Japán kényszerhelyzetben van a munkaerőhiány miatt
Az alapítvány támogatásával Japán legnagyobb hajózási társasága, a Nippon Yusen KK vállalat hajója 2022 februárjában teszi majd meg első útját a Tokiói-öbölben. A 236 mérföldes (380 kilométer) táv lesz az első, amelyet önvezető konténerhajó teljesít a nyíltvízi tengeri forgalomban. A Nippon Yusen leányvállalatának vezérigazgatója, Satoru Kuwahara elmondta a Bloombergnek, hogy
Japán szeretne az élen járni a hajók automatizálásának területén.
Szerinte hatalmas szükség van az önvezető hajókra, hiszen az országban rendkívül nagy a munkaerőhiány, a társadalom pedig jelentős mértékben öregszik. Mint mondta, a japán hajók legénységének 40 százaléka 55 éves vagy annál is idősebb.
Az önvezető technológia a tengeri hajózásban csökkenti a költségeket, és növeli a biztonságot
A Nippon Alapítványnál úgy vélik, hogy
figyelembe véve az olyan tényezőket, mint a mesterséges intelligencia, amelynek segítségével javíthatják az új technológia hatékonyságát, akár 9 milliárd dollár megtakarítást is elérhetnek az önvezető technológiának köszönhetően.
Emellett ezzel az innovációval sok tengeri balesetet megelőzhetnek majd, és így csökkenhetnek a biztosítási díjak is. A hajózási ágazat biztonságával kapcsolatos tanulmányok ugyanis azt mutatják, hogy a tengeri balesetek körülbelül 70 százalékát emberi hiba okozza.
Sikeres tesztelés kell, hogy a társadalom elfogadja az új technológiát
Jelenleg folyik az adatgyűjtés a szárazföldi támogatóközpontban, az időjárástól kezdve a radaradatpontokig minden lényeges tényezővel kapcsolatban. Ezek alapján fogják a hajót felkészíteni és beprogramozni a próbaút előtt. Megnyugtatásként Kuwahara azt is elmondta, hogy zavar esetén a hajó kormányzása távolról is megoldott lesz, így szükség esetén az adatközpontban átveszik a jármű irányítását.
Kuwahara hozzátette, hogy
a reményeik szerint a technológia 2025-re készen áll majd a gyakorlati használatra.
Addig viszont a technikai háttér fejlesztése mellett szükség van a hajózás körüli törvényi környezet és az ipari szabványok módosítására, hogy azok illeszkedjenek az önvezető hajók paramétereihez. Egyelőre azonban még a 2022-es próbaüzemre készülnek a szakemberek, és folyamatosan szimulációkat futtatnak egy Tokiótól keletre található technológiai központban.
(Borítókép: Sea and Job)