A repülőgépet, mely a sztratoszférában lenne képes huzamosabb ideig – akár fél évig is – maradni, internetes összeköttetésre és katonai célokra is lehetne használni. A mai utasszállító repülőgépek a sztratoszféra alsó határa közelében közlekednek, a sztratoszférában jelenleg meteorológiai léggömbök találhatók.
A vékony repülőgép, amely egy pilóta nélküli vitorlázórepülőhöz hasonlít, csak két kis légcsavarral rendelkezik, ám ennek ellenére sikeresen hajtotta végre a tesztrepüléseket. Az eszköz a sztratoszférában működik, alacsonyabban, mint a műholdak, és a vállalat azt reméli, hogy segítségével emberek milliárdjai számára biztosíthat internetkapcsolatot a világ minden táján, tudósít a Sky News.
Jana Rosenmann, az Airbus pilóta nélküli légi rendszerekért felelős vezetője a lapnak elmondta:
Az a célunk, hogy hónapokig, akár hat hónapig is képesek legyünk a sztratoszférában tartani a gépet.
„Az akkumulátoraink rendkívül jól teljesítenek, jelenleg magabiztosan tudjuk vállalni, hogy elérjük, hogy három hónapig képes legyen repülni az eszköz és azt mondanám, hogy a hat hónapos üzemidő sem jelentene problémát. Bizonyítottuk ezt már működés közben? Nem, még nem. De minden lépés, amit a laboratóriumi tesztjeink során tettünk, egyértelműen azt jelzi, hogy nagyon jó úton járunk.”
Hozzátette:
Szerintem óriási potenciál rejlik benne, hogy elérjük azokat az embereket, akiket hagyományosan nem érünk el üvegszálas (szélessávú) kábellel, ennek tényleg nincs határa.
Mindez azért lenne óriási előrelépés, mert az Unicef 2020-as adatai szerint a gyermekek kétharmada – mintegy 1,3 milliárd ember – világszerte nem rendelkezik otthoni internetkapcsolattal, ami megakadályozza őket abban, hogy a modern világhoz kapcsolódjanak, és elszigeteli őket, ezzel hátrányosabb helyzetbe kényszerülnek.
A Zephyr-t ugyanakkor potenciálisan katonai célokra is lehetne használni. Második, 18 napos repülését például az Egyesült Királyság védelmi minisztériuma számára végezte el. A védelmi minisztérium, amely a repülőgépeket nagy magasságú álműholdakként (HAPS) írja le, 2016-ban úgy fogalmazott, hogy azok
képesek lesznek arra, hogy hatalmas földrajzi területekről, megbízható információkat gyűjtsenek folyamatosan, sokkal nagyobb részletességgel, mint eddig valaha.
A Zephyr-t gyártó Airbus és az Egyesült Királyság meg is állapodott már hasonló repülőgépek gyártásáról és szállításáról.
(Borítókép: Sky News)