Sorra születnek innovációk, kollekciók a digitális művészetekben és divatban, de nehéz elképzelni, hogy milyen haszna van egy használati tárgynak a virtuális valóságban. Legalábbis egy szék esetében egészen biztosan felmerül a kérdés, hogy hogyan hasznosítható a gyakorlatban. Andrés Reisinger tervező bemutatta a digitális széket az Instagramon, majd a holland Moooi márkával együttműködve létre hozta a való világban. Az eredmény pedig a Hortensia karosszék, amely már megvásárolható.
Noha a Hortensia egy elképesztő formaterv, mégis különlegességét a megalkotása adja. Robin Bevers, a Moooi vezérigazgatója szerint a szék a tervezők és a márkák újfajta munkamódszerének kezdete.
Bevers úgy látja, hogy a trend átalakítja a piacot, már nem a márkák diktálnak a megrendelésekkel, hanem a tervezők a terveikkel.
Az alkotó tervezők a technológiai eszközöknek és platformoknak köszönhetően online generálnak terveket ezzel piacot építenek a fejlesztés megkezdése előtt.
Miután Reisinger 2018-ban a közösségi médiában megosztotta a Hortensia széket, a kép számos megrendelés iránti kérelmet ösztönzött. Bár az egyedi textúrájú széket sokan úgy vélték, hogy lehetetlen létrehozni a való életben. Erre válaszul a következő évben Reisinger korlátozott példányszámban, Esqué Júlia textiltervezővel együttműködve kiadta a széket.
A Moooi sorozatgyártásba kezdett. Az általuk kiadott változat lézervágott szövetet tartalmaz, amelyet 30.000 sziromfürtből áll össze. A szék különböző változatai 371 különböző textíliából érhetőek el.
„A Hortensia gyártását lehetetlennek tartották, és mégis itt vagyunk” – mondta Bevers.
Nem ez az egyetlen Reisinger szék, amely online kezdte életét. Az év elején a tervező tíz darab NFT-bútort árverezett el, amelyekből ötöt most valós tárgyakká alakítanak, és elküldenek a vevőiknek. Az a lehetőség, hogy a bútorok tervezésében először alkalmazzuk a digitális megközelítést, megzavarhatja a bútoripart, keresletet teremtve a kínálat előtt. Minden Hortensia karosszékhez tartozik Moooi digitális hitelességi igazolása és a Button, amely az NFT technológiát felhasználva teszi lehetetlenné a hamisítást. A Hortensia-t úgy tervezték, hogy „virágban üljön”, és ez a digitális fejlesztés és a kézművesség egyedülálló kombinációja.
A design termék egyedülálló módon jelent meg az online térben, ezzel pedig új impulzust adva a felzárkózáshoz az olyan tárgyaknak, mint a bútorok, ruhák és még a parfümök megalkotása is.
Néhány közelmúltbeli újítás ezen a téren magában foglalja az AR használatát egy virtuális kanapé valódi nappaliba juttatására, valamint egy NFT parfümöt, amely megragadja a valós parfüm molekuláris képletét.
A cikk szerzője Szalga Bogi.