Hiánycikk lett az autó, bajban vannak a kölcsönző cégek

2022. július 07. 15:25

Brutálisan drágult, és hiánycikk lett az autó, bajban vannak emiatt az autókölcsönző cégek. A koronavírus-válság alatt sokan eladták flottájukat, amit most képtelenség pótolni. Akik megtartották a járműveiket, azok viszont azzal szembesülnek, hogy a szervízeléshez szükséges alkatrészekre is egyre többet kell várni. A bérlőknek ezért már akár egy hónappal előre érdemes lefoglalni a kívánt járművet, már ha egyáltalán akad belőle.

2022. július 07. 15:25
null

Bajban van, aki azonnal szeretne bérautóhoz jutni néhány napra, mondjuk egy nyaralás erejéig. Főleg akkor érheti csalódás, ha kifejezetten egy típushoz ragaszkodik. Ebben az esetben még a legnagyobb rent-a car cégeknél is azt a választ kaphatja, hogy a kérése nem teljesíthető, és ha éppen akad, annak

a tavalyihoz képest igencsak borsos áron ülhet a volánja mögé,

a válasz legtöbbször ez: leghamarabb szeptemberre tudnak bérautót biztosítani A szorult helyzetnek, ahogy azt manapság megszokhattuk, számos oka van.

- A koronavírus-járvány rendkívül nehéz helyzetbe hozta az autókölcsönzőket. A lezárások miatt teljesen leállt a turizmus: míg 2019-ben 16,2 millió utas fordult meg Ferihegyen, addig 2022-ben is mindössze csak 4,6 millió. Márpedig a rövid távú autóbérlésre szakosodott cégek forgalma gyakorlatilag együtt mozog a vendégérkezések számának alakulásával - mondja a Makronómnak Sződi János, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke. Noha a cégeknek azt sikerült elérniük, hogy a pandémia alatt ne kelljen bezárniuk, ez még nem hozott bérlőket,így a forgalmuk minimálisra csökkent. Bevételük pedig csak abból származott volna, ha nagy értékű és gyorsan amortizálódó eszközállományukat, amely ráadásul nagyrészt  finanszírozott járművekből áll, rendeltetésszerűen használni tudják.

A MAKSZ elnöke szerint kisebb csoda, hogy tagjaik közül senki nem ment csődbe,

viszont sokan hatalmas árat fizettek ezért: eladták a túlnyomórészt finanszírozott autókat. Akkor még ez sem ment könnyen, ugyanis a járványhelyzet első hónapjaiban még a használtautó-piac is lefagyott, 2020 nyarára normalizálódott annyira a helyzet, hogy tisztességes áron el lehessen adni a járműveket. Sokan ennek köszönhetően tudtak túlélni. Akkor még senki nem gondolt arra, hogy mekkora baj lehet abból, ha felszámolják a flottáikat.

Most nagyon hiányoznak az eladott autók

- Nem volt ez a valóságtól elrugaszkodott ötlet, jómagam huszonhárom éve foglalkozom autókölcsönzéssel. Soha nem fordult elő, hogy ne lehetett volna új gépjárművet vásárolni. Mindig voltak remek flottakedvezmények, az importőrök és a kereskedők versenyeztek, hogy ki tud nekünk minél több autót eladni. Egyszerűen nem láthattuk előre azt, hogy ha lecseng a járványhelyzet, és újra belefúj a szél a vitorlába, elindul az üzletmenet, akkor majd képtelenség lesz hozzájutni az új autókhoz - mutat rá Sződi János hozzátéve, voltak ugyan olyan cégek, amelyek fogcsikorgatva, de úgy döntöttek, hogy inkább megtartják az autóikat, mint utóbb kiderült, hosszú távon ők jártak jól, ugyanis már tavaly elkezdett nehézségekbe ütközni a beszerzés. Ugyanakkor a számok azt mutatják, hogy

a többség az eladás mellett döntött,

míg 2019-ben még 7 ezer bérautó futott Magyarországon, amelyeket napi, heti rendszerességgel adtak ki, tavalyra ez a szám 2-3 ezerre olvadt és idén is csak lassan tud emelkedni. Csakhogy időközben végre megjelentek a korábban fájóan hiányzó turisták, tavaly nyáron már egészen tűrhető számokat produkált a turizmus, ennek megfelelően 2021 második félévtől kezdődően folyamatosan emelkedik a MAKSZ-tagok forgalma is, annyira, hogy ma már nem is a kereslettel van gond, hanem azzal, hogy hiányoznak a kínálatból az eladott járművek. Ezeket pótolni ugyanis jelenleg szinte lehetetlen.

