A család 1992-ben hazatért, és Kovács Zsigmond itthon megalapította a Control-X Medical Kft.-t. Az első időszak az útkeresés jegyében telt. Ami egyértelmű volt, hogy a radiográfia lesz a szakterület, és olyan termékeket kerestek, amelyek megállják helyüket a nemzetközi piacokon, és esetleg a magyar piacon is, ami talán még nagyobb kihívás.
Nehéz a piacépítés
Rá is kérdeztem, mi az oka annak, hogy a magyar terméket nehéz eladni Magyarországon. Kovács Kristóf szerint olyan területen, ahol a nagy márkáknak erős a jelenlétük, ott
komoly munka egy magyar vállalatnak meggyőzni a szakmát, hogy a magyar termék is legalább annyira jó, mint a befuttatott nemzetközi versenytársé.
Persze, – mint mondja – meg lehet érteni a vevőt is, hiszen azzal nem nyúlhat mellé, ha egy nagy nemzetközi márkát választ. A feladat tehát, meggyőzni a szakmai közönséget, hogy nem döntenek rosszul, ha magyar terméket választanak. A cégvezető hozzáteszi: nem egyszerű a helyzet az egész régióban sem. Kiemeli Csehországot, ahol hasonló hozzáállást tapasztalnak. Ennek megfordítására viszont az kell, hogy műszakilag olyan terméket vigyenek a piacra, amely megállja a helyét – jó, tartós, megbízható, innovatív. Ha ez nincs meg, akkor nincs értelme exportpiacokat keresni.
Érdeklődtem az iránt is, hogy az erős multik jelenléte miatt a feltörekvő piacok nem kecsegtetnek-e nagyobb sikerrel? Kovács Kristóf szerint azonban azokon a piacon különösen agresszíven jelen vannak a nagyon olcsón gyártó kínai és koreai vállalatok, talán gyengébb minőséggel és gyengébb szervizzel; a kiemelt kórházakban pedig a jó nevű multik. A kettő közti tért próbálják kitölteni az olyan kisebb vállalatok, mint a Control-X Medical.
Nem lehetetlen a feltörekvő piacokon versenyezni, de elég nehéz, mert iszonyatosan árérzékenyek.
Észak-Afrikában, az arab országokban a berendezések eladásánál sovány marzzsal kell számolni, és nem is igazán keresik a szofisztikált termékeket úgy, mint a fejlettebb világban. A vállalat viszont nem kíván, illetve nem is tud minden árversenybe beszállni; azt szeretnék és azon dolgoznak, hogy róluk is a magasabb minőség képe alakuljon ki. A másik oldalon a nyugat-európai piac igen sznobként jellemezhető, ahova nagyon nehéz bejutni a nagy nevek mellé, de itt is vannak bíztató fejleményeik.