Új idők jönnek: Magyarország kulcsállam lesz
Hazánk a gazdasági semlegesség stratégiáját követve kapcsolódási pont lehet az európai és az ázsiai piacok között.
„Az elektromos autók, buszok, kisteherautók és nehéz teherautók száma az utakon várhatóan 2030-ig eléri a 145 milliót" – közölte a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA). Úgy tűnik a nettó nulla kibocsátású autók gyártásának fejlődése a vásárlói igények és a légszennyezés megállításának célkitűzései korrelálnak egymással.
A párizsi székhelyű szervezet szerint nagyjából hárommillió új elektromos autót regisztráltak a tavalyi évben, mely rekordmennyiségnek számít és mintegy 41 százalékos növekedés a 2019-es évhez képest. Az ugrás 10 millió fölé emelte az utakon cirkáló elektromos autók teljes számát, ezt a számot megközelítőleg további 1 millió elektromos busz, kisteherautó és nehéz teherautó egészíti ki.
A tavalyi, 2020-as járvánnyal sújtott éve sem szabott gátat az elektromos autók számának növekedésében. Ugyanakkor az autóiparban világszerte 16 százalékos zsugorodás volt tapasztalható. 2021 első negyedévében az elektromos autók értékesítése csaknem két és félszeres volt, 2020 azonos időszakához képest.
AZ IEA ügyvezető igazgatója, Fatih Birol arra ösztönzi a kormányokat, hogy használják a Covid gazdaságélénkítő csomagjait és fektessenek be az akkumulátorgyártásba és a széles körű, megbízható töltési infrastruktúra fejlesztésébe.
Az IEA szerint az elektromos autókra fordított fogyasztói kiadások 2020-ban összesen 120 milliárd dollárt tettek ki, ami 50 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest. Az elektromos járművek használatának ösztönzését célzó kormányzati támogatási intézkedések 14 milliárd dollárra rúgnak. Egyelőre a szektor számára továbbra is fontosak az állami támogatások az elektromos járművek elterjedésének ösztönzésében, de a trendet egyre inkább a fogyasztók választási lehetőségei vezérlik.
A világon mindenhol az a vezető direktíva, hogy növeljék az alacsony és nulla kibocsátású járművek számát az utakon, eltávolodva a belső égésű motor használatától, ezzel orvosolva a légszennyezést.
Jó gyakorlatok:
Magyarország húzóágazata az autógyártás, mely a teljes GDP 5-6 százalékát teszi ki. A gazdaság fontos szegmense, mely az ipar átalakulásával, a hibrid és az elektromos autók elterjedésével sem kerül hátrányba. A meglévő gyárak folyamatosan kapacitást fejlesztenek, továbbá újabb vállalatok vetik meg lábukat kis hazánkban. Néhány hónappal ezelőtt került bejelentésre, hogy a Fejér megyei Iváncsán új akkumulátorgyár épül. A koreai SK Innovation nevű vállalat, akiknek főprofilja az elektromos autók akkumulátorainak gyártása, hatalmas volumenű zöldmezős ipari beruházását hazánkban valósítja meg.
A cikk szerzője Szalga Bogi.