Innováció terén az oroszok leelőzték az ukránokat, és a Nyugat nagy részét
Kié az első huzalos drón? Amerikai? Nem, orosz, semmi sem tudja zavarni. Kié a Lancet? Orosz.
A sok pontból kiépített, kiterjedt töltőhálózat nagyobb hatótávolságot eredményez az e-járműveknek, ez az előny pedig villámgyorsan tolja fel az eladási mutatókat. Európa és az Egyesült Államok ebben is lemaradt.
Kína tengerparti, Hongkonggal szomszédos tartományában megoldották az elektromos autók hatótávolság-problémáit. A 178 ezer négyzetkilométeres Kuangtung tartományban az elmúlt esztendőkben több százezer elektromos töltőpontot építettek ki: jelenleg több mint 345 ezer utcai és út melletti oszlop, valamint 19 ezer komplett töltőállomás várja az energiára szomjazó e-autókat, ezzel pedig a tartomány a legkiterjedtebb hálózattal rendelkezik Kínában. A szám arra a keserű tényre is rávilágít, hogy Kuangtungban önmagában több töltőpont van, mint az Amerikai Egyesült Államokban együttvéve.
Míg Európa az orosz földgázszállítmányokat próbálja kétségbeesetten pótolni, és szépen lassan visszatér a fosszilis energia felhasználásához, az USA pedig újabb és újabb ösztönző forrásokat jelent be az e-járművek vásárlására, a kínai tempóval nem tudják felvenni a versenyt. A szándék persze továbbra is erős a 2035-re beharangozott, elektromos járművekre való átállás infrastruktúrájának megteremtésére. Németország majdnem 7 milliárd eurót szán a töltőhálózat fejlesztésére, ez az összeg az USA-ban 5 milliárd dollár, ám az eredmények messze elmaradnak a kínai beruházásoktól.
A különbség pedig napról napra nő: csupán az elmúlt egy esztendőben Kína 592 ezer nyilvános töltőpontot adott át, ez pedig önmagában több mint amennyit a Biden-kormány 2030-ra szeretne elérni. Az oszlopokat alapvetően a két állami óriás energiaszolgáltató, a State Grid Corporation of China és a China Southern Power Grid telepíti, de kiveszik a részüket az elektromos autógyártók, így a Nio vagy a Tesla is – utóbbi 8700 gyorstöltőt üzemeltet 370 kínai városban,
A kuangtungi fejlesztések azonnal megmutatkoztak az elektromos autók eladási statisztikáin. Miután a „bárhol tudsz tölteni” elve érvényesül, a tulajdonosoknak nem kell gondosan megtervezett útitervet összeállítani, amely a töltőpontok távolságától és saját autójuk hatótávjától függ. Ez pedig már olyan ösztönző erő, amire lehet építeni:
ami azt jelenti, hogy a tartományban már majdnem 1,5 millió elektromos jármű rója az utakat.
A változás a gyártásban is pozitív eredményt hozott: jelenleg a Kínában előállított e-autók közül minden nyolcadik Kuangtungban készül. A gyártás – köszönhetően többek között a mesterien kiépített töltőhálózatnak – az első félévben kétszeresére nőtt a tavalyihoz képest.
Fotó: MTI/EPA/Vu Hong