Ez annak ellenére történt így, hogy több befektetési bank, köztük a Goldman Sachs is, az elégtelen ellátás, az ukrajnai háború és az ebből fakadó szankciók, a logisztikai problémák miatt újabb energiaár-rekordokra számított. Azonban egyértelműen
alábecsültek egy tényezőt – a kereslet erejét.
A benzin ára az USA-ban elérte az ötdolláros gallononkénti szintet, Európában már meghaladta a két eurót literenként. Ezek az autósok által soha nem látott árhatárok. Már most is szűkös a vállalkozások és a háztartások költségvetése, mivel az infláció növeli a kiadásokat, miközben nem nőnek olyan gyorsan a bevételek. Aki teheti, visszavágja a kiadásokat.
Nyakunkon az autós szezon, amikor hagyományosan megnő az üzemanyag iránti kereslet a nyaralások, utazások miatt. A kérdés az, hogy vajon az autósok ugyanannyit fognak-e tankolni, mint egy évvel ezelőtt, amióta a legtöbb országban az árak kétharmadával nőttek?
A válasz egyértelmű, hacsak nem szükséges, akkor nem.
A benzin iránti kereslet május végén kezdett gyengülni az Egyesült Államokban és Európában,
ahol már több tagországban megkezdődött a magas üzemanyagárak kompenzálása.
Az autósok kezdenek kevesebbet vezetni
Noha a munkahelyre való utazásokon nehéz spórolni, a nyaralásokat meg lehet úgy tervezni, hogy kevesebbet kelljen vezetni. Az amerikai autósok körében végzett felmérés szerint a megkérdezettek háromnegyede a gallononkénti ötdolláros benzinárat tekinti a piros vonalnak.
A fiatalok egyre jobban megosztják az autójukat, az idősek pedig korlátozni kezdik a vezetést.
A benzin ára a piacon mintegy 15 százalékkal csökkent.
Bár az szabadságolási szezon már javában tart, a légitársaságok csökkentik a járatok számát. Nem a világjárvány miatt, hanem a pilóták és a személyzet hiánya miatt. A kevesebb járat pedig kisebb keresletet jelent a kerozin iránt.
Természetesen Magyarország az árstop miatt kivétel ezalól, de a benzin és a gázolaj ára a legtöbb országban már elérte azt a szintet, amikor az autósok elkezdenek változtatni a szokásaikon. A fiatalok autósközösséget alakítanak ki, így három autó helyett csak egy vagy kettő közlekedik az utakon. Az idősebbek kevesebb kilométert vezetnek. Kezd csökkenni az üzemanyag iránti kereslet, és ezzel együtt az ára is.