elleni szankciókkal a nyugat-európai országok visszakanyarodtak ahhoz a korszakhoz, amikor az olajpiac berobbanásával az energiaellátás első nagy történelmi kérdéseivel szembesültek.
Németországot pedig a hazai erőforrások korlátai törvényszerűen ismét külföldi országok felé terelik az energiabiztonság rögös útján, ezúttal egy új szereplő, Ázsia hathatós közreműködésével.
Vissza a jövőbe.