az importhelyettesítésnek gyorsnak kell lennie, mivel olyan környezetben kell megvalósulnia, ahol csökken a meglévő iparágak fenntartásának képessége.
Ezt az adaptációs folyamatot viszont akadályozhatja, kiszámíthatatlanná teheti, hogy 1991-hez képest a Made in USA, Made in Japan, Made in Italy feliratok már nagyon kis mértékben tükrözik az anyagi világ bármely tárgyának valódi eredetét. Már nem az a lényeg, hogy az adott autót vagy a turbinát hol szerelik össze, még az sem, hogy pontosan hol készülnek a bele épített alkatrészek.
Például a benne lévő vezetékelemek Ukrajnában, a processzoregység Tajvanon, a kütyü a halogén fényszóróhoz Hollandiában, a fékrendszer műanyag részei Japánban, az autófestés szükséges alkatrészei Dániában. Ezernyi apróság, aminek a cseréjére gondolni kell. Nem túlságosan költségesek, de mindez időbe telik.
Ettől nehezebb dió az importhelyettesítésnél a berendezések, termelőeszközök, szerszámgépek, ipari sorok, laboratóriumok, műszerek és asztali berendezések, ipari energia és klíma, építési technológiák, működtetési rendszerek helyettesítése. Az oroszok számára is nyilvánvaló, hogy a jövőben a szankciók kifejezetten a termelési eszközöknek ezt a csoportját fogják célozni, hiszen ezek gyakran kettős, katonai-polgári célú eszközök.
Az is nyilvánvaló, hogy még közvetlen szankciók nélkül is a világban régóta feltalált kerékpár újra feltalálása is beleütközhet valami nagyon apró akadályba, amelynek gyártására senki nem kötött szerződést az új Oroszország számára, és amelynek hiánya évekkel elodázhatja a gyártást.