Ilyen lesz a jövő benzinkútja

2022. október 22. 17:10

Esztétikus közösségi tér, ahol mindent kapni, kivéve természetesen benzint.

2022. október 22. 17:10
null

Az elektromos járművek térhódítása és a 2035-re tervezett EU-s átállás az üzemanyag-forgalmazókat is a megoldások felgyorsítására készteti. Ebben az esetben azonban már kevés lesz, hogy tankolás közben a kútnál a jámbor autós perceken belül fizet: az elektromos töltés sokkal időigényesebb, mint a hagyományos, ezért

a kutakat üzemeltető cégeknek külön filozófiát kell köré építeni.

A látvány elég szívderítő, a fenti, Londonban készült kép messze nem azt a hangulatot árasztja, amit egy hagyományos benzinkútnál megszokhattunk. Pedig az állomás nagyon is az volt, a Shell éppen a benzineseket cserélte le tíz elektromos gyorstöltőre, és napelemekből, valamint természetes anyagokból készített hozzá körítést.  A cég ezzel a prototípussal teszteli és a visszajelzések alapján fejleszti elektromos kútjait, amelyek – tervei szerint – 2050-re globálisan vezető pozícióba juttatják.

Az olajmultik, a regionális láncok és a független társaságok világszerte majdnem 800 ezer benzinkutat üzemeltetnek. A legnagyobb kérdés, hogy az elektromos átállás után lesz-e egyáltalán szükség komplett, sokoszlopos töltőállomásokra, hiszen

az elektromos töltés egyik legfőbb jellemzője, hogy akár irodai parkolóban, bevásárlóközpontoknál vagy éppen otthon is el lehet végezni.

Elmennek-e az emberek egy klasszikusra hajazó töltőkúthoz, miközben tudják, hogy a művelet ideje jóval hosszabb, mint amit addig megszoktak?

A válasz a vállalatok szerint igen. Egyrészt a kutaknál jóval gyorsabb lesz a töltés: egy otthon elvégzett, több órás művelet a gyorstöltők segítségével akár 20 percre is csökkenhet. Másrészt – és ennek figyelembe vétele szinte kötelező lesz az e-kutak számára – az állomásokat kizárólag olyan infrastrukturális környezetben helyezik majd el, ahol minden adott ahhoz, hogy az autós és utasai tartalmasan tölthessék el a várakozási időt. Vagyis olyan nagy forgalmú helyeken telepítik azokat, ahol 

a kút illeszkedik bele egy adott vendéglátói infrastruktúrába, nem pedig fordítva 

– a lényeg, hogy a feltöltés vonzó és ne idegesítően unalmas tevékenységgé váljon az autótulajok számára. 

A töltőállomásokat üzemeltető cégek közötti verseny hihetetlenül éles lesz. A McKinsey & Co. stratégiai tanácsadó cég kalkulációi szerint

a benzin iránti kereslet 2030-ra 79 milliárd dollárra csökken, ugyanakkor az elektromos járművek töltéséből származó bevétel el fogja érni a 20 milliárd dollárt.

A dinamikus fejlődés azonban az e-töltésnél felhasználói szinten másképpen csapódik le. A cég szerint a töltések nagyjából 80 százalékát ugyanis otthon fogják végezni a tulajdonosok, a maradék 20 százalékon pedig az energiavállalatok fognak osztozni. Ott pedig még az olyan szimpla töltőpontokkal is versenyezniük kell, amelynek üzemeltetői nem is akarnak nagy töltőállomás-hálózatot kiépíteni. Nem lesz egyszerű menet, de akik az élbolyba kerülnek, azoknak nyert ügyük van.

  

Fotó: Shell
 

Összesen 41 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
patópál
2022. október 24. 18:11
"a lényeg, hogy a feltöltés vonzó és ne idegesítően unalmas tevékenységgé váljon az autótulajok számára" A feltöltésben semmi vonzó nincs, sajnálom. A benzinkúton is csak azt az 5 percet töltöm, ami feltétlenül szükséges. Táborozzon ott a faszom.
kbs_real
2022. október 24. 17:47
Egyetértek. Technológiai zsákutca, mint pl. a plazmatévé.
Reszelő Aladár
2022. október 24. 17:47
Sokáig az izzólámpára is azt hittük, hog nem lesz más, aztán 100 év elteltével csak jött a LED, ami eleinte drága volt majd egyszer csak megfizethető lett, a használati ideje pedig sokszorosa a pazarló elődjének. A villanyautó is hasonló lesz. Az villamosáram tárolása egy sokáig hanyagolt területe volt a világ kutatási-fejlesztési portfóliójának. Aztán az okoseszközök megjelenése mutatta be, hogy mekkora az elmaradás. Csúcsszuper méregdrága cuccok, aktív nyomkodás mellett órákban mérhető üzemidővel. A lényeg, hogy az ennyire intenzíven fejlesztett területeken középtávon lesz technológiai eredmény, hosszútávon pedig csökkenő árak mentén is profit. Bizonyos akksipakkoknál már sikerült többezer feltöltési ciklust is teljesíteni, így itt már nem az a kérdés, hogy mi lesz cserélendő akksis, amúgy jó állapotú auto sorsa, hanem pont ellenkezőleg, mi lesz a lepusztult autó még bőven használható akksipakkjával. A töltőállomás előnye a meglévő hely, azaz egyszerre akár többtucatnyi autót is fogadhat. Emellett a shopnak kell olyan elfoglaltságot nyújtani, ami hasznosnak bizonyul a töltőt használó számára. Az autópályák minden esetre meg maradhatnak az olajcégek vadaszterületének. Más kérdés a urbánus terület, hiszen itt kb bárki telepíthet töltőt magához (fodrász, edzőt érem, bevásárló hely), akinek saját parkolójában van, de persze a töltő láncok itt is megjelenhetnek a saját pénzügyi-műszaki konstrukciókkal. A kihívás persze az olajipar előtt áll, kétségünk ne legyen, van erre is tervük.
21 gramm
2022. október 24. 17:46
De milyen környezetkímélő is az, ha minden autó 7 évesen kuka, szeméttelep, jelentős része újrahasznosíthatatlan műanyag, viszont veszel frissropogós újat vagyis megint kivettél cirka egy mázsa nyersanyagot magadnak a Földből, és rosszabb sorsú emberek lakta környéken fosszlis energiahordozókkal fűtött erőművekben termelt árammal tankolod a plázában, mialatt megvásárolsz még néhány nélkülözhetetlen ruhaneműt és műszaki cikket, és hazahordod a SmartHome-odba, ami azért kétszer akkora, mint amire szükséged lenne, hogy az összes haszontalan szarod elférjen benne, ellenben fűtöd meg világítod az egészet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!