Az energiasokk hatása az egyes európai országok helyzeténél fogva eltérő: van, akiket jobban, van akiket kevésbé érint. Egy átlagos finn család költségei például 4 százalékkal emelkedhetnek, szemben a fentebb már említett britek, illetve észtek 20 százalékával. Ha az egész kontinenset nézzük, akkor nagyjából elmondható, hogy az európaiak átlagosan a jövedelmük 1/10 részét költik energiára. Igaz, hogy a gazdagabb családok általában nagyobb házat, illetve gépjárművet tudnak magukénak, de az ezekből fakadó energiaköltség-növekedés nem akkora mértékű, mint a jövedelmek közti differencia. Tehát összességében az országok közt és a társadalmakon belül ugyanaz a tendencia érvényesül. Többnyire Európa keleti része van kitéve a szélsőséges áringadozásoknak, a gazdagabb északi rész kevésbé. Az energiasokk kapcsán kulcskérdés a földgáztól való függés mértéke. Az árak drasztikusan emelkedtek, ahogy fentebb már jeleztem, de a megújuló energiák ára változatlan maradt. A kulcskérdés továbbra is a függőség mértéke, ami az egyes országok adottságainak függvénye is. Ha a svéd példát vesszük, akkor azt látjuk, hogy energiájuk kevesebb, mit 3 százalékát teszi ki a földgáz, a maradékot inkább vízenergia, szélenergia, valamint atomenergia adja. A svéd háztartásokat kommunális rendszerekkel fűtik faaprítékkal vagy adott esetben az elektromos hálózatokhoz csatlakoztatott hőszivattyúkkal. Ebből fakad mindaz, hogy a svéd háztartások kiadásainak átlagos növekedése a költségvetés nagyjából 5 százalékát teszi csak ki. Ezt jóval alacsonyabb, mint például a britek esetében, ahol ez a szám 10 százalék.
Sok esetben alkalmazzák a nagykereskedelmi árakból a kiskereskedelmi árakba való áthárítást, de ez is eltérően működik az egyes országokban. Vannak olyan európai országok, ahol a közszolgáltatók hosszú távú szerződésekre alapozva vásárolnak földgázt, így fedezve a nagykereskedelmi áremelkedésekkel szembeni kitettséget. Az eltérő piaci struktúrák végett pedig az árak eltérő gyakorisággal érintik a fogyasztókat: a spanyolok esetében például a fogyasztói tarifákat havonta, a lengyeleknél évente kétszer frissítik.
Más országokban befagyasztották a költségeket, mint például Franciaországban. A francia esetben az állami tulajdonú közszolgáltató uralja a piacot, és a francia kormány egy intézkedésével 4 százalékban maximálta az áremelkedést. A franciák esetében a villamosenergia döntő része ugyan atomenergiából származik, de a hosszas karbantartások miatt importra szorulnak a szomszédos országoktból. Ennek a költségeit a kormány a közszolgáltató tulajdonából fedezi.
Összességében tehát a küszöbön álló energiasokk elhozza a polarizációt mind a társadalmon belül, mind pedig az egyes európai országok között. Az már egy másik kérdés, hogy ezt a kialakulni kezdő megosztottságot hogyan lehetne mérsékelni, majd felszámolni. Minden esetre az IMF által javasolt célzott segélyezési rendszer nem jelent racionális megoldást a problémára.
Borítókép: MTI/ EPA/ Ritzau/ Mads Claus Rasmussen