A Global Innovation Collaborative (GIC) bejelentette, hogy elindítja a Kreatív városok kihívását (Creative Cities Challenge) annak érdekében, hogy felgyorsítsa a kulturális és kreatív ágazatok gazdasági fellendülését a világjárvány után. A GIC hosszútávú, fenntartható és méltányos megoldásokat keres, az érintett városok, valamint cégek és szervezetek együttműködésében.
Nem csak a jólléthez, a gazdaságnak is fontos
A kreatív és kulturális szektor már régóta jelenti a nagyvárosok gazdasági motorját és alapvető értékét, azonban a COVID járvány kitörésével ezek az ágazatok voltak a legelsők, melyek leállásra kényszerültek. A GIC most az újraindítást szeretné segíteni és motiválni, és arra hívja a négy város digitális, technológiai és pénzügyi ágazataiban tevékenykedő újító, nyitott vállalkozókat, hogy pályázatukkal segítsék ezt a folyamatot. Elképzelésük szerint, ezek a vállalkozások és vállalatok segíthetnek helyreállítani a városok identitását, kulturális életét, ezáltal a gazdaságát is.
Példa értékű innovációkat keresnek
A kihívás célja, hogy olyan funkcionális megoldásokat találjanak, amelyek egyszerre ösztönzik a gazdasági növekedést és megfelelnek a járvány által okozott közegészségügyi, jogi, technológiai és társadalmi kihívásoknak. A tervek szerint a projekt jó mintával szolgálhat majd a világ többi városának is a helyreállítási törekvések megvalósítása során.
Újra kell indítani a vérkeringést
A javaslatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy a városok hogyan tudják újjáépíteni kulturális és kreatív szektorukat úgy, hogy azok újra prosperálóak, de ugyanakkor fenntarthatóak legyenek, és mindenki számára méltányosabban működjenek. Azok lehetnek a nyertes pályázatok, ahol sikeresen újra tudnak gondolni olyan rendszereket, melyek segítik, hogy a kreatív személyek, iparágak és tevékenységek össze tudjanak kapcsolódni, és ezek pénzügyileg is fenntarthatóvá váljanak. Lehetnek ezek új technológiai platformok, digitális eszközök, személyes vagy virtuális találkozók, esetleg piacok, fesztiválok. Továbbá fontos, hogy segítsék a kreatív gazdaságban működő kis és független vállalkozásokat abban, hogy gyorsan alkalmazkodni tudjanak a változó közösségi igényekhez és fogyasztói magatartáshoz.
Pályázati menetrend
Valamennyi pályázatnak foglalkoznia kell a környezeti fenntarthatóság kérdésével és elő kell mozdítania a társadalmi egyenlőséget ezekben az ágazatokban. Pályázni 2021. július 20-ig lehet, online formában. A pályaműveket városi és iparági vezetőkből álló nemzetközi zsűri fogja elbírálni. Első körben, szeptember 8-ig minden városból választanak minimum két jelentkezőt, akik lehetőséget kapnak az ötletük további fejlesztésére és gyakorlati tesztelésére, együttműködő partnerek segítségével. Végül minden városból egyetlen győztest választanak ki 2021 decemberében, akiknek az ötleteit mind a városok, mind az együttműködő partnerek népszerűsítik majd.
Az együttműködés, ami jó példákat generál
A projektet stratégiai partnerek támogatják, akik természetbeni segítséggel, tudásukkal, szakértelmükkel és együttműködésükkel járulnak hozzá a kihívás sikeréhez. Az alapító partnerek között található a Bloomberg Associates, a Nitrous, a University College London és a Microsoft.
Dr. Stefan Franzke, a Berlin Partner for Business and Technology vezérigazgatója úgy véli, hogy Berlin gazdaságának is fontos része a kultúra, a város életéhez pedig olyannyira hozzátartozik ez a szektor, mint maga a Brandenburgi kapu vagy a tévétorony. Szerinte a járványból való kiút nem visszavisz minket a koronavírus előtti időkbe, hanem egészen új távlatokat nyit meg előttünk, és egy jobb, boldogabb, színesebb és kreatívabb világba vezet.
London polgármestere, Sadiq Khan elmondta, hogy az együttműködés és partnerség az, ami segíthet túljutni a nehézségeken. Ez által tudják majd hatékonyan segíteni a művészetet és a kultúrát abban, hogy képes legyen alkalmazkodni és újra felvirágozni az elmúlt nehéz hónapok után.
Rachel Loeb, a New York City Economic Development Corporation elnöke úgy véli, hogy mivel New York a világ legismertebb művészeti intézményeinek ad otthont, elengedhetetlen arra is kiemelt figyelmet fordítani, hogy támogassák a munkahelyek helyreállítását és a vállalkozások újraindulását.
Todd Asher, a Bloomberg Associates munkatársa hangsúlyozta, hogy szervezetük tevékenységének középpontjában egyébként is a városközi együttműködések és a jó gyakorlatok megosztása áll, így hatékonyan tudják majd eljuttatni a projekt eredményeit más városokba is.
A Kreatív Városok Kihívás hatására Clare Barclay, a Microsoft angliai vezérigazgatója, arra számít, hogy az adatok és elemzések segítségével javíthatják a döntéshozatalt, valamint a technológia jelentősen átalakítja a városokat, ami nagyban segít majd újragondolni London jövőjét is.
Prof. Christoph Lindner, a University College London dékánja úgy véli, hogy a kreativitás, a kultúra és az éjszakai élet mind elengedhetetlen a városok jövője szempontjából, és a globális együttműködés a legjobb módszer ennek a jövőnek a felépítéséhez.
A cikk szerzője Papp Helga.