A kisebb cégek mentesülnek az ellátási láncról szóló törvény alól, de közvetve őket is érinti, amennyiben például nagyobb cégek beszállítójaként dolgoznak.
A törvény a szankciókat külön nem szabályozza.
A kötelezettség megsértése esetén az EU-tagállamok maguk határozhatják meg a szankciókat.
Anna Cavazzini, az Európai Parlament Belső Piaci Bizottságának elnöke a törvényjavaslatról elmondta: „A fogyasztók végre fellélegezhetnek, mert biztosak lehetnek abban, hogy az általuk vásárolt termékek a készülő uniós szabályozásnak köszönhetően tisztességes és fenntartható körülmények között készülnek”.
Cavazzini kiemelte, hogy a javaslat konkrét követelményeket is tartalmaz a környezetvédelmi átvilágításra vonatkozóan. Olyan felelősségi záradékokat tartalmaz, amelyek biztosítják, hogy a vállalatok felelősségre vonhatók legyenek az uniós bíróságok előtt, ha nem teljesítik kötelezettségeiket.
Németországban már létezik az ellátási láncról szóló törvény, amelyet 2023-tól kell alkalmazni. A német szabályozás kezdetben csak a 3000 fő feletti cégekre vonatkozik, de 2024-től ez a küszöb 1000 főre csökken.
Bírálatok
A törvényjavaslatot elsőként a Német Ipari és Kereskedelmi Kamarák Szövetsége (DIHK) bírálta, amely óva intett a vállalatok túlterhelésétől. „Fennáll, hogy hatalmas erőfeszítéseket kell tennünk, magas költségekkel, és a hatás viszonylag csekély lesz” – mondta Peter Adrian, a DIHK elnöke.
Hasonlóan nyilatkozott a Német Iparszövetség (BDI) is: „A tervezet azzal fenyeget, hogy túlterheli a cégeket. A kihívás nagyságát tekintve
helytelen az emberi jogok és a környezet védelmének feladatát ebben a formában a vállalatokra hárítani”
– mondta Wolfgang Niedermark, a BDI igazgatóságának tagja.
Az európai jogalkotási folyamat másfél-két évig tart. Ezt követően az EU-tagállamoknak két évük van nemzeti ellátási láncra vonatkozó törvényeik kiigazítására. A szabályozást 2026 tájékán kezdhetnék alkalmazni.
Megjegyzés:
Újfent központilag kívánja az Európai Unió megmondani, hogy mi is a helyes, mi a tisztességes és etikus a gazdaságban. Több, a legszegényebb társadalmakkal foglalkozó szakértő felhívta már a figyelmet arra, hogy ezekben a társadalmakban a gyermekmunka nem ritkán elfogadott társadalmi normának számít. Azzal hogy a gyermekeket nem engedik dolgozni, könnyen az egész család megélhetését kockáztatnák. Egyesek amellett érvelnek, hogy a kiskorúak munkavégzését azért érdemes legálissá tenni, mert így megmenthetők az illegális kényszermunkától. Többen inkább azzal érvelnek, hogy a gyermekek számára is tisztességes munkakörülményeket és megfelelő fizetést kellene első körben elérni. Az emberi jogok és a környezet megsértésével a vállalatok komoly extraprofithoz juthatnak.
iszont úgy is tisztességesnek tűnhet egy vállalat, ha ezeket a kellemetlen tevékenységeket kiszervezi. Az örvendetes, hogy ezt a láncolatot meg kívánja szakítani a törvényjavaslat, csak a betartatása lesz a kérdéses. Mivel ezt a tagállami hatáskörbe sorolná az EU, így sok különböző szabályozás fog napvilágot látni. Amit az egyik országban elutasítanak, a másikban pedig simán engedélyezhetik. Ez pedig további konfliktusokhoz fog vezetni az EU-n belül, főleg ha néhány méregzöld aktivista szervezet erre rátelepszik, és esetleg bűnbakká kíván kikiáltani néhány tagállamot.
:
Újfent központilag kívánja az Európai Unió megmondani, hogy mi is a helyes, mi a tisztességes és etikus a gazdaságban. Több, a legszegényebb társadalmakkal foglalkozó szakértő felhívta már a figyelmet arra, hogy ezekben a társadalmakban a gyermekmunka nem ritkán elfogadott társadalmi normának számít. Azzal hogy a gyermekeket nem engedik dolgozni, könnyen az egész család megélhetését kockáztatnák. Egyesek amellett érvelnek, hogy a kiskorúak munkavégzését azért érdemes legálissá tenni, mert így megmenthetők az illegális kényszermunkától. Többen inkább azzal érvelnek, hogy a gyermekek számára is tisztességes munkakörülményeket és megfelelő fizetést kellene első körben elérni. Az emberi jogok és a környezet megsértésével a vállalatok komoly extraprofithoz juthatnak.
iszont úgy is tisztességesnek tűnhet egy vállalat, ha ezeket a kellemetlen tevékenységeket kiszervezi. Az örvendetes, hogy ezt a láncolatot meg kívánja szakítani a törvényjavaslat, csak a betartatása lesz a kérdéses. Mivel ezt a tagállami hatáskörbe sorolná az EU, így sok különböző szabályozás fog napvilágot látni. Amit az egyik országban elutasítanak, a másikban pedig simán engedélyezhetik. Ez pedig további konfliktusokhoz fog vezetni az EU-n belül, főleg ha néhány méregzöld aktivista szervezet erre rátelepszik, és esetleg bűnbakká kíván kikiáltani néhány tagállamot.Összességében tehát jól hangzik az etikus értékláncok és üzlet fogalma, bár kérdéses, hogy ezt központi tervezéssel kell-e, lehet-e kikényszeríteni.