A Mol felkészül a legrosszabbra: 500-700 millió dollárból növelheti a régió ellátásbiztonságát
2022. május 28. 08:58
A Mol szakemberei egy háttérbeszélgetésen elmondták, hogy a Barátság kőolajvezetéken beáramló nyersanyagot tudják pótolni tengeri beszerzéssel, bár ez jelentősen szűkíti a kínálatot. Éppen ezért 500-700 millió dollárból növelnék az ellátásbiztonságot és emelnék az orosz olaj alternatíváinak számát.
2022. május 28. 08:58
p
15
1
9
Mentés
Takács Zsolt
A Mol újságírókkal és szakértőkkel tartott háttérbeszélgetést, amelyre a Makronóm is meghívást kapott. A konferencián Horváth Ádám, a Mol-csoport Logisztikai vezetője elmondta, hogy az orosz kőolaj az idén 50 éves Barátság 2 kőolajvezetéken keresztül érkezik Magyarországra. A százhalombattai finomító kőolajfeldolgozó kapacitása mintegy 8 millió tonna. Egy átlagos évben a bedolgozott kőolaj mintegy 60 százaléka orosz eredetű, 10 százalék hazai forrásokból származik, és az elmúlt években 30 százalékra sikerült növelni az Adria-kőolajvezetékből érkező kőolaj arányát. A Mol nem kizárólag a magyar piacot látja el, hanem Szlovákiát is: Horváth Ádám elmondta, hogy mindkét ország ugyanolyan fontos a Mol számára.
A Fényeslitkén található irodában egy épületben dolgoznak az ukrán, orosz és magyar kollégák, hogy a határon történő átadás-átvétel megfelelően történjen.
Adriai fejlesztések
„Az elmúlt 50-60 évben az orosz kőolaj került a középpontba, de a Mol az elmúlt években több mint 170 millió dollárt költött az Adriai-kőolajvezetékből származó nyersanyag mennyiségének növelésére” – mondta el Zsótér Csaba, a Mol-csoport Ellátás és Trading igazgatója. A MOL-os vezető szerint ezt a fejlesztést a történelem is igazolja, de itt nem szabad megállni, mivel, ha nem érkezik kőolaj a Barátságon, akkor az adriai vezetéken keresztül kell ellátni Szlovákiát is, ami már évi 14 millió tonnát jelent, de
jelenleg csak 11 millió tonnát képes szállítani az Adria-kőolajvezeték.
Az Adriáról származó kőolaj mennyiségének növelésére természetesen szükségesek az infrastrukturális beruházások is, de a tengeri szállítás nagyobb logisztikai feladat elé állítja a Mol-t – állítja Zsótér. Ezenfelül a szakértő elmondta, hogy amennyiben csak tengeri irányból tudunk hozzáférni a kőolajhoz, akkor annak többletköltsége is van a tengeri hajóztatás miatt. Ugyanakkor a vezetékek tranzitköltsége hasonló lesz az orosz kőolajéhoz, de Huff Zsolt, a Mol-csoport DownStream Termelési ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a tenger felől érkező kőolaj minősége más, mint az Oroszországból érkezőé.
Ellátásbiztonság
Arra a kérdésre, hogy a Mol fel van-e készülve arra, hogy az oroszok egyik napról a másikra elzárják a vezetékeket, Zsótér Csaba elmondta, hogy 2019-ben volt már erre példa. Akkor szerves klór szennyezés került az orosz kőolajba és ezért hozzá kellett nyúlni a készletekhez, valamint máshonnan kellett pótolni a kieső mennyiséget. Elsőként máshonnan érkező kőolajat próbáltak beszerezni, de kiderült, hogy a finomítók nem alkalmasak minden típusú anyag feldolgozására, ám mielőtt ez ellátási problémához vezetett volna, már sikerült kitisztítani az oroszoknak a saját rendszerüket.
A szakértők azonban nyugalomra intenek, mivel Magyarországnak 90 napra elegendő stratégiai készlete van,
és az operatív készletek is kitartanak néhány napon keresztül. Szollár Domokos, a Mol-csoport Kabinet vezetője elmondta, hogy a legrosszabb forgatókönyv – leáll a Barátság-vezetéken történő szállítás – esetén sincsen ok a pánikra, mivel tengeri úton akkor is tudnak orosz kőolajat importálni csak sokkal kisebb mennyiségben, ami pedig a kínálat drasztikus csökkenését eredményezheti.
