Az adatvezérelt ágazati irányítás kifejezés a turizmus szereplőinek is szokatlan lehet, noha évek óta használunk naponta több olyan alkalmazást, amelyek a mobiltelefonunk cellainformációit veszik alapul. A magyar gazdaság gyors újraindulásával a turizmus másfél-két hónapos versenyelőnyben van más országokhoz képest, amit a Magyar Turisztikai Ügynökség a valós adatgyűjtésekből kibontakozó utazási szokások elemzésével célirányos marketingakciókkal erősít.
A budai Várban átlagosan 46 percig tartózkodnak a turisták, a cseh utazók pedig jellemzően kevésbé hagyják el a nyaralás helyszínéül választott magyarországi települést. A lengyelek szívesen utazgatnak két város között, amit azért jó látni, mert az aktuálisan megfigyelt utazási szokások alapján – maradva a példánál – értesíteni tudjuk az érintett utazási térségek szolgáltatóit, hogy érdemes lengyel nyelvű étlappal és weboldallal készülniük
– mondta az új típusú, adatvezérelt ágazati irányítás gyakorlati példáiról Guller Zoltán a Magyar Nemzet újságírójának.
A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a legutóbbi podcastjában kifejtette: nem vettük észre, hogy már behálózták mindennapjainkat az adatvezérelt döntések.
A Waze, a Bolt, az Instagram, a Facebook, a Google, az Uber, a fapados légitársaságok appjai vagy éppen a Mol Limo a felhasználók mobiltelefonja által adott jelekkel együttműködő alkalmazások. A valós idejű adatgyűjtést hatékonyan ki lehet használni a turizmusban is. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központból nyert vendégforgalmi adatok elemzéséből például pontosan meg tudjuk mondani, mi várható a piacon – mondta Guller Zoltán, aki szerint a legfontosabb eszköz lehet előre látni a jövő utazási tendenciáit, főként, hogy most a magyar turizmus másfél-két hónapos előnyben van más európai országok újraindulásához képest.
Az ágazati irányítás által képviselt fejlesztési irányok és narratívák, az adatgyűjtés módszertana nagyban segítheti a tervezhető és fenntartható jövőkép kialakítását a turizmusban. A rendszer működése minden iparági szervezetnek üzleti előnyt jelenthet – fogalmazott lapunknak a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója.
Rasztovits Dávid rámutatott: az adatvezérelt működés és az adatalapon célzott promóciós kampányok a belföldi vállalkozások, illetve a teljes szektor előrelépését nemcsak régiós szinten, hanem világviszonylatban is garantálhatják. Mint mondta, az egyes generációkra jellemző fogyasztói szokások az utóbbi években már alapjaiban megváltoztak, amit a pandémia felgyorsított, de megmutatta a fejlesztendő területeket is.
Erre hatékonyan reagál a turisztikai ügynökség által bevezetett digitális megoldások ökoszisztémája, amely nemcsak megfelelő válasz a koronavírus okozta kihívásokra, hanem a hosszú távú iparági fejlődés nélkülözhetetlen kulcsa is