A „puha hatalom” ereje
Körülbelül 30 év telt el azóta, amióta Joseph Nye politológus rámutatott, hogy az államok ne csak „kemény” hatalmat – például katonai hatalmat – gyakoroljanak, hanem „puha” hatalmat is. Nye szerint, a puha hatalom akkor nyilvánul meg a gyakorlatban, amikor az egyik ország ráveszi a többi országot, hogy azt akarja, amit ő akar, szemben azzal a kemény vagy parancsoló hatalommal, amely kötelezi a többieket, hogy azt tegyék, amit ő akar.
Vagyis másként fogalmazva, akkor beszélhetünk „puha hatalomról”, amikor
a világban azzal keltünk szimpátiát egy ország iránt, hogy vonzóvá tesszük az ország kultúráját, tájait, lakóit, ételeit vagy éppen értékeit,
írtuk korábban a Makronómon.
Elemzésünkben bemutattuk, hogy Bollywoodi filmekkel érte el Svájc, hogy az indiaiak az Alpokba vágyjanak, viszont az Egyesült Államok esetében Rihanna, a Hollywood, a Broadway, Michael Jordan, a Harvard és a Starbucks, Amerikát „puha szuperhatalommá” tették a világ szemében, írja a TechCrunch hasábjain Scott Bade külpolitikai szakértő.
Az amerikai techlap szerzője kiemeli, hogy az elmúlt évek az Egyesült Államok puha hatalmának meghatározó részévé vált a technológia, ugyanis az ágazat legnagyobb nevei – Amazon, Facebook, Google – amerikaiak. Ez pedig azt is jelenti, hogy a világ nagy része olyan technológián él, amely nagyrészt olyan amerikai értékeken alapul, mint a szólásszabadság, a magánélet, a sokféleség tisztelete és a decentralizáció, jelenik meg az elemzésben.
A tech-cégek rossz viselkedése rombolhatja az USA imázsát
A TechCrunch külpolitikai elemzője kiemeli, hogy az amerikai politikusoknak igazuk volt, amikor az ország technológiai szektorát egyik legjobb exportcikkeként jelölték meg – viszont figyelni kell arra is, hogy az ágazatban működő vállalatok rossz hatással lehetnek az Egyesült Államok „puha erejére”, figyelmeztet Scott Bade.
A szakértő szerint ugyanis a technológia káros hatásai bőven dokumentáltak, ráadásul az európai hatóságok többször is olyan technológiai óriások után eredtek, mint az Apple és a Google, amiért kikerülték az adókat és megsértették a magánéleti jogokat.
Bade szerint,
a technológia egyre inkább a „kemény hatalomhoz” kezd kötődni – ahogy az amerikai fölény is egyre inkább a Big Tech cégekre támaszkodik
– Washington számára az lehet a kérdés, hogy képes-e elválasztani technológiai cégeinek egyre ártalmasabb tevékenységét (és hírnevét) az USA-brand-ről?