Huff Zsolt a beszélgetésen elmondta, hogy a kőolaj feldolgozás folyamata nagyon bonyolult, és 55 technológiai egység szoros együttműködése szükséges, hogy a kőolajból megfelelő minőségű gázolaj és benzin készüljön. A termelési vezető ezenfelül elmondta, hogy
az alapanyagellátás biztosítása érdekében a Mol-nak 500-700 millió dolláros fejlesztéseket kellene végrehajtani
a jövőben, az átálláshoz legalább 2-4 évre lenne szükség, a társaság számára ugyanakkor a legfontosabb szempont a stabilitás. Huff a fejlesztéseket egy levegőben lévő repülő megjavításához hasonlította, mivel az ellátást fenn kell tartani az átalakítások mellett is. A Mol 15 elemes projektportfólió által kívánja növelni az ellátásbiztonságot. Jelenleg a fejlesztések projektdokumentációin dolgoznak, és várhatóan 2 hónap múlva kerülnek a tervek a vezetőség elé.
A Makronóm kérdésére a Mol szakemberei korábban elmondták, hogy a csővezeték-bővítés biztosan szükséges, valamint ide tartozik a tartályok és keverőrendszerek kiegészítése is, ez sem kérdés. A listát vélhetően a katalizátorokkal és a kéntelenítő berendezésekkel lehet folytatni, és innentől jönnek azok az üzemtechnológiák, amiknél már most látható, hogy fejlesztésre szorulnának annak érdekében, hogy biztosítani tudjuk ugyanazt a termékkihozatalt, amit most kínálnak.
Benzinturizmus
A Mol munkatársai szerint a nyáron nemcsak az üzemanyagturizmus, hanem az általános turizmus is erős lesz, és nem engedhetjük meg, hogy a magyarok fizessék a külföldiek utazási költségeit. A Mol logisztikai vezetője elmondta, hogy nagy segítséget jelent a társaságnak, hogy a nagynyomású kutakon és a nagykereskedésekben már piaci áron kereskednek.
A nyári szezonra készülve a Mol alvállalkozókkal a munkarend sűrítésével igyekszik maximalizálni a szállítási kapacitást, de jelenleg is feszített a logisztikai rendszer.
A Telegraph szakírója szerint a háború gyors lezáráshoz elég lenne blokád alá venni az orosz árnyékflottát a Skagerrak szorosban, és több dologban is egyetért Trumppal.
A Trump-adminisztráció első külpolitikai kezdeményezései elementáris erővel söpörték el az elmúlt évtized konszenzusosnak hitt biztonságpolitikai „igazságait”. Balogh István nagykövet, Magyarország NATO állandó képviselőjének írása.
Szumi megyében az eltalált célpontok között lehetett az ukrán fegyveres erők egyik főhadiszállása is – derült ki a RIA Novosztyi hírügynökség közlése alapján.
Ha elfogadjuk azt az episztemológiai álláspontot miszerint a tévedés” nem képez tudományosan elfogadható magyarázatot, a másik alternatíva, hogy itt szándékos szabotázs történt.
Demkó Attila biztonságpolitikai szakértővel és Koskovics Zoltánnal, az Alapjogokért Központ elemzőjével tekintjük át a fejleményeket a Trump-Zelenszkij-csörte kapcsán.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 9 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ólat a trolloknak
2022. június 05. 13:14
Ez hülyeség kolléga. Nem kell ahhoz háború, hogy látható legyen a több lábon állás előnye. Nyilván nem az egész finomítót állítják át, és amióta üzemel az Adria vezeték, a délszláv háború kivételével mindig fogadtunk onnan arab olajat, aminek egészen mások a tulajdonságai, mint az ural típusúnak, speciális termékek előállítására gazdaságosabb.
Nem az ooszok zárnák, hanem UKRAJNA. remélem, az Orbán kormány ekkor már a gázszállításokat is leállítaná feléjük.
A szlovákoknak pedig nyilván akkor keveebbet kell szállítani, ők úgyis támogatják az embargót, tehát viseljék a következményeket is.