Tervezni nem lehet, vadásszák az autókat

Sződi János megérti a forgalmazókat is, hiszen a modern autókba rengeteg chipet építenek be, amelyeket globálisan mindössze két cég gyárt. A félvezetőhiány valószínűleg még évekig velünk marad, amit tetéz az orosz-ukrán háború, amely miatt acélhiány is fellépett. A lebombázott mariupoli acélmű Európa legnagyobb ilyen létesítménye volt, nem véletlen, hogy  a pusztulása miatt drasztikusan nőtt az acélfajták ára, és egyes típusokat szinte lehetetlen beszerezni. Arról nem is beszélve, hogy Ukrajna volt a háború előtt az autókba szerelt kábelkorbácsok egyik legjelentősebb európai előállítója, ami miatt most teljes a káosz az ellátási láncokban. Az elektromos autók gyártását mindezeken felül még az is nehezíti, hogy

az akkumulátorok gyártásához nélkülözhetetlen magnézium is szinte teljesen eltűnt a piacról.

- Már tavaly lehetett érezni, hogy problémák lesznek. Azt tapasztaltuk, hogy egyre nehezebben érkeznek meg a rendelt autók, és sok esetben nem tudják tartani az árakat. Miután kitört a háború, ennek mellékhatásaként az autógyártók beszállítási láncai pár hét alatt megálltak, emiatt rengeteget romlott a helyzet. Találkoztam már olyan új autóra szóló ajánlattal, amelyben a szállítási határidőnél másfél év volt megadva, de konkrétan az is bele volt írva, hogy az importőr nem tudja garantálni még ezt az elképesztően hosszú határidőt sem. Hozzáteszem, azt sem tudták felelősséggel vállalni, hogy mennyibe kerülne a gépjármű, és milyen felszereltséggel tudják szállítani, vagyis úgy kellett volna szerződést kötnünk, hogy

nem tudjuk, mit veszünk, mennyiért és mikor kapjuk meg

- mondja a MAKSZ elnöke, aki azt sem rejti véka alá, hogy ilyen környezetben szó sem lehet tervezett vásárlásokról, luxus lenne olyan igényekkel előállni, hogy a megrendelt autóban milyen legyen a váltó, vagy egyéb felszereltség, ehelyett inkább vadásznak az autókra. A szorult helyzeten az sem enyhít, hogy a magánvásárlások gyakorlatilag megszűntek a magas árak miatt.

- 8 millió forintot kérnek ma egy kicsi, alsókategóriás autóért, ennyi pénzből pár éve még a kedvezményeinket kihasználva egy magasabb kategóriába eső prémum gépkocsit is vehettünk. De nem is ez a legnagyobb baj, hanem az, hogy még ennek az időben történő  leszállítására sincs semmi garancia - panaszkodik Sződi János.

Egy hónappal előre kell foglalni, ha jót akarunk

Csakhogy emiatt a bérlők is rosszul járnak, ugyanis előállt az a helyzet hogy ha valaki bérautót szeretne, akkor bizony várnia kell - mondja Sződi, aki az AVALON Rent a Car(e) társtulajdonosa és ügyvezetője is, saját tapasztalatai alapján úgy látja, ha valaki az utcáról bemegy hozzájuk, és kér mondjuk egy Volkswagen Passatot, akkor sajnos azt kell mondják neki, hogy jelenleg nincs. Szerencsére ezek ritka esetek, sokkal inkább az a jellemző, hogy az emberek telefonon, vagy online előre lefoglalják a kívánt járművet. Ezért az ügyvezető azt tanácsolja, hogy jelen helyzetben érdemes minél előbb, egy nyaralás esetében

érdemes akár egy-két hónappal korábban is lefoglalni a kiszemelt autót.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy a tavalyihoz képest az autóbérlés ára is jelentősen emelkedett. Az Avalon árairól azt mondja, hogy a jelen helyzetben a főszezoni árak akár ötven százalékkal is drágulhatnak idén. 

Magyarországon összességében is megugrott a bérlés költsége, egy kimutatás szerint tavaly már a nyolcadik legdrágább város volt Budapest az autóbérlés szempontjából. Ez egyrészt jó jel, mivel azt mutatja, hogy nagy számban érkeznek fizetőképes turisták hazánkba, ám elsősorban mégis az autóiparban tapasztalható turbulenciák hajtják fel az árakat.

- Hallottam már egészen elképesztő árakról is Budapesten, ami nem jó, hosszú távon mindenkinek árthat - véli a MAKSZ elnöke, de hozzáteszi, még nem olyan katasztrofális a helyzet, mint például Írországban, amiegy elég népszerű úticél, viszont szinte kizárólag repülőgéppel érkeznek a turisták. Ez pörgeti az autóbérlést, viszont annyira kevés lett a bérelhető jármű, hogy az árak iszonyatosan elszálltak.

