Kevesebb, mint a tanulmányban résztvevők fele (46 százalék) tudta, hogy a „Minőségét megőrzi” jelzés kiemelten arra utal, hogy az élelmiszer minősége a feltüntetett dátum lejárta után romolhat. A válaszadók 24 százaléka, azaz kevesebb, mint negyede tudta, hogy a „Felhasználható” jelzés arra utal, hogy az adott termék a megadott időpont után már nem alkalmas fogyasztásra.
A kutatók vizsgálták, hogy miként befolyásolná ezen üzenetek hatékonyságát, ha olyan értékekkel együtt fogalmazzák meg, mint például a pénzmegtakarítás vagy a pazarlás elkerülése. Habár a tesztelt hét értékkeret közül egyik sem bizonyult hatékonyabbnak a másiknál, mégis az összes üzenet megtekintése után nőtt a címkék általánosságban vett megértése. Azonban még mindig a fogyasztók 37 százaléka nem volt tisztában a „Minőségét megőrzi” jelzéssel, 48 százalékuk pedig a „Felhasználható” címkével.
Fontos a megfelelő kommunikáció
„A válaszok alapján arra következtethetünk, hogy a jelzések már annyira ismertek és elterjedtek a fogyasztók körében, hogy azt hiszik unalmasok, magától értetődők, holott ők ezeket teljesen félreértik” – mondta Ms. Turvey.
Kitért arra is, hogy: „A túlzott magabiztosság és a dátumjelzések mindennapisága feltehetően okozói lehetnek annak, hogy a fogyasztók kevésbé figyelnek a megjegyzésekre, melyek megmagyarázzák az élelmiszeripar ezen jelrendszerét.”