Rendkívüli bejelentést tett Orbán Viktor: ennek minden román örülni fog
2025 január elsejétől ellenőrzés nélkül lehet utazni Bulgáriába és Romániába.
A Szerbiába tartó, de Bulgáriában rekedt több mint egymillió tonna szenet és 400.000 tonna gabonát már napok óta teherautókkal és vonattal szállítják Szerbiába, de a teljes árumennyiség gyors leszállítására nincs lehetőség.
Mivel a gond a rakománnyal megrakott hajók esetében a Duna alacsony vízállása miatt alakult ki, illetve azért, mert az alacsony vízállás miatt a folyó bolgár szakaszán leállították a hajóforgalmat, Szerbia munkagépeket küld Bulgáriába, hogy végre beindulhasson a hetek óta veszteglő közlekedés.
A Duna szerbiai szakasza ugyan hajózható, de a bulgáriai szakaszon nagy gondokat okozott az alacsony vízállás – nyilatkozta Tomislav Momirović (Tomiszlav Momirovity) építészeti, közlekedési és infrastrukturális miniszter a szerbiai közszolgálati televíziónak. Szerbia ezért a lefolytatott tárgyalásokat követően mechanizációval segíti a bolgár hajóutakat, mondta.
Momirović hangsúlyozta: miután Szerbiában kotrógépekkel igyekeztek eltávolítani azokat a zátonyokat, amelyek akadályozták a folyami közlekedést a Duna kritikus szakaszain, vagyis Csortanovcinál, ahol a Dunán a hajósáv 180-ról 120-ra szűkült, illetve Futognál, tárgyalásokat kezdtek a bolgár illetékes szervekkel is. A tárgyalások eredményeképpen egy olyan szerződés aláírására is sor került, ami alapján Szerbia munkagépeket bocsájt Bulgária rendelkezésére, miközben Románia is részt vállal a munkából, közösen teszik majd hajózhatóvá a folyót Bulgáriában is, szabad utat engedve ezzel a Szerbia számára oly fontos romániai kikötők forgalmának. A munkálatok várhatóan 60 napig tartanak majd.
A több mint egymillió tonna szén a Belene régióban rekedt meg. Ezt a szenet a bolgár bányákból termelték ki Szerbia számára. Az államvezetés már korábban kihangsúlyozta, hogy a vízi forgalom felfüggesztése Bulgáriában nagy hatással van a szerb gazdaságra, ugyanis amellett hogy az energiahordozók beszerzését akadályozza, ellehetetleníti a konstancai kikötő felé vezető utat is, ami pedig a gabonafélék és a mesterséges műtrágya szállítása, importja és exportja miatt fontos, illetve az acélgyár által használt nyersanyagok beszerzése is itt történik. Emellett nagy mennyiségű szén is érkezik Romániából a Dunán keresztül az Orsova és a Szörényvár (Tunu Severin) kikötőkből is.
A gondok itt is hasonlóak, mint a Rajnán.