Előfordul, hogy egy hétre hétezer Eurót, azaz nagyjából 2800000 forintnak megfelelő összeget is elkérnek egy-egy autóért.

- Ez már tényleg nonszensz, és bár a rent-a-car cégek számára első hallásra jó lehetőségnek tűnhet, viszont ha egy kicsit előre gondolkodunk, rájövünk, hogy ez inkább árt a turizmusnak és a desztináció ellen fordítja az embereket - értékel Sződi János. Sokan döntenek úgy, hogy lemondják emiatt az utakat, vagy az élelmesebbek inkább megállapodnak egy autókereskedővel, és vesznek egy használt autót, majd a nyaralás végén eladják. Nyilván kalkulálniuk kell a kereskedői árréssel, de még így is jobban járnak, mintha naponta ezer Eurót kifizetnének a bérlésért.

A lízing jobban bírja, de az alkatrészhiányt megszenvedik

A klasszikus rent-a-car szolgáltatókhoz képest valamivel jobb helyzetben vannak a lízinggel foglalkozó cégek.

- A mi esetünkben az tompítja a problémát, hogy a megrendelőink inkább benne maradnak egy két éves autóban, és meghosszabbítják egy évvel a két éves szerződéseiket. Ez pillanatnyilag megoldást jelent nekünk is és a megrendelőknek is. Azt tapasztaljuk, hogy most még azok is megtartják a leadós autókat, akiknek éppen most nincs rá szükségük, mivel a jövő bizonytalan, és

a semminél egy három éves autó is jobb

- mondja a Makronómnak Nagy Vendel. Az Europhones Fleet Kft. ügyvezetője ugyanakkor azt is látja, hogy ez csak tűzoltás, mivel három évesnél sokkal idősebb kocsikat már nem fogják megtartani az ügyfelek, így ezzel a megoldással csupán időt nyertek. És bár kapcsolataiknak köszönhetően egyelőre be tudnak szerezni raktárkészletes autókat, ezek a tartalékok hamarosan kimerülnek, már most is padlón vannak a készletek.

- Új autót mi is csak nehézkesen tudunk beszerezni: 2019-ben még három-négy hónap alatt megérkeztek a megrendelt autók, ma ennek a sokszorosát kell várni, sőt úgy kell ajánlatot adnunk a megrendelőinknek, hogy fogalmunk sincs arról, hogy mikor, és mennyiért kapjuk meg a rendelt járműveket. Pedig

a kereslet nemhogy töretlen, hanem inkább felfelé ível.

Nem tudom, hogy ebben mennyire játszik közre az, hogy más cégek is küzdenek az autóhiánnyal, mindenesetre egyre többen próbálkoznak nálunk - mondja Nagy Vendel. Ráadásul egy újabb probléma is jelentkezik, az alkatrészhiány. Aki mostanában próbált vásárolni valamit autójához, jó eséllyel a saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy egyes termékek teljesen eltűntek, vagy hónapokba tart a beszerzésük. Az eladók gyakran a bontót ajánlják.

- Szerződésben állunk egy szervízhálózattal, így oldjuk meg a flottánk karbantartását, javítását. Azt látom, hogy brutális határidők vannak, főleg a speciális alkatrészek esetében. Emiatt minden létező határidőből kifutunk. Egy szerviz régen három-öt nap alatt megvolt, még ha a csillagokat kellett is lehozni az égről, a sima időszakos szervíz pedig egy napon belül letudható rutinmunka volt. Ehhez képest most egy komolyabb autó meghibásodása esetén csak úgy röpködnek a hetek - mondja Nagy Vendel hozzátéve, a céget ez azért is kellemetlenül érinti, mert sok esetben benne van a szerződésben, hogy a szervizelés idejére csereautót kell biztosítaniuk az ügyfélnek, és nem várt mennyiségű csúszásba futottak bele az utóbbi időben. 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gèbi
2022. július 09. 12:12
mindenki nyugodjon le, lesz ez még rosszabb is..... a kérdés inkább az, hogy meddig akar még a nyugat úgy tenni, hogy a (fedezetlen) pénz majd a végtelenségig biztosítja számukra a nyersanyagokat? Már most jól látható hogy mi történik a mesterségesen előidézett hiány következtébe, de mi lesz ha ez természetes úton következik be? Valaki ki meri-e, náluk, nyíltan mondani, hogy a 70-es, 80-as, 90-es évek jóléte végérvényesen oda és keményen vissza kell fogni a fogyasztást? Ja hogy akkor a vezetőknek takarodniuk kell..........
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!