Hatalmas változás jön a Google-nál, több millió magyart is érint
A magyarok kétharmada használja a Chrome-ot, ám a keresőóriásnak most valószínűleg el kell adnia a böngészőjét.
Repkednek a forintban is nemritkán 100 milliárd feletti bírságok a Google, a Facebook, az Instagram, a Tiktok vagy a Viber platformokat üzemeltető nagyvállalatok felé. Az üzletük azonban olyan óriási, hogy igazán nem fáj nekik ez a nagyságrend sem, miközben mi, felhasználók minden adatunkat ingyen és bérmentve, visszavonhatatlanul kiszolgáltatjuk nekik.
Az internetet aktívan használók két, egymásnak ellentmondó dolog miatt vannak manapság igazán kiakadva. Az egyik, látványosabb probléma, hogy mióta az Uniós Adatvédelmi szabályok (GDPR) megszigorodtak, azóta egy-két kattintás helyett legalább 3-4 különböző ablakon és pipán kell átvergődni magunkat, amennyiben egy új híroldalra, webáruházba vagy bármilyen más oldalra tévedünk. Vitán felül áll, hogy ez a napi munkánkat, illetve kikapcsolódásunkat bosszantó módon megnehezíti.
Ugyanakkor a másik – a fenti kényelmetlenségnek szögesen ellentmondó – kihívás az az, hogy az online térben boldog-boldogtalannak kiszolgáltatjuk minden felhasználói adatunkat. Egyszerűbben fogalmazva: a Google-nak, a Facebooknak, a levelezőoldalaknak és szinte minden webes szolgáltatónak, amely „ingyenesen” működik, egész egyszerűen
Ráadásul arra sincsen igazán lehetőség, hogy érdemben elkerüljük az adatainkkal történő kereskedést. Uniós GDPR ide vagy oda,
Azaz nem szolgáltatnák ki minden egyes neten reklámozó kisebb-nagyobb vállalatnak, entitásnak – gyakorlatilag bárkinek, aki fizet érte.
Lényegében ezért kapott nem kevesebb, mint 160 milliárd forintnyi adatvédelmi büntetést az Instagram a közelmúltban.
Mindenki tapasztalta már, hogy amiről levelezett, amit a Facebookon lájkolt, amiről csevegett vagy
Azaz a látóterünk szinte minden szegletét kitöltő reklámhelyeken zúdul ránk az elképesztő mennyiségű áru, szolgáltatás, „soha vissza nem térő” ajánlat. Éppen az alapján, ahogy a minket „lehallgató” oldalak kiszolgáltatnak bennünket a hirdetőknek.
Nem is csoda ezek után, hogy az adatainkra (nagyon helyesen) minden erejükkel vigyázó
amelyek „a kislábujjunk méretét”, illetve életünk szinte minden rezdülését nyomon követik. Egyszerűbben fogalmazva: a legtöbbször többet tudnak vágyainkról és igényeinkről, mint saját szeretteink!
A fent említett adatháború keretein belül a Facebook, a Google és hasonló társaik már több száz milliárd forintnak megfelelő bírsággal a tarsolyukban működnek Európában. A legutóbbi ilyen bírság az említett hatalmas Instagram büntetés volt, de előtte számos hasonló ügy született.
A spanyol adatvédelmi hatóság például most májusban nekiment a Google adatkezelési gyakorlatának. Két hónappal korábban mintegy 800 millió forintnyi bírságot kapott a Google a franciáktól. De a legendás, 2017-es mega-méretű EU-s bírság hullámai még Magyarországra is megérkeztek múlt év végén, amikor a GVH is közleményben erősítette meg, hogy erősíti a párhuzamos magyar eljárás lehetőségeit az uniós procedúra. Maga a magyar vizsgálat pedig több mint egy éve indult, de mint a GVH közléséből kiderült: a magyar hatóság bízik benne, hogy a tavalyi uniós bírósági döntés megerősítően hathat a hazai, hasonló versenyhatósági vizsgálatokra is.
A GVH ugyanis korábban a Google számára is előírt már kötelezettségeket az Allo nevű chat kliens kapcsán, és vizsgálja a Viber, illetve a TikTok adatkezelési magatartását, gyakorlatát.
Tavaly a Facebook 117 milliárd dolláros, a Google pedig 181 milliárd dolláros bevételt ért el. Ez a két szám mai árfolyamon nehezen kifejezhető, még nehezebben emészthető meg forintban:
szedett be szolgáltatásaiért egyetlen esztendő alatt! Részvényeik értéke pedig még ennél is dinamikusabban emelkedett, ha megnézzük az elmúlt évek trendjeit.
A témához kapcsolódó cikkeink:
Történelmi zuhanás: csökken a Facebook bevétele
Kicsi az esélye, hogy beszippant a metaverzum
(Fotó: Pixabay)