Több e-jármű töltőpont van Kína egyetlen tartományában, mint az egész USA-ban

2022. október 31. 22:20

A sok pontból kiépített, kiterjedt töltőhálózat nagyobb hatótávolságot eredményez az e-járműveknek, ez az előny pedig villámgyorsan tolja fel az eladási mutatókat. Európa és az Egyesült Államok ebben is lemaradt.

2022. október 31. 22:20
null

Kína tengerparti, Hongkonggal szomszédos tartományában megoldották az elektromos autók hatótávolság-problémáit. A 178 ezer négyzetkilométeres Kuangtung tartományban az elmúlt esztendőkben több százezer elektromos töltőpontot építettek ki: jelenleg több mint 345 ezer utcai és út melletti oszlop, valamint 19 ezer komplett töltőállomás várja az energiára szomjazó e-autókat, ezzel pedig a tartomány a legkiterjedtebb hálózattal rendelkezik Kínában. A szám arra a keserű tényre is rávilágít, hogy Kuangtungban önmagában több töltőpont van, mint az Amerikai Egyesült Államokban együttvéve. 
  
Míg Európa az orosz földgázszállítmányokat próbálja kétségbeesetten pótolni, és szépen lassan visszatér a fosszilis energia felhasználásához, az USA pedig újabb és újabb ösztönző forrásokat jelent be az e-járművek vásárlására, a kínai tempóval nem tudják felvenni a versenyt. A szándék persze továbbra is erős a 2035-re beharangozott, elektromos járművekre való átállás infrastruktúrájának megteremtésére. Németország majdnem 7 milliárd eurót szán a töltőhálózat fejlesztésére, ez az összeg az USA-ban 5 milliárd dollár, ám az eredmények messze elmaradnak a kínai beruházásoktól.

Míg Európában 2021 végéig 442 ezer, az Államokban pedig 113 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek el, addig Kínában már 1,15 milliónál jártak. 

A különbség pedig napról napra nő: csupán az elmúlt egy esztendőben Kína 592 ezer nyilvános töltőpontot adott át, ez pedig önmagában több mint amennyit a Biden-kormány 2030-ra szeretne elérni. Az oszlopokat alapvetően a két állami óriás energiaszolgáltató, a State Grid Corporation of China és a China Southern Power Grid telepíti, de kiveszik a részüket az elektromos autógyártók, így a Nio vagy a Tesla is – utóbbi 8700 gyorstöltőt üzemeltet 370 kínai városban, 

A kuangtungi fejlesztések azonnal megmutatkoztak az elektromos autók eladási statisztikáin. Miután a „bárhol tudsz tölteni” elve érvényesül, a tulajdonosoknak nem kell gondosan megtervezett útitervet összeállítani, amely a töltőpontok távolságától és saját autójuk hatótávjától függ. Ez pedig már olyan ösztönző erő, amire lehet építeni:

az év első felében 151 százalékkal nőtt az értékesítés,

ami azt jelenti, hogy a tartományban már majdnem 1,5 millió elektromos jármű rója az utakat. 

A változás a gyártásban is pozitív eredményt hozott: jelenleg a Kínában előállított e-autók közül minden nyolcadik Kuangtungban készül. A gyártás – köszönhetően többek között a mesterien kiépített töltőhálózatnak – az első félévben kétszeresére nőtt a tavalyihoz képest.

Fotó: MTI/EPA/Vu Hong

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Daily
2023. január 25. 16:26
Egy éjszaka alatt építenek egy vasútállomást. https://www.youtube.com/watch?v=YtEQCOlGqr0 https://www.youtube.com/watch?v=YQSx0ZVSfLo Értelmesebb háborúkra elverni az adóbevételeket, mint saját országot fejleszteni. https://www.youtube.com/watch?v=ebafZJidtbY
Putz Károly
2023. január 22. 10:06
Én a gondot abban is látom, hogy az EU sötétzöld céljai sem reálisak, a megvalósításuk is csak a tervezett ütem 4-6%-ban valósul meg évenként. Nincs előrelátó tervezés, nincs erőmű fejlesztés, nincs hálózatfejlesztés és pénz sincs rá, de nem is lesz. Az eröltetett sötétzöldítés eredménye káosz lesz, bár lehet, hogy az a cél!
Putz Károly
2023. január 22. 09:55
Kína töltési koncepciója más, mint a nyugati. Mivel a napelemek egyenáramot termelnek, és az akkutöltés is egyenáramot igényel, ezért a kínaiak a tölőpontokat összekötik a napelemparkkal. A vevők az autó vásárlásakor egy második akku bérlését, lízingelését is megvásárolják. Amikor az akku töltést igényel, akkor az autó jelez a vezetőnek, és jelzi a legközelebbi töltő/akkucsere pontot. A vezető a jelzésre egy gombnyomásra bejelentkezhet cserére a töltőpontra, ahol néhány perc alatt automata kicseréli a lemerült akkut egy töltöttre. Ilyen automata cserepontot már nálunk is gyártanak, egyenlőre exportra. A kínaiak autók többsége már ilyen akku beépítéssel készül. Az ilyen napelemes tölőpontok a napos időben töltik az akku állományt, akár több száz darabot is, így mindíg van töltött készlet. Ilyen egyenáramú napelemes cserepontokat telepítenek az autópályák meglévő nagy benzikútjai mellé is, de a városok köré is. Tény, hogy Kínában több töltőpont van, mint az USA-ban és az EU-ban együtt.
nempolitizálok
2023. január 17. 10:57
Nem véletlenül akar az USA kínával szemben szankciókat bevezetni. Az EU-t most próbálja erre rábeszélni, nem lesz nehéz. De már elkéstek, Kína elhúzott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!