A Magyar Bankholding makrogazdasági elemzési vezetője aláhúzza: az ipari termelés 2020 októberéig teljesen kilábalt a járvány okozta válságból. Ugyanakkor Suppan Gergely hozzáteszi, hogy a további lendületes növekedést a chiphiány fékezte, így a járvány előtti szint közelében, azt kissé meghaladó mértékben ingadozott az ipari termelés, ahonnan az idei év elején határozott lendületet vett, augusztusban pedig új történelmi csúcsra ért. Konkrétan:
A 2015. évi átlaghoz viszonyítva 27 százalékkal bővült az ipari termelés, míg 55,3 százalékkal haladja meg a 2010. évi átlagos termelési szintet. Tavaly pedig összesen 9,6 százalékkal bővült.
Így muzsikáltak az autógyárak
Az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban a múlt év sorána félvezető hiány miatt az alág termelése átlagosan 20 százalékkal maradt el, így ez mintegy 5-6 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. Az – egyébként lassan enyhülő – chiphiány ellenére biztató, hogy
a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya tartósan kiemelkedő, júliusban 29,8 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti szintet.
Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövid távon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik, azonban a második félévtől már javulásra számítanak, amit az alágazat érdemi javulása is alátámaszt.
A Makronóm Intézet szakmai vezetője megjegyzi, hogy a jelentős, éves alapú bővülésben nagy szerepe volt a gyenge bázisidőszaki adatnak is, különösen is a járműgyártás esetében, ahol a chiphiány visszafogta a termelést. Ennek megfelelően itt a növekedés is kiugró volt.
Suppan Gergely kiemeli, hogy az ukrajnai háború azonban jelentősen rontotta a kilátásokat, amit az Ifo és a ZEW index után már a beszerzési menedzser indexek is tükröznek, az utóbbi hónapokban pedig élesen lefordultak/ lefelé.
Az ukrajnai háború, valamint a Covid elleni, már idén nyári szigorú kínai lezárások hatására újra felvetette a beszállítói láncok szakadozását, azonban ennél lényegesen nagyobb mértékben
rontja a kilátásokat az elszálló infláció, energiaárak és megélhetési költségek, az egyre szigorodó monetáris politikák, amelyek már fokozzák a recessziós aggodalmakat. Az orosz gázszállítások visszafogása mindemellett jelentős német ipari szektorokat kényszeríthet leállásra,
Az orosz gázszállítások visszafogása mindemellett jelentős német ipari szektorokat kényszeríthet leállásra, ami igen súlyos következményekkel járhat.