A fekete tükör fogságában
Ha száz év múlva megírják az ezredforduló utáni két évtized történelmét, akkor annak a középpontjában nem politikusok vagy ideológiák lesznek, hanem a technológiai forradalom, és annak hatása a társadalomra.
Dél-Koreában 2015-ben hozták létre a Finda-t, ami a helyi hitelpiacokra hozott innovációt. A Finda több vonatkozásban hasonlít a magyar VALI-hoz.
A Finda nevezetű 2015-ös alapítású platform lényegében egyablakos hitelpiacot kínál az ügyfeleknek. 2015 óta ez a fintech cég exponenciális növekedést mutat, és Dél-Koreában kevesebb mint 7 év alatt több millió felhasználót vonzott be. Ám ha a közelmúltat, mondjuk az elmúlt 3 évet vesszük figyelembe bevétel szempontjából, akkor havi bevételek tekintetében a cég 65-szörösére nőtt. Az idei évre vonatkozó cél pedig, hogy 2021-hez képest háromszorosára növelje a bevételét. Az elképesztő növekedésben a társalapítónak és a vezérigazgatónak is kulcsszerepe van: Lee Hye-min és Park Hong-min ambíciózusan, lépésről lépésre építette fel a céget.
A két társalapító 2015-től kezdve prioritásként kezelte a hitelfolyamatok innovációját, mindezt a fintech üzletágon keresztül. Ezzel a megoldással szerették volna megreformálni az unalmas és egyben bonyolult hitelezési eljárásokat. A fintech üzletágon keresztül a szolgáltatásokkal ez a folyamat sokkal gyorsabbá és transzparensebbé vált, könnyebben jutottak kellő információhoz mind a hitelezők, mind a hitelfelvevők, hiszen előbbiek részletes hiteltermékeket kínáltak utóbbiak számára.
A Finda jelenleg egy olyan hitelezési platformként működik, amely mintegy 290 hitelterméket kínál 69 banktól, illetve pénzügyi vállalattól. A felhasználók egy mobilalkalmazással össze tudják hasonlítani a hiteltermékek hitelkamatait akár a lehető legkülönbözőbb hitelezőktől is, így kiválaszthatják a számukra legoptimálisabb lehetőséget. A 2015-ös megalakulása óta a cég 859 milliárd dollár értékben hagyott jóvá. A cég kétségtelenül forradalmi újítást hozott magával, hiszen Dél-Koreában a hitelezők által kínált legjobb és legrosszabb kamatozású termékek közti kamatdifferencia átlagosan nagyjából 10,1 százalékos. Az újítással a hitelfelvevőnek lehetősége van szelektálni átláthatóan összehasonlítva a kamatokat.
Ezen felül a hitel-jóváhagyási arány is sokkal jobb a Finda ügyfeleknél, mint a tradicionális banki csatornák esetében. Előbbi esetben ez a szám átlagosan 71,8 százalék szemben az utóbbi 18,4 százalékkal. A kezdet azonban a Finda számára is nehéz volt, hiszen az induláskor még a cégek nem voltak képesek egymás közt megosztani az ügyfelek privát pénzügyi adatait, így óriási volt a bizonytalanság. Ebben az időszakban minden pénzintézetnek szigorúan elkülönítve kellett tartania ezeket az adatokat. Ekkor tehát még nem volt lehetséges az egyablakos, átfogó hitelplatform megvalósítása. Ennek ellenére a társalapítók az akkori szabályozási keretek között próbálták megtenni a lehető legtöbbet. Ez azt jelentette, hogy a fintech cég a kohézió hiánya ellenére is igyekezett különböző hiteltermékekről szóló információkat felkínálni a honlapján.
A változás 2019-ben jött el a Finda számára, mikor Financial Services Commission (FSC), amely a legfőbb pénzügyi szabályozó, kiválasztotta a céget egy programjába. Ez a program a kiválasztott startup cégek számára engedélyezte, hogy a meglévő pénzügyi szabályozásokon kívül fedezzék a pénzügyi szolgáltatásaikat, amivel elősegítették az iparág innovációját. A 2019-es évben a kiválasztott időszakban csupán a Finda volt képes exponenciális növekedést felmutatni.
A 2019-es lényegi áttörés óta a Finda ügyfelei számát több mint egymillióra volt képes növelni, de a cég a jelenleg magas kamatlábak ellenére is további növekedéssel számol.
A cég már nem csupán ügyfelekre szabott hitelezési programokat kínál, hanem autólízing-ügyleteket is. A Finda nemrég megvásárolta az OpenUB-t is, amely lényegében egy mesterséges intelligencia-alapú megoldásszolgáltató a kereskedelmi körzetek elemzéséhez. A végső célja a cégnek, hogy olyan likviditáskezelési szolgáltatásokat nyújtsanak, amelyek racionálisabb döntéshozatalt tesznek lehetővé az ügyfelek számára.
A magyar Vállalkozói Információs Portál (VALI) és a dél-koreai Finda hasonlóságokat mutat. A VALI személyre szabott információkkal, egyszerűen és átláthatóan segíti a vállalkozókat. Korábban a hazai vállalkozások számára problémát jelentett, hogy nem volt egy olyan felület, amely a vállalkozók és a vállalkozások számára egyaránt kínál személyreszabott információkat. A VALI-n immár megtalálhatók a vállalkozók és vállalkozások számára elérhető támogatások, hitelek, képzési és szakértői szolgáltatások is. A tájékozódás hiánya eddig egy gátat jelentett, hiszen enélkül a hazai vállalatok nem is lehetnek képesek a termelékenység és a versenyképesség növelésére. A VALI orvosolja a magyar gazdaságra jóideje jellemző dualitás csapdáját. Ez lényegében azt jelentette eddig, hogy a külföldi tulajdonú vállalatok sokkal termelékenyebbek, ennélfogva versenyképesebbek is, mint a magyar vetélytársaik. A VALI ezt kezdte el orvosolni, nem véletlen, hogy minden beruházásösztönző támogatás kritériumrendszerében szerepelnek a digitalizációs fejlesztések. A VALI kulcsszerepet játszott a hazai vállalkozásfejlesztési intézményrendszer megújításában. Erre az átalakításra 2010 után mindenképpen szükség volt, hiszen a magyar vállalati szektor, mind versenyképesség, mind hatékonyság tekintetében Európa leggyengébbjei közé tartozott 2010 előtt. Egy fejlett vállalati szektorral rendelkező nemzetgazdaság pedig pártpolitikától függetlenül nemzeti érdek. A VALI március 31-e óta új funkcióval bővült, hiszen ekkortól már egyéni vállalkozók számára is elérhetővé váltak a személyre szabott információk a honlapon.
A VALI ugyanakkor nem lehetne sikeres a támogató gazdasági környezet nélkül. Az immár 12 éve uralkodó munkaalapú társadalom gazdaságfilozófiája és az adócsökkentő gazdaságpolitika a VALI sikerességében kulcsszerepet játszott és játszik jelenleg is.
Borítókép: MTI/ AP/ Getty Images/ Csang Szang Dzsun