Dermesztő ukrán beszámoló: „A hang egyre erősebb lett, és hamar rájöttem, hogy ez valami új lehet”
Az egyik túlélő férje a frontvonalon harcol.
A Mol szakemberei egy háttérbeszélgetésen elmondták, hogy a Barátság kőolajvezetéken beáramló nyersanyagot tudják pótolni tengeri beszerzéssel, bár ez jelentősen szűkíti a kínálatot. Éppen ezért 500-700 millió dollárból növelnék az ellátásbiztonságot és emelnék az orosz olaj alternatíváinak számát.
A Mol újságírókkal és szakértőkkel tartott háttérbeszélgetést, amelyre a Makronóm is meghívást kapott. A konferencián Horváth Ádám, a Mol-csoport Logisztikai vezetője elmondta, hogy az orosz kőolaj az idén 50 éves Barátság 2 kőolajvezetéken keresztül érkezik Magyarországra. A százhalombattai finomító kőolajfeldolgozó kapacitása mintegy 8 millió tonna. Egy átlagos évben a bedolgozott kőolaj mintegy 60 százaléka orosz eredetű, 10 százalék hazai forrásokból származik, és az elmúlt években 30 százalékra sikerült növelni az Adria-kőolajvezetékből érkező kőolaj arányát. A Mol nem kizárólag a magyar piacot látja el, hanem Szlovákiát is: Horváth Ádám elmondta, hogy mindkét ország ugyanolyan fontos a Mol számára.
A Fényeslitkén található irodában egy épületben dolgoznak az ukrán, orosz és magyar kollégák, hogy a határon történő átadás-átvétel megfelelően történjen.
„Az elmúlt 50-60 évben az orosz kőolaj került a középpontba, de a Mol az elmúlt években több mint 170 millió dollárt költött az Adriai-kőolajvezetékből származó nyersanyag mennyiségének növelésére” – mondta el Zsótér Csaba, a Mol-csoport Ellátás és Trading igazgatója. A MOL-os vezető szerint ezt a fejlesztést a történelem is igazolja, de itt nem szabad megállni, mivel, ha nem érkezik kőolaj a Barátságon, akkor az adriai vezetéken keresztül kell ellátni Szlovákiát is, ami már évi 14 millió tonnát jelent, de
Az Adriáról származó kőolaj mennyiségének növelésére természetesen szükségesek az infrastrukturális beruházások is, de a tengeri szállítás nagyobb logisztikai feladat elé állítja a Mol-t – állítja Zsótér. Ezenfelül a szakértő elmondta, hogy amennyiben csak tengeri irányból tudunk hozzáférni a kőolajhoz, akkor annak többletköltsége is van a tengeri hajóztatás miatt. Ugyanakkor a vezetékek tranzitköltsége hasonló lesz az orosz kőolajéhoz, de Huff Zsolt, a Mol-csoport DownStream Termelési ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a tenger felől érkező kőolaj minősége más, mint az Oroszországból érkezőé.
Arra a kérdésre, hogy a Mol fel van-e készülve arra, hogy az oroszok egyik napról a másikra elzárják a vezetékeket, Zsótér Csaba elmondta, hogy 2019-ben volt már erre példa. Akkor szerves klór szennyezés került az orosz kőolajba és ezért hozzá kellett nyúlni a készletekhez, valamint máshonnan kellett pótolni a kieső mennyiséget. Elsőként máshonnan érkező kőolajat próbáltak beszerezni, de kiderült, hogy a finomítók nem alkalmasak minden típusú anyag feldolgozására, ám mielőtt ez ellátási problémához vezetett volna, már sikerült kitisztítani az oroszoknak a saját rendszerüket.
és az operatív készletek is kitartanak néhány napon keresztül. Szollár Domokos, a Mol-csoport Kabinet vezetője elmondta, hogy a legrosszabb forgatókönyv – leáll a Barátság-vezetéken történő szállítás – esetén sincsen ok a pánikra, mivel tengeri úton akkor is tudnak orosz kőolajat importálni csak sokkal kisebb mennyiségben, ami pedig a kínálat drasztikus csökkenését eredményezheti.
Huff Zsolt a beszélgetésen elmondta, hogy a kőolaj feldolgozás folyamata nagyon bonyolult, és 55 technológiai egység szoros együttműködése szükséges, hogy a kőolajból megfelelő minőségű gázolaj és benzin készüljön. A termelési vezető ezenfelül elmondta, hogy
a jövőben, az átálláshoz legalább 2-4 évre lenne szükség, a társaság számára ugyanakkor a legfontosabb szempont a stabilitás. Huff a fejlesztéseket egy levegőben lévő repülő megjavításához hasonlította, mivel az ellátást fenn kell tartani az átalakítások mellett is. A Mol 15 elemes projektportfólió által kívánja növelni az ellátásbiztonságot. Jelenleg a fejlesztések projektdokumentációin dolgoznak, és várhatóan 2 hónap múlva kerülnek a tervek a vezetőség elé.
A Makronóm kérdésére a Mol szakemberei korábban elmondták, hogy a csővezeték-bővítés biztosan szükséges, valamint ide tartozik a tartályok és keverőrendszerek kiegészítése is, ez sem kérdés. A listát vélhetően a katalizátorokkal és a kéntelenítő berendezésekkel lehet folytatni, és innentől jönnek azok az üzemtechnológiák, amiknél már most látható, hogy fejlesztésre szorulnának annak érdekében, hogy biztosítani tudjuk ugyanazt a termékkihozatalt, amit most kínálnak.
Benzinturizmus
A Mol munkatársai szerint a nyáron nemcsak az üzemanyagturizmus, hanem az általános turizmus is erős lesz, és nem engedhetjük meg, hogy a magyarok fizessék a külföldiek utazási költségeit. A Mol logisztikai vezetője elmondta, hogy nagy segítséget jelent a társaságnak, hogy a nagynyomású kutakon és a nagykereskedésekben már piaci áron kereskednek.
A nyári szezonra készülve a Mol alvállalkozókkal a munkarend sűrítésével igyekszik maximalizálni a szállítási kapacitást, de jelenleg is feszített a logisztikai rendszer.
(Borítókép: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre)