Összesen ezer, magyar tulajdonú, többségében ipari vállalkozás bevonásával készített átfogó vállalati kutatást a Makronóm Intézet. A cégvezetői mélyinterjúkon alapuló elemzés legfőbb célja az volt, hogy feltárja azokat a jellemzőket, amelyek közösek a legígéretesebb magyar vállalkozásokban. A kutatás a hazai vállalkozásfejlesztés szempontjából kulcsfontosságú megállapításokat fogalmaz meg. A vizsgálatba bevont vállalkozások közül a Makronóm Intézet szakmai zsűrije öt kategóriában választotta ki a legjobbakat - többek között azért, hogy ezzel követendő példát mutasson a hazai vállalkozóknak.
A legjobb exportőr díjat az 1987-ben alapított, ócsai központú Dr. Bata Zrt. kapta meg. A biotechnológiai vállalat elsősorban takarmány-adalékanyagokat fejleszt és gyárt. A cég az elmúlt 30 év számos saját terméket szabadalmaztatott. A Dr. Bata értékesítése majdnem 100 százalékban exporton alapul, a termékeik csupán egyharmada kerül Európai Uniós országokba, a cég stabilan jelen van több ázsiai és a dél-amerikai piacon is. 2016-2020 között megkétszerezték exportpiaci forgalmukat.
A legjobb innovátornak járó elismerést az 1989-ben alapított Aquaplus Kft. érdemelte ki. A cég kútfúráson alapuló építőipari tevékenységet végez, fürdők és wellness hotelek építésében vesznek részt országszerte. Tevékenységükből fakadóan fontos számukra a geotermikus energia hasznosítása, legújabb fejlesztéseik erre a területre fókuszálnak, a vállalat több mint 20 szabadalommal rendelkezik.
Az Aquaplus innovációira építve egy szálloda vagy fürdő kivitelezésekor a beruházók mindig a leghatékonyabb megoldással élhetnek: a cég tudása a garancia arra, hogy a helyi adottságoknak megfelelő legjobb megoldást kapják.
A legjobb képzési program megvalósításáért járó díjat a Zala-Cereália Malom- és Takarmányipari Kft. kapta meg. A Zala-Cereália Malom- és Takarmányipari Kft. 1994-ben kezdte meg tevékenységét. A malomipari ágazatot régóta sújtó munkaerőpiaci gondokra válaszul a cég saját oktatási programokat dolgozott ki: nem csupán a szakembereiket képzik maguk, hanem a vezetőik képzésére is különös gondot fordítanak. A képzési fejlesztéseik eredményeként 17 fővel tudták növelni dolgozói létszámukat (mely mára eléri a 92 főt) a 2015-2020-as időszakban.
A legjobb családi vállalat díjjal a Timbor-Fa Épületasztalos-ipari Kft.-t ismerte el a Makronóm Intézet. Az asztalos vállalkozásban két generáció tizenhárom tagja dolgozik ebben, az alapító ügyvezetők még középfokú szakirányú végzettséggel rendelkeztek, de gyermekeik már kifejezetten úgy választottak felsőfokú tanulmányaik során területet, hogy a cég több irányba is tudjon fejlődni. Jelenleg a Budai Vár felújításában és más műemlékvédelmi projektekben vesznek részt többek között, ahol egyedi megoldásokra és nagyon komoly szaktudásra van szükség.
Az Évtized nyertesei nagydíjat pedig az 1997-ben alapított Kókai Tömítéstechnikai Kft. érdemelte ki, mely egy magas export értékesítési aránnyal rendelkező családi vállalkozás és a folyamatos fejlesztések révén őrizte meg évtizedek óta tartó versenyelőnyét egy olyan gyorsan változó és a válságoknak kitett iparágban, mint az autóipar. A családi vállalkozásként indult „garázscégből” mára az iparág egyik meghatározó, Magyarországon egyedülálló technológiai bázissal rendelkező vállalata lett, amely a világ 18 országába szállít alkatrészeket. Árbevételének több mint kétharmada exportból származik.
Melyek a magyar sikerfaktorok?
Az Évtized nyertesei kutatás összesen hat olyan közös sikerfaktort azonosított be a legígéretesebb magyar termelőcégek esetében, mely kiemeli őket a mezőnyből, és nemzetközileg is versenyképessé teszi ezeket a vállalkozásokat. A legsikeresebb magyar ipari cégek
- hatszor nagyobb mértékben fektetnek új technológiákba, illetve képzésekbe, mint az átlag.
- rendszeresen és nagy mértékben exportálnak: 72 százalékuk rendszeresen exportál, egyharmaduknál exportból származik az árbevétel több, mint fele.
- Az „évtized nyertesei” mind az innovációs mind export területen dedikált, képzett munkavállalókat alkalmaznak.
- az országos átlagnál 70 százalékkal magasabb bért fizetnek.
- A külső segítségekkel, így az állami támogatásokkal-hitelekkel, egyetemi együttműködési lehetőségekkel, képzésekkel, exporttanácsadással és hasonló lehetőségekkel élni tudó vállalkozások emelkednek ki az átlagos kkv-k köréből.
- A sikeres vállalkozások közös jellemzője továbbá, hogy optimistán tekintenek a jövőbe.
„Célunk, hogy olyan vállalkozásfejlesztési rendszert építsünk ki és működtessünk, melynek segítségével a magyar vállalkozások képesek megnyerni 2020-as és 2030-as évtizedeket. Sikeresnek bizonyult a kormány járvány alatti válságkezelési stratégiája, de ehhez kellettek a magyar vállalkozások, melyek partnerek voltak. Szükség volt a válság alatt nyújtott állami támogatásokra, melyek arra szolgáltak, hogy a vállalkozóknak – lehetőség szerint – ne kelljen elbocsátani munkavállalókat, és ne kelljen elhalasztani beruházásokat. Ennek az eredménye az lett, hogy Magyarországon 40 százalékkal több beruházás valósult meg a válság alatt, mint a régiós vetélytársainknál. Ki fogja megnyerni a 2020-as évtizedet? Az, aki okosabban és szervezettebben dolgozik. A példát mutatják az »Évtized nyertesei«, akik – immateriális javak előállításába, tudásba fektetnek, és akik jól megfizetik a munkavállalóikat” – hívta fel a figyelmet Dr. György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára az Évtized nyertesei díjátadón.