Harcba szálltak a magyar vidék egyik legnagyobb problémájával szemben
Pedig alapvetően nagyvárosi jelenség.
A Szerencsi Bonbon Kft. alapítója és ügyvezető igazgatója, dr. Takács István lokálpatrióta hozzáállásának köszönhető, hogy a Szerencsi csokoládégyár a világon egyedülálló módon tudott fejlődni az elmúlt években. Neki köszönhető, hogy 2018-ban a Nestlé lemondott a tulajdonában álló „Szerencsi” védjegyről a Szerencsi Bonbon Kft. javára, így a márka 27 év után ismét magyar tulajdonba került. A közel 100 éves vállalat nemcsak itthon, de külföldön is ismert minőségi, kézműves termékeiről. Az új vezetés töretlenül viszi tovább a magyar csokoládégyártás értékeit és hagyományait. A Fejlődik a hazai! legújabb adásában a Nemzeti Értéktárban található egyetlen édesség történetét hallgathatják meg.
A magyar élelmiszeripar vidéki fellegvára
Az 1923-ban alapított csokoládégyár hamar a hazai élelmiszeripar vidéki fellegvára lett, ugyanis nemcsak kiemelkedő minőségű termékeket készít, hanem értékteremtő, gazdaságfellendítő hatással is bír. A vállalat gyorsan és sikeresen terjeszkedett a külföldi piacokon is, két évvel a nyitás után már New Yorkban volt kapható a 101-es sorszámú táblás csokoládéja.
Ugyan a csokoládégyárat 1991-ben megvette a Nestlé Hungária Kft., de a mennyiségi termelésre szakosodott világcég nem tudta beilleszteni a profiljába a szerencsi csokoládé egyediségét jelentő kézimunka- és időigényes termékeket, ezért a dr. Takács István által megalapított cég vette át a kézműves csokoládégyártást. A szerencsi csokoládé megmentéséért indult helyi vállalat szépen fejlődött, és bérmunkában gyártotta a csokoládékat a Nestlé vállalatnak, mindaddig, amíg az abba nem hagyta az édességek értékesítését.
– mondta dr. Takács István a Kulcs Magazinnak adott interjújában.
Az igazi bravúr pedig 2018-ban történt, amikor a Szerencsi Bonbon Kft sikeresen visszavásárolta a Nestlé vállalattól a szerencsi csokoládé védjegyét, mellyel továbbvihetik a csokoládégyártás magyar hagyományait. Ez a visszavétel nemcsak hazánkban, de a világon is egyedülálló volt, ugyanis nem gyakori eset, hogy egy multinacionális vállalat ilyen könnyen kiengedjen a kezéből egy értékes márkát.
– mondta dr. Takács István, így büszkén vállalták az értékek továbbvitelét.
A Nestlé Hungária Kft. átadta a Szerencsi Bonbon Kft. részére a Szerencsi védjegy használatának jogát. (Forrás: www.szerencsibonbon.hu)
A Szerencsi ötletét másolja az egész világ
Eredetileg a szerencsi tejcsokoládéban 36 százalék kakaótartalom volt – amely már akkor kiemelkedő volt az átlagos 30 százalékhoz képest – ráadásul ezt 2011-ben még tovább emelték, 40 százalék fölé. Ezt a módosítást pedig nemcsak a termékleírásnál jelezték, hanem hatalmas számokkal a csomagolás előlapján is feltüntették. Mivel világszinten elsőként alkalmazták ezt a megoldást, ezt lemásolva, több külföldi csokoládégyártó vállalat is elkezdte feltüntetni a csomagolás elején a kakaótartalom százalékát. Ez a koncepció csak egy egyszerű marketing ötletnek indult, de akkora világsiker lett belőle, hogy ez igazán büszkeséggel tölthet el mindenkit, újságolta a cégvezető.
A csokoládégyár a Tanítsunk Magyarországért programban is részt vesz, mely során a kistelepülésen élő általános iskolás tanulókat képezik. A program során mentorok segítik a fiatalokat abban, hogy a maximumot hozzák ki magukból és szélesítsék a látókörüket a jövőjüket illetően, így juthattak el többen is a csokoládégyárba, hogy cukrászként kipróbálják magukat.
Interaktív műhely a Szerencsi csokoládégyárban. (Forrás: www.szerencsibonbon.hu)
Jelenleg a Szerencsi Bonbon Kft. három telephelyen működik, 150 főt foglalkoztatva. Az alapítástól kezdve célkitűzésük, hogy a nagy szaktudást, odaadást és tapasztalatot kívánó, Szerencsen történő édességgyártást megmentsék, fejlesszék, munkahelyeket teremtsenek és ezzel együtt ápolják és öregbítsék Szerencs hírnevét. Elkötelezetten részt vesznek Szerencs és Zemplén társadalmi és turisztikai életében, a 2015-ben nyílt üzemet turisztikai látványossággá fejlesztették. Közel 300 terméket gyártanak, melyek minősége egytől-egyig kiemelkedő és a sikerük a hazai és a külföldi piacokon is töretlen. Ezt elismerve 2015-ben a Nemzeti Értéktárba került a Szerencsi csokoládé, mely olyannyira egyedülálló, hogy más édesség nem is található a listában.
A rádióműsor visszahallgatható Spotify-on és a Fejlődik a hazai! honlapján.
A cikk szerzője Blősz Dalma
(fotó: Kovács Zoltán/AM)