Nincs munkaerő: Japán önvezető teherhajó készül az első próbaútjára

2021. október 25. 17:19

Bár sokan még az önvezető autóktól is idegenkednek, máris itt az első önvezető hajó. A japán Nippon Alapítvány közhasznú szervezet támogatja az első önvezető teherhajó technológiai fejlesztését. A Bloomberg szerint ez az első lépés azon az úton, amellyel Japán el szeretné érni, hogy 2040-re a teljes flottájának 50 százalékát legénység nélküli hajók tegyék ki.

2021. október 25. 17:19
null

Japán kényszerhelyzetben van a munkaerőhiány miatt

Az alapítvány támogatásával Japán legnagyobb hajózási társasága, a Nippon Yusen KK vállalat hajója 2022 februárjában teszi majd meg első útját a Tokiói-öbölben. A 236 mérföldes (380 kilométer) táv lesz az első, amelyet önvezető konténerhajó teljesít a nyíltvízi tengeri forgalomban. A Nippon Yusen leányvállalatának vezérigazgatója, Satoru Kuwahara elmondta a Bloombergnek, hogy

Japán szeretne az élen járni a hajók automatizálásának területén. 

Szerinte hatalmas szükség van az önvezető hajókra, hiszen az országban rendkívül nagy a munkaerőhiány, a társadalom pedig jelentős mértékben öregszik. Mint mondta, a japán hajók legénységének 40 százaléka 55 éves vagy annál is idősebb. 

Az önvezető technológia a tengeri hajózásban csökkenti a költségeket, és növeli a biztonságot

A Nippon Alapítványnál úgy vélik, hogy

figyelembe véve az olyan tényezőket, mint a mesterséges intelligencia, amelynek segítségével javíthatják az új technológia hatékonyságát, akár 9 milliárd dollár megtakarítást is elérhetnek az önvezető technológiának köszönhetően.

Emellett ezzel az innovációval sok tengeri balesetet megelőzhetnek majd, és így csökkenhetnek a biztosítási díjak is. A hajózási ágazat biztonságával kapcsolatos tanulmányok ugyanis azt mutatják, hogy a tengeri balesetek körülbelül 70 százalékát emberi hiba okozza. 

Sikeres tesztelés kell, hogy a társadalom elfogadja az új technológiát

Jelenleg folyik az adatgyűjtés a szárazföldi támogatóközpontban, az időjárástól kezdve a radaradatpontokig minden lényeges tényezővel kapcsolatban. Ezek alapján fogják a hajót felkészíteni és beprogramozni a próbaút előtt. Megnyugtatásként Kuwahara azt is elmondta, hogy zavar esetén a hajó kormányzása távolról is megoldott lesz, így szükség esetén az adatközpontban átveszik a jármű irányítását. 

Kuwahara hozzátette, hogy

a reményeik szerint a technológia 2025-re készen áll majd a gyakorlati használatra.

Addig viszont a technikai háttér fejlesztése mellett szükség van a hajózás körüli törvényi környezet és az ipari szabványok módosítására, hogy azok illeszkedjenek az önvezető hajók paramétereihez. Egyelőre azonban még a 2022-es próbaüzemre készülnek a szakemberek, és folyamatosan szimulációkat futtatnak egy Tokiótól keletre található technológiai központban. 

(Borítókép: Sea and Job)

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DonCiccio
2021. november 20. 09:59
Ennek más nem lehet a vége mint egy totál tengeri baleset.
zrx8
2021. november 12. 18:03
"Fogadjanak be pár millió migránst Afrikából..." öregek, nem hülyék
nyúlgerinc
2021. november 08. 21:09
A hírt olvasva az jutott az eszembe, érik egy újabb tengeri katasztrófa. Ha meg még vegyi árút is vagy netán olajat is szállítana egy ilyen hajó, akkor az már mindennek a csimborasszója lenne. A környezetszennyezést illetően.
Armageddon
2021. november 08. 21:06
Adjunk nekik közmunkásokat a bérük 5x ért. Mindenki jól járna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!